Hoi allemaal, Ik heb sinds 3 dagen keelontsteking met koorts. De pijn in mijn keel is niet te beschrijven, alsof het in brand staat en er ook nog met een mes in wordt gestoken. Enige wat het verlicht is paracetamol. Dat neem ik nu dus ook al 3 dagen, iedere 6 uur 2 tabletten van 500mg (zonder toevoegingen) Dan kom ik dus op 8 tabletjes per 24u. Volgens de huisarts is dit oke maar mijn ene verloskundige zegt max 6 tabletjes per dag en de andere zegt zelfs maar 4 per dag en dan nog liever minder dan dat. Op internet lees ik ook verschillende adviezen. Er was laatst ook een nieuwsbericht over voorzichtig zijn met pcm tijdens de zwangerschap. Hierdoor voel ik me er toch rot over. Ik heb een tijd geleden ook al veel pcm moeten slikken ivm migraine aanvallen. Maar ja, wat moet je dan als je niet meer weet waar je het zoeken moet van de pijn? Huismiddeltjes heb ik ook al geprobeerd maar dat had geen effect. Lichtpuntje is dat het vandaag beter lijkt te gaan dus ik ga nu sowieso afbouwen. Nog meer dames die noodgedwongen veel pcm hebben moeten slikken? Hoe gaan jullie ermee om en wat zeggen jullie artsen?
ik moet vanaf week 23 (nu 36) 3x daags 2 paracetamol, 3x daags 1 buscopan, zo nodig een tramadol en als het echt niet gaat een morfine spuit in ziekenhuis.. De eerste weken was ipv tramadol diclofenac maar daarvan had ik gelezen dat het slecht is dus aangegeven dit niet meer te willen slikken.. voelde me erg onzeker de eerste weken en erg het gevoel een slechte moeder te zijn.. Dacht, als er wat gebeurd met m'n kindje dan is dat mijn schuld.. Heb me er nu een beetje over heen kunnen zetten.. Al die spanning en pijn is ook niks voor de kleine en zonder de pijnstilling kan ik gewoon echt niet functioneren.. Succes in ieder geval en hoop dat je snel van de paracetamol af bent...
Ik werk in de zorg en 8 pcm per 24u is toegestaan, maar ik begrijp dat je zwanger bent? Dan zou ik het advies van je verloskundige opvolgen. Even wat tips: *Gorgelen met warm zout water (1/2 theelepel per glas) of een antiseptisch gorgelmiddel kan tijdelijk verlichting bieden. Ook *keelpastilles helpen vaak. *Drink voldoende en/of neem regelmatig een snoepje zodat de keel vochtig blijft. *Af en toe een ijsklontje nemen *Drink de hele dag door thee met honing. Thee met honing werkt verzachtend voor de keel. Bovendien beschikt honing over bacterieremmende eigenschappen. *Gember helpt ook tegen keelpijn. Schil een stukje gember en snijd deze in plakjes en breng het aan de kook met een beker wat. Nadat het gekookt heeft zal het geel kleuren. Giet het mengsel in een beker of glas en voeg een eetlepel honing toe. Drink de thee langzaam op en laat elk slokje even in de mond rusten alvorens door te slikken. *Kamille (thee) heeft een licht ontsmettende werking en werkt verzachtend voor de keel. *Houd de keel buitenshuis goed warm met bijvoorbeeld een sjaal. Van harte beterschap
Hmm... Ik las laatst een medisch onderzoek waarin paracetamol werd afgeraden ivm toch effect op de baby.... Was wel echt een heel nieuw onderzoek, dus vraag me af of alle doktoren ervan op de hoogte zijn... Hier is een link naar het nieuwsbericht van Telegraaf... Paracetamol gevaarlijk bij zwangerschap - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland] Ik was al huiverig om medicijnen te gebruiken tijdens zwangerschap, na dit gelezen te hebben ben ik zelf erg blij dat ik geen paracetamol slik, hoeveel pijn ik ook heb...
