Hoi, Ik ben nu 35 weken zwanger van ons tweede kindje en krijg binnenkort een geplande keizersnede, de exacte datum word woensdag vastgelegd. Bij mijn eerste zwangerschap lekten mijn borsten al vanaf de 26 weken, bij deze zwangerschap staan ze nog helemaal 'droog'. Ik weet dat de borstvoeding na een keizersnede lastiger op gang kan komen. Kan ik nu al iets doen waardoor ik na de keizersnede sneller een melkproductie krijg? Ik maak me nu best wel zorgen omdat ik nog droog sta, ik wil ook dit kindje weer heel erg graag zelf gaan voeden. Ik zal wel met tepelhoedjes gaan voeden omdat ik ingetrokken tepels heb. Alvast bedankt! Groetjes Stitch
hoi goed dat je je wilt voorbereiden op de BV! Vraag naar de mogelijkheden in jouw ziekenhuis om zo snel mogelijk je kindje op je borst te krijgen, soms kan dat al in de uitslaapkamer. Kijk of je kindje bloot kan blijven tot die tijd, evt bij papa op de borst, maar nog niet aangekleed. Neem zoveel mogelijk tijd voor huid op huid contact zodra het mogelijk is, je kindje zal dan vanzelf ook op zoek gaan naar de borst. Veel aanleggen de eerste dagen en veel knuffelen zullen bijdragen aan een goede start. Je zult in het begin veel hulp nodig hebben vanwege je wond, voel je niet bezwaard om weer op de bel te drukken om de verpleging te vragen jou te helpen! Zodra je kindje hongersignalen laat zien, moet je het (laten) pakken en aanleggen. Heeft het ziekenhuis een BV certificaat? Het is niet erg dat je nu nog geen melk lekt, het is wel een voordeel dat je al eerder BV hebt gegeven! Mocht het door omstandigheden niet lukken de eerste 6 uur te voeden, vraag dan om een kolf. Neem een BV boek mee voor op je nachtkastje, dan kun je dingen nog eens nalezen. Heel goede bevalling en kraamtijd en BV periode gewenst, en je mag ons altijd mailen met vragen! Mirjam