Vindt de baby dit stom? Of juist niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Bosuiltje, 23 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bosuiltje

Bosuiltje Actief lid

15 jul 2010
    354
    0
    0
    Brabant
    Hoi!

Ik heb een beetje een onwijs duffe vraag.... maar het zit zo: ik las in zo'n zwangerschapsboek (wat er per week in je buik gebeurt enzo) dat de baby ongeveer nu niet alleen geluidjes kan horen, maar ook kan onthouden. Dat ie bijvoorbeeld onze stemmen kan herkennen straks na de bevalling. En toen dacht ik, misschien kan ik vast beginnen met zo'n muziekjes-trekding, met een slaapliedje. Kan ie er vast aan wennen :) En wie weet help het hem wel lekker te slapen daardoor als ie straks is geboren :) Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?

Maar telkens als ik dat muziekje laat horen op mijn buik, dan reageert de baby daar onwijs hard op. Hij bonkt echt tegen het trekdingetje aan. Veel harder echt dan als ik bijvoorbeeld mijn hand op mijn buik heb liggen. En nu heb ik het idee dat ie dat misschien doet omdat het vervelende rotherrie vindt! Suf he? Of is zo'n heftige reactie juist een teken dat ie het wel leuk vindt? Of vindt ie uberhaupt nog niet zo veel? Of doe ik het muziekdingetje juist te dicht bij mijn buik?

En hoe komt het dat ik me hier zo onwijs druk over kan maken ineens? :)

2. 20enzwanger

9 jun 2012
    21
    0
    0
    Les geven
    Amsterdam
    Ik lees even mee! Ik was gisteren naar een ballet, waarbij mn baby bij erg emotionele muziek behoorlijk begon te trappen! Ik schoot een aantal keren recht in mijn stoel *genant*. Ook toen er plotseling harde muziek kwam, kreeg ik schoppen. Ik ben alleen nog niet mega lang zwanger, dus bij mijn kleine is t vooral de hardheid van het geluid, meen ik. Als ik zelf muziek draai bij mn buik, krijg ik alleen reactie bij hard/snel geluid. Vindt hij/zij de muziek dan wel of niet leuk?

3. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is het niet zo dat als je dat geluid zo dicht bij je buik houdt dat het dan ook erg hard binnenkomt bij de baby? Ik weet het niet hoor is zomaar een beredenering. Wel een goed idee om dat vertrouwde geluid dan straks ook te laten horen.

4. fafa

fafa Niet meer actief

zo'n trekding geeft vaak wel een heel schel geluid. Als je hem echt tegen je buik aanhoudt kan ik me voorstellen dat ie dat niet zo tof vindt.

Overigens ken ik een verhaal van een moeder die ook altijd een bepaald muziekje liet horen aan haar ongeboren kindje, en de eerste keer dat ze het liet horen ná de geboorte zette 'ie het een partij op een huilen, hahaha oeps! Dat is later overigens wel weer goedgekomen; toen vond 'ie het toch wel fijn.

5. Secret Promise

Secret Promise Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.918
    2.784
    113
    Vrouw
    Het is waar dat je baby muziekjes en geluiden zal gaan herkennen die hij/zij (vooral meerdere keren) heeft gehoord in de buik! :) Hier zal het kindje om deze reden ook vaak rustig van worden. Een baby weet dus ook inderdaad wel degelijk het verschil tussen mama's stem en de stem van een andere vrouw :) :D

Ik zou inderdaad wel rekening houden met de toonhoogtes en het volume.. Het is normaal dat het kindje zich naar het geluid of de aanraking toe gaat bewegen, maar het moet wel leuk blijven voor jullie allebei, natuurlijk! :) Als je kindje zo heftig blijft reageren op hetzelfde muziekje, kan je misschien beter iets anders zoeken met andere toonhoogtes ;)

6. MamaJulia

MamaJulia Bekend lid

11 okt 2012
    719
    0
    0
    Ten eerste; niets geen duffe vraag :)

De eerste keer dat ik mijn baby -harde- muziek liet horen, bij live opnamen van een bandje in een radiostudio, reageerde ze ook heel heftig. Dat was met 21 weken ofzo geloof ik. Die heftige reactie duurde 1 nummer en daarna was het goed. Denk dat het dus heel erg te maken heeft met een schrikreactie ook.

Nu reageert ons kindje sinds een paar weken onwijs heftig op haar papa's stem.. Als mijn lief 's nachts thuis komt (horecaman, en ja; hij is dus net thuis, zie tijdstip ;)) wordt zij echt wakker van zijn stem en gaat ze me toch een potje te keer, heel bijzonder..

7. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb altijd wel gemerkt dat de liedjes die ik zong tijdens de zwangerschap bv voor bedtijd van de oudste, ook bij de nieuwe spruit rust gaf, misschien vanwege de herkenning?

8. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik laat mijn baby al maanden Mozart horen.
    Hier schijnen ze rustig van te worden en het is goed voor hun ontwikkeling.
    Mozart for my Baby - YouTube

9. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Ik doe het elke avond!!
    De baby reageerd er hier helemaal niet op.....
    De hond valt wel meteen in slaap nu:)
    Maar vind het wel een fijn idee dat hij straks het melodietje al kent van zijn slaap muziekje...