ik zou me nie tedruk maken op de paracetalmol hoor , zolang je niet meer neemt dan je aangeraden is ! ik heb net 2 wk terug een operatie gehad , me blindedarm moest er me spoed uit , OMG ik had zoveel pijn ... en dan nog een vrolijke baby die er tegenaantrapte en nu ook met der voetjes tegen de wond aantrapt ! ik leef al 2 weken op de paracetamol , nog morfeinespuite gehad , het kan nie echt veel kwaad .... hou het gewoon bij 6x 2 tabletjes perdag en niet meer ... succes en beterschap
bedoelde om de 6 uur 2x tabletje ... In het ziekenhuis , kreeg ik ze en bij hevige pijn een spuit .. Maar dat was ook een hell hoor , gun die pijn niemand als je zwanger bent phoewwww
Dank je, deze tips pas ik normaal ook toe bij keelpijn en verkoudheid en meestal heb ik hier ook voldoende aan, vooral de gemberthee en gorgelen met zout water. Maar ik denk dat ik nu iets zwaarders te pakken heb, ik had ook koorts erbij en stem totaal weg. Volgens de huisarts mogen zwangeren ook 8 pcm per 24/u, vk1 zegt max 6, vk 2 zegt max 4....dus tja..beetje verwarrend dan als patient wat je moet aanhouden. Tot nu toe zit ik 2 tabletten voor vandaag en het is nog vol te houden.
Ik had van de week griep met koorts, om de koorts te remmen mocht ik 3x 2 pcm per dag van mijn gyn. Dat is dan denk ik toch de richtlijn voor zwangere vrouwen... En verder mag je volgens mij best ook thijmsiroop voor de keel, dat verzacht ook. En honingdrop, maar dan weer niet teveel vanwege je bloeddruk. Sterkte en beterschap!
bij erge keelpijn kan het soms slimmer zijn om juist géén warme dranken te drinken, maar juist koele. de warme dranken laten je keel juist opzwellen terwijl de koele dranken de boel juist laten slinken. IJs eten is ook lekker. Eventueel kan je ook kamillethee zetten, maar dan als ijsthee drinken.
Alhoewel de pijn natuurlijk heel vervelend is zou ik zelf zo min mogelijk pcm nemen. Idd ook vanwege dat onderzoek van laatst en omdat medicijnen toch moeten worden afgebroken en in jouw bloed maar ook vd baby komen. Mijn vk is er ook geen fan van, als je later een kindje hebt wat iets mankeert denk je toch zal het van de pcm komen? Waterijs kan ook verlichting geven en verder idd honing. Neem zelf bij keelpijn ook wel eens een lepel honing die ik dan langzaam opzuig
Je kan ook nog proberen met sterk gezette Salie thee te gorgelen. Dit werkt altijd er goed en ontstekingsremmend. Eventueel kan je het ook drinken, maar echt lekker is het niet Je kan het kopen bij een natuurwinkel.
Ook daar lees en hoor ik verschillende dingen over! Ik had trouwens sinds de ochtend geen pcm meer genomen maar een uurtje geleden toch maar wel aangezien ik zo zat te rillen en ik bijna niet kon slikken van de keelpijn. Nu is het weer redelijk afgezakt. Ik hoop dat ik zo de nacht doorkomt, dan zit ik voor vandaag op 4 tabletjes.
hei ik zit met juist hetzelfde, keelontsteking, zo een afschuwelijke keelpijn, ni normaal. normaal gezien pak ik nooit iets tijdens de zwangerschap!! maar begon ook koorts te maken, ik heb met twee doktoren gebeld die zeiden allebei dat je tot 4 mg pcm per dag mag hebben. ik heb het tot nu toe kunnen uithouden bij 1 per dag ongeveer, maar voel me hier al ontzettend slecht bij. de apothekeres ( waar ik ook nog plantspray (iets homeopathisch)) was gaan halen zei me ook dat dit geen kwaad kon en dat het beter is dat je dan iets neemt, dan je totaal beroerd te voelen, nl ok niet goed voor de beebjes (ik verwacht er twee). ik las hier dat iemand zei tijmsiroop, maar dat lijkt me geen goed idee, tijm zou ik niet nemen tijdens zwangerschap en al helemaal geen hoestsiroop.
Hier in het ziekenhuis is het max 8 paracetamol van 500mg op een dag. En dan dus elke keer 2 tegelijk. Dus inderdaad om de 6 uur, 2 tabletjes ( als het nodig is tenminste)
Hier ook als het niet nodig is.. Moet gewoon, pijn of geen pijn structureel blijven slikken.. Gyn zei anders is die spiegel weg die je opbouwt ofzo..
Ik heb een hernia tijdens deze zwangerschap, en zonder paracetamol red ik het echt niet! Meestal slik ik er 3 x 2 en als het snachts niet gaat heb ik er dan nog 2 over. Zowel gyn als ha raden dit aan en geven ook beiden aan dat het totaal geen kwaad kan. Ze raden ook beiden aan om het dus met hetzelfde regelmaat te slikken, omdat je dan een spiegel opbouwt en dan werkt het sneller en beter!