hoi ik ben zwanger geraakt via ivf, volgens mij heb ik het wel eens gelezen dat je dan vaak eerder bevalt. klot dit? of wie eheeft er ervaring mee? ik ben nu 36 weken zwanger en heb wel telkens ongi gevoel.
Nee hoor meid... Wanneer je zwanger bent geworden van IVF en alles is goed tijdens de eerste echoos heb je een "gewone" zwangerschap... Als je eerder bevalt ligt dit aan het kindje die er klaar voor is en naar buiten wil of evt. andere complicaties... Maar dat heeft niets te maken met de IVF.
Toch klopt het wel een beetje hoor. Het cijfer van vroeggeboorte na IVF ligt hoger. Dat is een feit. Alleen was het volgens mij zo dat het cijfer hoger ligt omdat er meer meerling-zwangerschappen ontstaan na IVF dan "natuurlijk". Statistisch gezien is de kans op een bevalling voor de 40 wk dus wel hoger. Of dat zo is met een eenling...dat denk ik dus niet. Elmo
Een meerling wordt in de ziekenhuizen ook als "complicatie" gezien he Elmo... Dus die valt daaronder...
Nee hoor, wat ik toen gelezen / gehoord heb is dat het cijfer vroeggeboortes gebaseerd is op alle geboortes na IVF/ICSI (inclusief de meerlingen dus). Misschien is dat inmiddels niet meer zo hoor, dat ze het zo omschrijven. Toen, jaar of 3 a 4 geleden, nog wel. Elmo
http://64.233.183.104/search?q=cache:cV ... tartpagina Zie: Risico's bij de IVF zwangerschap. Tweede alinea 5e regel. Hoe het ook zit...de kans is er blijkbaar sowieso *ja, die is er natuurijk altijd....* Elmo nog een stukje http://64.233.183.104/search?q=cache:tN ... tartpagina
In Zwolle zeiden de artsen tegen mij: een meerlingzwangerschap is een zwangerschap met een hoger risico en dus een complicatiezwangerschap! En zij vertelden me dus ook dat zwanger worden via IVF dus niet leidt tot een vroeggeboorte als je een normale zwangerschap zonder complicaties hebt... Overigens is het natuurlijk ook zo dat iemand die spontaan zwanger wordt van een meerling ook eerder zal bevallen... Dat heeft dus niets met IVF te maken... In Zwolle zeggen ze dan ook: Ben je via IVF of ICSI zwanger geworden en is bij de echo van 9 weken alles goed heb je een normale zwangerschap net als iedere andere vrouw.
Zie de link boven jou bericht, van de Freya site. Qua meerlingen zat ik dan misschien niet helemaal goed..maar het is dus wel zo dat IVF in verbinding zou staan met vroeggeboortes.
In Zwolle zeggen ze dus dat het niet zo is... En nu?! Blijf je houden denk ik dat de ene arts zegt dat het wel zo is... de ander zegt van niet...
In maastricht zeggen ze ook dat bij een eenlingzwangerschap die bij 9 weken oke is dat je niet meer kans hebt op vroeggeboorte. Wel zeggen ze daar de een miskraam in het eerste trimester eerder voorkomt dan bij een gewone zwangerschap. En ik ben nu gevraagd om mee te doen aan een onderzoek naar lager geboortegewicht bij icsi kinderen. Had ik vorige keer gelukkig geen last van met mijn dochter. Zij woog na een zwangerschap van 39 weken 3635gr. Lijkt mij meer dan genoeg.
idd elmo, jij hebt het niet bedacht. Het staat gewoon zwart op wit in jouw linkjes. Ik vraag het nog eens na als ik een ivf arts tref. Ben nu ook wel heel benieuwd. Als ik op mezelf afga is het iig niet van toepassing. Ik ben bij 39 weken ingeleid. Is dus niet echt een vroeggeboorte.
Ik ook niet hoor... Toen ik binnen de fertiliteit werkte was het nog niet helemaal duidelijk... maar werd wel gezegd dat als het al zo was... de kans klein zou zijn... En inmiddels zijn ze erachter dat het dus niet het geval is... Ik ben trouwens geen Freya-fan.. maar dat is omdat ik teveel gezien heb van ze... en das een heeeeeeeeeeeeeeeeeel ander iets als dit topic
Ik moet zeggen dat ik me persoonlijk nooit heb opgehouden aan dit soort statistieken. Anders krijg je al een rolberoerte als je alleen al kijkt naar de slagingskans Ruben kwam op de uitgerekende datum
Ik ben dmv ICSI zwanger geworden en Lianne is geboren met 36w3d. Ik heb later aan de gyn gevraagd of hier ook een oorzaak voor was, maar dat konden ze niet zeggen. Waarschijnlijk gewoon toeval of toch een vorm van infectie geweest. Dit heeft verder niks met de ICSI te maken gehad.