dit is niet om te discuseren etc!!!!!!!!!!!!!!!!!!! toen ik zwanger was van fynn was het merendeel borstvoeding. ik ben benieuwd hoe het er nu voor staat je overtuiging etc magje best neer zetten maar hou het vriendelijk. en heb respect voor mekaar. aan beide kanten!
Ben bij ons dochter begonnen met BV maar omdat ik zo duf was na de bevalling door het bloedverlies en ze na een uur drinken nog niet verzadigd was ben ik na 3 dagen over gegaan op de fles. Nu twijfel ik nog steeds. Aan de ene kant is fv makkelijker met een dreumes die rond rent en ook leuker voor papa maar aan de andere kant is dit ons laatste kindje en heb ik straks misschien spijt dat ik het nooit heb kunnen doen. Dus ik twijfel
ik ga borstvoeding proberen, terwijl ik het eerst niet wilde (tis allemaal al zo gevoelig ) maar mannetje heeft me toch overgehaald en ga ik het toch proberen
Bij mijn dochter heb ik 3 weken BV gegeven, ik moest stoppen ivm medicatie. Nu wil ik weer BV gaan geven en ik hoop dat ik het nu langer vol kan houden!
Ik heb er bewust voor gekozen om gelijk flesvoeding te geven. Ben wel heel benieuwd hoe het zal gaan straks met de vk en kraamzorg.. Of ik veel "commentaar" zal krijgen. Dat vind ik wel jammer dat je dat vaak hoort.
Heel vervelend is dat inderdaad, ze doen dan net alsof je een slechte moeder bent als je geen borstvoeding geeft. Nou ik trek me er niks van aan, doe toch wat ik zelf wil! Ik heb het bij mijn dochtertje 1 nacht gedaan en toen waren mijn tepels al helemaal kapot dus ben toen maar gelijk overgegaan op de fles. Borstvoeding is ook niet echt iets voor mij om eerlijk te zijn.
Ik wil heel graag borstvoeding gaan geven, ook al heb ik waarschijnlijk maar één werkende borst. Heb inmiddels een informatieavond gevolgd in het ziekenhuis plus een borstvoedingscursus van de VBN, zeker een aanrader als je borstvoeding wilt gaan geven. Een goede voorbereiding is het halve werk!! Met borstvoeding is het zo belangrijk dat je kindje goed aangelegd is, anders krijg je inderdaad dat je borst na een dag kapot is of kloofjes heeft en dat je waarschijnlijk stopt, hartstikke zonde, want het kan voorkomen worden. Dus mocht je borstvoeding willen geven, ik kan je die cursus zeker aanraden!
Ik geef borstvoeding en ben nog steeds erg blij met die keuze. Uiteindelijk heb ik echt mijn eigen hart moeten volgen, want juist door al dat 'gedram' had ik er al geen zin meer in. Voordat ik zwanger werd, was ik er altijd van overtuigd dat ik "gewoon" flesvoeding zou gaan geven. Tijdens de zwangerschap sloeg dat al snel om. Ik wilde zelf ons kindje voeden. Ineens besefte ik dat het geven van borstvoeding (biologisch gezien) veel meer "gewoon" is dan kunstvoeding. Ik had me wel voor genomen om het zes weken vol te houden en daarna gewoon te kijken of het ging. Ik hield er rekening mee dat het de eerste weken pittig zou kunnen zijn. Daarom wilde ik echt die zes weken volmaken, omdat ik het zonde zo vinden om al snel te stoppen vanwege opstartproblemen. We zijn ook wel tegen wat problemen aangelopen (kloven, te harde tsr waardoor ons mannetje zich steeds verslikte en de nachtvoedingen waren toch ook wel zwaar.) Maar ik vond het ondanks die dingen toch fijn om te doen. Tegen de tijd dat we zes weken verder waren, wist ik al dat ik nog heel lang zo door wilde gaan! Na vier maanden ging ik weer werken. Dat was voor mij ook weer een moment om even te kijken hoe het allemaal zou gaan met kolven enzo. 't Is geen hobby, maar ik heb het er graag voor over. Sterker nog: op die dagen dat ik werk en ik steeds flessen moet afwassen en 's avonds weer sta te steriliseren, dan denk ik "Pfff... wat ben ik BLIJ dat ik dit maar drie dagen per week hoef te doen!!" De andere dagen gaat ons zoontje gewoon lekker aan de borst. Daar heb je tenminste geen afwas van.
Dochter heeft 6 maanden bv gehad, hopelijk de volgende ook minstens 6 maanden. Ik hoop dat het net zo makkelijk gaat als de vorige keer.
