Er is genoeg te vinden over zwanger worden en zijn, maar nu vroeg ik me af wat me allemaal te wachten staat als ik dadelijk bevallen ben? Ik ben wel al een betje voorbereid op de kraamtijd, maar mijn vraag is dan ook meer op het lichamelijke gericht. Ik lees dingen over vloeien, wel of geen sex hebben...wat gebeurd er dan allemaal met je lichaam en wat kan ik verwachten? bedankt.
dit vind ik een goeie! ik lees even mee. je hoort soms horror verhslen vanvrouwen die nergens meer vut voor hebben, maar je hoort ook vrouwen die gewoon weer alles doen. ben heel benieuwd
Ik voelde mij heel goed na de bevalling ondanks dat ik een flinke knip heb gehad,liep ik na 4 dagen alweer buiten.en na 2 weken zat ik alweer op de fiets. Ik heb ook helemaal niet gerust smiddags ( wat niet zo verstandig is ) maar voelde mij gewoon heel goed ondanks dat je om de 3 uur eten moet geven.
Ik hoop niet dat je bevalling eindigd in een keizernede. maar bereid je er in ieder geval op voor dat er evt wel die kans bestaat. Dit scheelt je een hoop narigheid voor het verwerken erna. Ik ging ervan uit dat ik toch geen keizersnede zou krijgen wat het wel werd en daar heb ik best wel een flinke klap van gekregen terwijl ik heel makkelijk herstelde. Zorg dat je voldoende eten en drinken n huis hebt zodat je man niet iedere keero boodschappen hoeft, of dat je genoeg ondergoed enz. en echt alles voor de baby in huis hebt ook flessen en flesvoeding als je brostvoeding kan geven. het is al moeilijk de goeie fles te vinden maar voor een man ! maar gewoon ook een lekkere vrij rustige kraamtijd kan hebben. Het is misschien handig al voor de man een lijstje te maken wat hij moet doen na de bevalling zodat hij zich er ook op voor kan bereiden. heb je geen leuke kraamhulp of liggen jullie elkaar echt niet vraag dan naar een andere anders verpest ze toch heel je kraamtijd. Zorg ook als man lief wer aan het werk is dat er eventueel een back up voor je is voor als je iets niet lukt. ouders vriendinnen buren. dit was het denk ik wel. ik wens je een hele fijne einde van je zwangerschap en een voorspoedige bevalling.
Wat ook een goede tip is: Laat je man tijdens de kraamdagen 'gewoon' naar zijn werk gaan. En als de kraamhulp weg gaat, dán pas vrij nemen. Zo kan je sámen wennen aan de nieuwkomer en er samen de handigheid in krijgen met luiers, badje ed. Deze tip had ik heeeeeel graag gewilt, maar doordat Glenn dus te vroeg kwam en in het zh moest blijven, is mijn kraam niet zo geworden als ik 'geplant' had. De kraamhulp deed nl de controles en bracht mij daarna naar het zh, naar Glenn. Dit is een enorme uitputtingslag geweest. Maar omdat je kleintje daar ligt, ga je door.
Goede tips! Ook wbt je van te voren in huis haalt. Kan mij voorstellen dat manlief ook helemaal van slag is en dan juist met de verkeerde flessen of iets anders aan komt zetten Ik blijf hier ook nog even meelezen, heb ook geen idee wat ik verwachten kan namelijk.