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Beter doen want na de bevalling als je die aanzet word baby rustig van.
    Gebruik wel muziekdoosje met zachte tintelende geluiden

Ik doe het dagelijks voor slapen gaan op de plek waar hoofd zich bevindt. Baby begint ook gelijk te schoppen. Als mijn man kusje geeft op haar hooft dan reageerd ze ook onmiddelijk met schoppen en verzetten.
    Dat is normsle gedraag van baby op geluiden die ze niet altijd hoort: dus geluiden buiten je hart darmen en ademhaling

Zo weet ik ook dat ze het goed maakt als ze zou niet gelijk reageren dan zou ik het patroon nuet erkenen en mij zorgen maken.

11. Bosuiltje

Bosuiltje Actief lid

15 jul 2010
    354
    0
    0
    Brabant
    Dank voor alle reacties! Fijn ook om te horen dat het toch niet zo'n duffe vraag is als ik dacht :) Ik kan hier soms zo onzeker van worden :)

Ik denk dat ik het voorlopig maar eens ga proberen iets verder van mijn buik af, met in ieder geval wat laagjes kleding ertussen. Dan komt het misschien niet zo hard binnen. En als dat niet helpt kan ik altijd nog van muziekje wisselen (maar dat wil ik eigenlijk niet, want dit is hetzelfde muziekje als ik vroeger op mijn kamer had, en dat klinkt mij nu ook nog fijn en vertrouwd in de oren :) )

12. Didi5

Didi5 Actief lid

17 nov 2012
    297
    44
    28
    Rotterdam
    Het is helemaal geen duffe vraag hoor!! Tis logisch dat je soms met vragen zit!
    Ik laat de kleine ook iedere dag op de zelfde tijdstip met een koptelefoon naar koran luisteren. De eerste keer dat ik dat deed en stopte vond de kleine dat helemaal niet leuk. Die begon ook te schoppen en bewegen, zo van waar is dat geluid gebleven. En nu ik het iedere middag op de zelfde tijdstip doet voor 1 uur lang, weet hij/zij 'soort' van dat het voor nu klaar is, morgen weer een dag. hihii. Maar het is mooi om te voelen dat de kleine echt erop reageert.
    Misschien dat jouw kleine er aan moet wennen en probeer het op vaste tijden te doen, zodat hij/zij weet dat het geluid eraan komt, dan zal hij/zij minder snel van schrikken. Het is alleen maar mooi dat hij/zij alvast went aan dat bepaalde muziekje/melodie! Veel plezier samen en probeer gewoon uit wat de kleine fijn vindt.

13. sunset88

sunset88 Bekend lid

17 mei 2011
    566
    0
    16
    hey.. geen duffe vraag.
    ik heb me het ook afgevraagd, maar het is dat mijn man zei dat het geluid harder binnen komt vanaf de buik.
    weet niet of je aps kunt downloaden op je telefoon, maar ik heb de app " sounds for babies" en er zitten leuke liedjes tussen en de kleine reageert echt wel.. maar inderdaad, niet al te hard zetten. + je kunt er zelf ook lekker van slapen haha.

14. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Misschien van mij dan even een aparte vraag...
    Ik hoor bij iedereen dat de baby er zo goed op reageerd...
    Mijn baby reageerd helemaal niet op geluid....
    Meer door warmte en drukken op je buik...
    Maar harde muziek/muziekdoosje reageerd hij niet op...
    Is dit raar of kan dit ook gewoon?

15. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi, toevallig had ik ook een ervaring met muziek gisteren, lees mijn nieuwe topic maar ff http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/429674-17-weken-zwanger-kindje-reageerd-op-harde-muziek.html

Heb weleens gelezen dat water(dus ook vruchtwater)heel erg goed trillingen en geluiden geleid. En ik geloof ook zeer zeker dat als jouw lichaam heel erg op bepaalde tonen of volume reageerd, dat de kleine het ook mee krijgt. Want zoals ik in mijn topic vertel dat ik vd muziek/zang vh gospelkoor zelf soms ook in de kerkbank zat te trillen, mijn kleine reageerde door te bewegen. Ik voel echter nog geen geschop, maar meer een soort spiertrekkingen, heel snel achter elkaar.

16. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    Ik speel sax, mijn dochter trappelde ook altijd lekker mee als ik muziek maakte.
    Waarom zou je baby dat stom vinde? KAn een baby dat uberhaupt vinden van iets? Misschien is het geluid iets te hard als je het direct op je buiik houdt, maar vind het een mooi idee!

17. Bosuiltje

Bosuiltje Actief lid

15 jul 2010
    354
    0
    0
    Brabant
    Niet te hard zetten lijkt te werken! Ik heb het nu met wat laagjes kleding ertussen gedaan, en de reactie was al minder heftig. Nog wel beweging, maar niet meer zo onwijs hard als in het begin. Heb ik niet meer zo het idee dat ik hem onwijs laat schrikken :)

Ik hoop echt dat het werkt :) en anders vind ik het nu in ieder geval fijn om 'mijn' eigen slaapliedje elke dag weer even te horen :)

@Nora1983 Ik had trouwens nog niet bedacht dat het vruchtwater het geluid zo goed doorgeeft, maar dat klinkt eigenlijk wel logisch... slim! een klein stapje terug dus maar

@Stepahanie87 Hier reageert de baby ook niet op álle geluid hoor, als er iemand tegen mijn buik praat, dan gebeurt er meestal helemaal niets. Andere muziek ook niet (hoewel die misschien ook niet zo dichtbij komt), eigenlijk alleen soms als ik mijn handen op mijn buik leg. Maar volgens mij heeft het meer nog met beweging te maken: als ik overdag in de weer ben dan voel ik niks, maar als ik ga liggen 's avonds, wordt meneertje ineens wakker.

Deel Deze Pagina