De vraag is vrij simpel.. mijn vk vroeg ons of we de test wilde laten doen of niet.. ik ben benieuwd hoe andere hier over nadenken.. Thanks alvast
Ik heb besloten dit niet te doen. Punt 1 omdat toen ik zwanger was van mijn zoon die test niet eens bestond, en punt 2 omdat we niet in een risico groep zitten. Punt 3 is dat mij die uitslagen echt niks zeggen, het is een kansberekening en of je daarna dan gerustgesteld bent? Mij zou het niet geruststellen dus ik heb fijn afgeslagen. Ben ook van mening dat bij de 20 weken echo al heel veel naar voren komt mocht er echt iets mis zijn met het kindje. Maargoed kan me ook voorstellen dat andere mensen dit anders zien.
Mijn vriend wil het wel graag laten doen. Van mij hoeft het niet zo nodig. Maar we laten het dus wel doen We zitten niet in een risicogroep maar ik vind het toch wel spannend. Hopelijk gewoon een goede uitslag.
Wij hebben het wel gedaan, mede op advies van onze Belgische professor. Voor ons was duidelijk dat we geen kindje met een beperking op de wereld wilden zetten. En dus lag het voor de hand om prenatale screening te doen. De vraag was echter of we zouden beginnen met de combi-test of meteen voor de NIPT. Onze prof adviseerde ons om te beginnen met de combinatie-test en bij een negatieve uitslag (en wat je negatief vindt, kun je dan zelf bepalen) voor de NIPT te gaan. Dus dat advies hebben wij opgevolgd.
De uitslagen zeggen wél iets, alleen zou het jou niet geruststellen. En dat is een prima reden om een andere keuze te maken. Maar een kansberekening, ofwel inschatting van jouw persoonlijke risico obv nekplooimeting en bloedwaardes, zegt wel degelijk iets.
Oké.. dankjewel voor de reacties. Ja wij weten eigenlijk wel bijna zeker dat we de zwangerschap niet zouden afbreken.. maar wil wel van te voren soort van voorbereid zijn.. We zitten ook niet in een risico groep maar zijn toch benieuwd wat de uitslag zou zijn.. om misschien gerust gesteld te worden. .dus ik denk wel dat we hem laten doen.. Ik moet het eind vd week beslissen..😉
Wel gedaan, omdat we sowieso door zouden testen bij een verhoogde kans, en de zwangerschap zouden afbreken bij een afwijking. Misschien niet wat mensen acceptabel vinden om te zeggen, maar dan zouden we verder gaan proberen voor een gezond kindje. Abortus is vreselijk maar een kindje met Down zou ik toch echt laten weghalen als dat uit de test kwam.. De andere trisomieen sowieso.
Vanwege mijn leeftijd heb ik wel een wat hoger risico, maar wij laten geen combinatietest doen. De kans op een gezond kindje is altijd groter en een zwangerschap afbreken zou ik niet kunnen. Bovendien laat de 20-wekenecho ook veel zien.
Ja wel gedaan. Ik wilde gewoon kunnen inschatten hoe het met ons kindje is. Ik hoopte op geruststelling en dat heb ik ook gekregen.
Hier zowel bij mijn dochter als nu bij de tweeling gekozen om NIET deze test te laten doen. Een zwangerschap afbreken wilde ik niet. En een kansberekening zorgt voor vaak voor mee ellende dan dat men lief is. Lees maar eens mee in sub forum ''echo's en onderzoeken''. Om de haverklap dames die zwaar in de stress raken van een verhoogde kans, wachtstress hebben in afwachting van de uitslag van de NIPT of vruchtwaterpunctie en uiteindelijk meer dan 99 van de 100 dames alsnog te horen krijgen dat hun kindje gezond is. Een zogenaamde verhoogde kans heb je al bij 1 op de 199. Dat terwijl de kans op een kindje met een afwijking dan 0,5 procent is!! Stel je voor dat je een operatie zult ondergaan en de kans 0,5 procent is dat je het niet overleefd: dan ga je er standaard van uit om tot die 99.5 procent zult behoren die het overleefd. En als je een ziekte zou hebben waarbij de kans is dat je het overleefd 99.5 procent is, dan ga je er vanuit nog steeds 107 te gaan worden. Maar bij een kans van 1 op de 199 op een kindje met down gaan de meeste dames uit van het ergste en gaan ze zitten stressen. Stress die je niet zou hebben gehad als je die 130 euro in je portemonnee had gehouden Daarnaast: wat checkt men uiteindelijk? Oke, 2 niet levensvatbare afwijkingen en down syndroom. Uiteraard hoop in ontzettend op gezonde kindjes, maar ook een kindje met down zou ik in mijn hart kunnen sluiten, wetende dat niet elke downer een vrolijke ''Johnny de Mol knuffeldowner'' is. Maar ik vind het zo erg dat er veel naardere verstandelijke beperkingen zijn dan Down syndroom, afwijkingen die niet met zo'n onderzoek te achterhalen is, denk aan bijv een ''Brandon'' die 4 jaar terug in het nieuws was. Bij de 20 weken echo hebben ze bij ons wel extra op eventuele softmarkers gelet (kan duiden op problemen). Als ze dan problemen zouden zien zouden we ons ook nog kunnen voorbereiden en juiste hulp kunnen vragen voor direct na de bevalling. Mijn gyn had trouwens ook nog gezegd dat mocht blijken bij de 20 weken echo dat er hoogst waarschijnlijk problemen zouden zijn een vruchtwatertest veiliger is met dik 20 weken dan met 12 a 14 weken omdat een kindje bij 20 weken meer vruchtwater heeft. Hoewel mijn vriend aanvankelijk een combinatietest wilde was dit voor hem een argument om vrede te vinden in geen combinatietest en af te spreken dat we eventueel na de twintig weken echo nog een onderzoek ter voorbereiding op goede hulp na de bevalling zouden kunnen regelen, indien er aanwijzingen zouden zijn dat er een probleem zou zijn. Misschien heb je iets aan mijn denkwijze. Hoe dan ook: veel succes met een keuze te maken.