zijn er misschien nog lichamelijk dingen die ons te wachten staan. Misschien niet zon fin onderwerp maar ben graag een beetje voorbereid vor zover dat kan bedankt al ast
*Rond de vierde dag krijg je stuwing en ben je net pamela (ik teminste) en das behoorlijk pijnlijk. *En dan nog de bekende kraamtranen. *ik heb een week gevloeid kan zo even niet meer bedenken (al weer bijna 2 jaar geleden) meiden.... jessica
nou meid het vloeien inderdaad bijn onze eerste heeft dat 8 weken geduurd en heel erg gevloeid van luca tja weet nog niet hoe lang dat gaat duren maar het is bijna niks meer en ja de sex mij is altijd verteld wacht tot het vloeien over is want dat is een teken van een open wond in je baarmoeder... Ik heb nu een beginnende baarmoeder onsteking dus dat kan ook allemaal nog en verder ben ik best moe ook omdat de oudste van bijna 5 aandacht wil luca komt om de 4 uur dus is goed te doen geef BV gaat prima en ja rustig aan doen doet bij mij wonderen liefs diaan
Vloeien; tja je kan stolsel ter grote van een vuist verliezen of in ieder geval een flink ei. Voelt heel raar vond ik. Ik vloeide beide keren 5 weken na een ks. Verder de eerste paar dagen (2 weken max.) voel je het in je buik als je bv geeft. Je baarmoeder trekt dan samen en dat voelt erg ongemakkelijk, beetje pijnlijk maar is een goed teken. Ik plastte me helemaal suf de eerste tijd omdat al het vocht wat ik vasthielt langzaam aan verdween. Bij mn dochter duurde het echt 12 weken voor ik weer een beetje mens was, bij mn zoon heb ik me altijd super gevoeld. Wel kunnen die eerste weken enorm vermoeiend zijn, dat vond ik vooral verschrikkelijk, de moeiheid die ik normaal wel eens heb stelt niks voor bij de eerste weken na een bevalling. Stuwing heb ik beide keren amper gehad. Dus dat hoef je niet perse te krijgen. Het heeft tijd nodig om je kind te leren kennen. Ik wist niet pats boem alles meteen. Ik moest echt leren wat hij-zij fijn vond en wat voor kindje het is. De eerste weken kon me dat ook best onzeker maken. Verder verander je zelf ongemerkt behoorlijk. Verder stel de lat niet te hoog. Het heeft echt allemaal tijd nodig. Verwacht niet dat het allemaal soepel gaat. Moeder zijn is soms echt zwaar en niet alles is een roze wolk. Sex. Tja ik heb beide keren een ks gehad en beide keren hebben we het vrij vlug gedaan, voelt ook verder niet anders. Na de eerste was er ook geen verschil in ons sexleven maar nu met 2 kids... tja ik ben nu toch echt wel erg vaak moe en slaap savonds liever dan dat ik nog vrij (meestal) en sochtends vrijen is er amper bij omdat er dan altijd wel iemand wakker is die aandacht verdient.
ik heb een vlotte bevalling gehad op de baarkruk met een miniem scheurtje dat niet gehecht hoefde te worden. zo voelde ik me na de bevalling: ik kon wel lopen maar het voelt alsof er een aardappel in je anus zit. dit duurde ongeveer 3 dagen en werd wel elke dag wat minder. het is belangrijk dat je veel plast om je baarmoeder te laten krimpen. ik heb bij de eerste keer douchen een kwartier er onder gestaan om te plassen. ik moest wel, maar het wilde niet. uiteindelijk op de wc geprobeerd en toen lukte wel, na 10 minuten ofzo. wat ik vervelend vond was om de hele tijd uit bed te moeten om te plassen, want het lopen voelde zo raar. tijdens bv voel je de baarmoeder samentrekken, dit zijn de naweeen. dit was bij mij minder heftig dan de eerste menstruatiedag.... lang staan is in het begin niet prettig, je voelt dan je bekkenbodem (denk ik). met 1 week ging ik met kind in de draagzak in m'n eentje elke dag boodschappen doen en met twee weken ging ik fietsen. dit ging allemaal goed. met 1 week ook gemasturbeerd om te kijken of alles nog werkt, en gelukkig wel.... en dan de bv. tja, dat was wel pijnlijk in het begin. goed aanleggen is nog moeilijk en je kunt al vrij snel kloofjes krijgen (bepanthen werkt goed). ik heb ook last gehad van stuwing, echt niet fijn. maar een keer leegkolven werkt heel goed, weet je gelijk hoe dat werkt. na 4-5 dagen werd de bv echt leuk en het is super makkelijk. je moet even handig worden met wat houdingen en er de tijd voor nemen. makkelijkste is om steeds 1 borst per keer te geven en ondertussen een boek te lezen of tv kijken of zo. alleen 's nachts is het moeilijk om wakker te blijven. ben nu weer 6 weken verder en ga denk ik dit weekend beginnen met hardlopen. bekkenbodemspieren heb ik vanaf dag 1 al getraind tijdens bv en vanaf 2 weken de schuine buikspieren. nu ga ik ook met de rechte beginnen. je spleet tussen de buikspieren moet dan weer dicht zijn. dus hier wat meer de lichamelijke ongemakken. maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. ik moet er wel bijzeggen dat ik heel goed getraind ben. sportte 4x in de week voor zwangerschap. tijdens 2-3 x en nu ook weer 2-3 x. kan allemaal geen kwaad, als je maar goed naar je lichaam luistert. au is stoppen en daar moet je je gewoon bij neerleggen.