Bij mijn eerste zoontje ben ik begonnen met borstvoeding, meer omdat ik het een vanzelfsprekendheid vond. Ik liep helaas al gauw tegen opstartproblemen aan waardoor voor mezelf het plezier er al snel af was. Ik heb uiteindelijk met veel pijn en moeite 5 weken fulltime borstvoeding gegeven en ben het toen heel langzaam gaan afbouwen (bij 10 weken was het volledig flesvoeding). Uiteindelijk liep mijn borstvoeding goed, maar door al dat "gedoe" in het begin zag ik het zelf niet meer zitten. Ik heb toen ook gelijk gezegd, als er een tweede komt krijgt ie gelijk flesvoeding. Nu ben ik zwanger van de 2e en heb tot 30 weken volgehouden dat ik flesvoeding zou gaan geven en ben toch nog van gedachten veranderd. Waarom zou ik het niet nog eens proberen? Het is tenslotte een ander kind, andere situatie etc.. Ik heb dus besloten om het toch nog een kans te geven en dat voelt goed!
Ik ben begonnen met bv. Wou dit zo graag geven en had van alles in huis gehaald zoals bv thee en had al vooronderzoek gedaan naar borstkolven. Ik zag het perfecte plaatje al voor me. Helaas wilde mijn dochtertje niet meteen goed drinken en raakte steeds onder haar temperatuur. Ik moest haar meteen de eerste dag bijvoeden met nutrilon en toch steeds aanleggen. Ondertussen een borstkolf gehuurd om het te stimuleren. Na 1 dag zaten er al kloven in mijn tepels en die deden zo`n pijn. Heb toen tepelhoedjes laten halen en daar ging het redelijk mee, maar nog steeds deed het zoveel pijn. Lactatiekundige laten komen en die had mij een groter hoedje gegeven. De kloven trokken niet weg en gingen steeds meer pijn doen. Ik begon zo tegen de voedingsmomenten aan te hikken en wanneer ze aan de borst lag hoopte ik maar dat het snel voorbij was. Uiteindelijk na 1,5 week heb ik er voor gekozen om te stoppen. De pijn werd ondragelijk en ik werd er zo ongelukkig van. De beslissing was zo moeilijk heb heel veel tranen gelaten omdat mijn perfecte plaatje in het water was gevallen en ik mijn dochter niet het beste van het beste kon geven. Ik kolf nu nog af om af te bouwen en zelfs dat is geen pretje. Ik ben zelfs bang dat er een borstontsteking aan zit te komen.
Bij een derde ga ik zeker flesvoeding geven. Bij de eerste heb ik borstvoeding gegeven en heb zo'n rotkraamtijd gehad daardoor. Ik heb er zelf nooit achter gestaan, maar wilde het proberen voor mijn kind, man en alle andere die aan het pushen waren. Bij de tweede heb ik meteen gezegd dat ik flesvoeding wilde geven. Ik moet zeggen dat ik een paar keer heb moeten uitleggen bij de verloskundige waarom. Ik heb een super kraamtijd gehad dus mijn keuze bij een derde: flesvoeding en ik ga dit ook niet meer verantwoorden bij de verloskundige! Het is mijn keus en daar sta ik achter.
Hoi, Ik heb inderdaad ook die cursus gevolgd en heb haar ook goed aangelegd (ook met hulp van de kraamzorg) maar ging gewoon kapot omdat ze echt elke 5 minuten al kwam. En ik stond/sta er ook niet helemaal achter dus dat helpt ook niet echt mee. Ik ben gewoon niet het type om borstvoeding te geven. Ik zou bijvoorbeeld niet de borst gaat geven als er mensen bij zijn, of om me dan steeds te moeten afzonderen vind ik ook niks.
ik zal zelf ook antwoord geven ik ga ook borstvoeding geven. de eerste heeft 24 maanden bv gehad (vorigeweek maandag de laatste voeding gehad) en bij een tweede wil ik dit ook. de bv ging gelijk vanzelf met 4 dagen zat hij 50 gram boven zijn geboorte gewicht en hij heeft nooit moeilijk gedaan. tuurlijk heb kloven gehad en nog wel meer ongemakken maar dat heb ik voorleif genomen
Borstvoeding, als het lukt natuurlijk. Ga een cursus volgen om de kans op slagen zo groot mogelijk te maken.
ik ga voor flesvoeding, simpelweg omdat ik geen gevoel bij borstvoeding hebt. zie mezelf het gewoon echt niet doen en kan me gewoon niet voorstellen dat ik het fijn zou vinden. wat de kraamzorg ook zegt het is onze keuze. borstvoeding moet je wel echt 100% achter staan, makkelijk is het niet. heb het om me heen gezien wat het teweeg kan brengen als het niet lukt!