oke hier heb ik zeker wat aan...dit is precies waar niet iedereen over praat natuurlijk en je dus geen weet van hebt, heel interessant! bedankt! Nog een vraagje: kun je ook stuwing krijgen als je FV gaat geven? groetjes
Hou er rekening mee dat j geen controle hebt over je blaas. Dus sta er niet gek van te kijken dat er wel eens een ongelukje gebeurt.
Ik heb na de bevalling gelijk pillen daarvoor gekregen en daardoor ook helemaal geen last gehad.dit moet je wel even melden bij je vk dat ze daarom denkt.
Tja, is een goede vraag. Ik had een vriendin die heel open hierover gepraat heeft, dan is erg fijn dan weet je een beetje wat je te wachten staat. Tijdens een eventuele hechting gaat de verloskundige met een vinger je anus binnen om te kijken of ze niet te ver gehecht heeft. Ik had na de bevalling een enorme spierpijn. Zo erg dat ik de eerste drie dagen na de bevalling niet kon lopen zonder steun van mijn man. Ik kreeg enorme tepelkloven, mijn zoon had zwarte poep en dit bleef de eerste twee weken zo. Na een keer kolven bleek waarom, de melk was behoorlijk rood van al het bloed uit de kloof. Was verder geen probleem, alleen erg pijnlijk. Als het financieel haalbaar is, Albert laten verschijnen zodat je man niet weg hoeft. Je kraamvisite vragen (met name aan de vrouwen) of ze iets mee willen nemen als je nog iets mist. Flessen, voeding, luiers, grotere kleding, tepelhoedjes of andere dingen die je plots mist. Is helemaal niet erg en vaak vindt je visite dit ook zelfs prettig. Hebben ze het idee dat ze zich nuttig kunnen maken. Kijk of er iemand is die af en toe langs kan komen om met oudere kids te spelen of kan koken. (mijn man is hier geen held in en de kraamhulp doet het geloof ik niet meer, bij ons in ieder geval niet) Het meest pijnlijke vond ik het plassen na de bevalling (als je een scheurtje hebt of hechtingen), zorg altijd voor een kan water en spoel terwijl je plast, dit heb ik ongeveer vijf dagen gedaan, daarna was het niet pijnlijk meer. Een pakje condooms. Ik vond de pil in combie met BV niet prettig, geen extra hormonen in mijn lijf als mijn baby van mij moet groeien. Het vloeien was 1 week behoorlijk, daarna minder en na 5 weken weg. Zorg voor extra groot maandverband, die van het kraampakket was zo op. Gewone degelijke "oma" onderbroeken, zodat je maandverband goed blijft zitten. Onze kraamhulp was heel jong en nog onervaren. Ik vond het achteraf niet zo'n fijne kraamtijd. Vraag echt om een andere hulp als het niet klikt. Er schiet me vast nog meer te binnen, maar dan volgt dat nog.
Ik had geen prettige zwangerschap maar voelde me na de bevalling alsof ik de hele wereld aankon. Qua conditie viel dat erg tegen maar het voelde wel erg prettig. Pak echt je rust als je kan, je herstelt dan veel sneller. Stuur vervelend kraamhulp echt weg! Zonde van je kraamtijd en er zijn echt hele goede kraamhulpen. Vloeien heb ik niet erg gedaan, met 2 weken was dat over. Sex hadden we ook al weer snel. Voelde vooraf wel een beetje als de eerste keer. Condoom met extra glijmiddel deed wonderen! VK komt 3 keer voor nacontrole, ha 1 keer en 1 keer iemand voor hielprik en gehoortest. Na het toiletbezoek naspoelen met water uit een fles of bidon is prettig. Ik heb trouwens geen last gehad van een branderig gevoel of incontinentie ofzo. Ben wel geknipt en gehecht. Bouw rust en tijd in om van je baby te genieten! Dat is wat mij zo te binnen schiet.
Een vinger in je anus? Nou dat hebben ze bij mij echt niet gedaan hoor, das denk ik alleen als je echt ver naar achteren bent gescheurd.. Tja wat je kan verwachten: * ten eerste een baby, ja duh zal je denken, maar hoe je je er ook op denkt voor te bereiden, je kan je er niet op voorbereiden, de gevoelens die erbij komen de zorgen etc, niemand kan je vertellen hoe dat is, maar heeft echt een mega inpact * ten tweede voelde ik me alsof ik door een trein was overreden, dacht dat het nooit meer goed zou komen, maar echt het komt goed * ten derde je denkt de eerste dagen toch de hele wereld aan de kunnen, maar na die dagen valt het toch vaka wel tegen, dus pak die rust, geniet van de hulp van de kraamverzorgster, laat je maar lekker vertroetelen * ten vierde vloeien vloeien vloeien, bij mij gingen er eerst pakken kraamverband doorheen, maar aan het einde van de week kon ik gelukkig al over op maandverband, dus ja dat wordt ook beter * ten vijfde zweten, enorm zweten, nu lijkt misschien het dagelijks verschonen van je bed door deen kraamverpleegkundige belachelijk, maar echt het is zo lekker om na dat gezweet weer in een schoon bed te stappen * ten zesde stuwing, wel of geen borstvoeding maakt vaak niet uit, stuwing krijg je toch. Die pilletjes als je niet borstvoeding gaat geven wordt hier in nederland al amper meer verstrekt omdat de bijwerkingen te erg zijn.. En zo kan ik nog veel meer bedenken, maar het is vooral toch ook wel genieten hoor, constant kijken naar je kindje en dan je verbazen over dat dat in je buik heeft gezeten en dat je dat eruit hebt weten te krijgen
Goede vraag: ik had me ook vooral voorbereid op de bevalling en niet op de tijd erna. Ik had wel een schat van een kraamhulp, dat was heerlijk. Lichamelijk voelde ik me de eerste 5 dagen behoorlijk brak: heel erge spierpijn, wat last van de hechtingen met zitten, beurs gevoel in mijn kruis, moe. Ik heb vooral in bed gelegen en me lekker laten verwennen. Net toen ik me weer wat beter voelde, kreeg ik flinke stuwing. Vond ikerg vervelend maar was gelukkig met een dag weg. Aan de andere kant was het ook best lekker om weer zoveel lichter te zijn, ik lag weer veel lekkerder in bed. Het vloeien viel mee bij mij. Ik vond het gedoe met de borstvoeding tegenvallen, dat ging allemaal niet meteen makkelijk helaas. Succes en plezier straks! maaike
Ik heb een geplande keizersnede gehad, waardoor mijn herstelperiode iets langer was dan na een normale bevalling. Maar qua lichamelijke klachten had ik last van ongelofelijke moeheid de eerste dagen (logisch, er is nogal niet wat gebeurd!) en veel kraamtranen. Wat mij vies tegenviel was dat sommige zwangerschapsklachten niet gelijk verdwenen waren. Ik houd bijvoorbeeld nog steeds wat vocht vast, waardoor ik 's morgens nog steeds vaak zere en stijve vingers heb. Tip: Zorg dat je man ook aan zijn ontspanning komt, laat de belangrijkste huishoudelijke taken gewoon lekker aan de kraamverzorgster over. Mijn man rende de benen onder zijn kont vandaan om van alles te regelen tot de kraamverzorgster hem vermanend toesprak dat hij ook zijn rust moest pakken nu hij daarvoor gelegenheid had. Dat heeft hij toen ook gedaan en dat was heerlijk! En natuurlijk moeten jullie en de baby aan elkaar wennen, dat valt ook niet mee. De eerste dagen had ik het gevoel dat ik alleen maar bezig was met voeden, verschonen, zelf een beetje proberen te slapen en zelf eten. Hoewel ik heel blij was met mijn kindje, vond ik er niets aan om geen tijd voor mezelf te hebben. Ik heb zelfs zitten huilen toen mijn ouders even tussendoor op bezoek kwamen en ik boven op bed lag te voeden, want toen ik eindelijk naar beneden kon waren ze alweer weg. Maar het wordt steeds leuker, we genieten echt van ons kleine mannetje! Laat je vooral niet gekmaken door wat er eventueel allemaal zou kunnen gebeuren. Probeer vooral je rust te pakken en te genieten van jullie kindje. De rest komt vanzelf. Groetjes, Wendy