Ze zeggen soms oh je bent zwanger, dan mag je toch niet meer tillen?, maar geldt dat voor de hele zwangerschap of kan ik nu nog wel bijvoorbeeld mn boodschappen dragen? Ik doe nog eigenlijk alles wat ik normaal ook doe vandaar..
Nog nooit van gehoord dat je sowieso niet meer mag tillen als je zwanger bent. Sommige dames idd niet omdat ze erge last van hun bekken/rug hebben. Maar verder eigenlijk nog nooit gehoord. Vorige zwangerschap heb ik gewoon tot het eind mn boodschappen gedaan en getild hoor ! Ging gewoon. En nu hoop ik toch ook gewoon boodschappen te kunnen doen en de twee andere hier tillen aangezien ze nog niet zelf lopen. Ben benieuwd naar de andere antwoorden. Liefs, Hanneke!
misschien dat je met tillen een druk op je baarmoeder krijgt en dat dat niet zo goed kan zijn.. ik weet het ook niet, vandaar mn vraag
Volgens mij mag je gewoon tillen, het kan alleen zijn dat je eerder last krijgt van je rug etc. Maar ik heb ook nog nooit gehoord dat je niet zou mogen tillen. Dat je het tillen beperkt snap ik wel hoor, maar je boodschappen tillen etc kan gewoon.
Oke, ik was dus niet de enige die er nog niets van gehoord had ! Verder idd gewoon naar je eigen lichaam luisteren!
Tillen Wat mag wel en wat niet? Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken. Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo. Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild. Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild. http://www.arbo-advies.nl/zwangerschap.htm
Aanvullend: dit heeft dus betrekking op werksituaties. Jij bepaalt wat je wel en niet doet want jij weet wat jouw lichaam aan kan. Tillen kan dus best maar kijk waar je je goed bij voelt
het wordt ook afgeraden omdat je spieren losser zitten oid, het is in iedergeval makkelijker om iets in je lichaam te verrekken. vandaag gelezen in een engels magazine. dus als je geen zin hebt om spieren te verrekken (wat me nogal logisch lijkt) gewoon zo weinig mogelijk tillen wat niet nodig is, al vanaf het begin van de zwangerschap. maar goed, als je kleine kinderen rond hebt lopen, is het niet te vermijden. of inderdaad als je moet tillen met je werk oid. let er gewoon goed op dat je dingen op de juiste manier tilt en ook in evenwicht (bijv. 2 boodschappentassen met zelfde gewicht in beide handen) en als iemand anders het kan doen, laat het dan ook iemand anders doen.
ja volgens mij is dit ook weer een kwestie van goed naar je lichaam luisteren. Als het niet goed voelt en je last krijgt rustig aan doen.
Ik mocht helemaal niks meer tillen ,maar dat kwam omdat de placenta niet goed lag en ik constant bloedingen kreeg. Vaak mag je niet meer tillen als er iets bijzonder is. Dat vertelt je vk/arts je dan wel, mocht dat noodzakelijk zjn.
ık hoor het regelmatıg. bıj me schoonzus. tante famılıe vrıenden me schoonzus draagt de theepot nıet eens meer, maar laat het tillen ze zeggen dat vooral ın de begın va de zs. je hıerdoor mıskraam zou kunnen hebben als je echtttt te zwaar tılt dan. ın hoeverre het feıtelıjk ıs weet ık nıet maar ık heb het vaker van meerdere mensen gehoord. ık laat het tıllen nu ook aan me man over. maar de theepot blıjf ık gewoon tıllen bedoel 1 lt of zo? overdrıjven ıs ook een kunst. gr.
Volgens mijn fysio kan tillen van zware dingen tijdens je zwangerschap op latere leeftijd de kans op een verzakking vergroten, vandaar dat zij het afraadt. Maar ja, je kunt natuurlijk ook alles overdrijven hè, zoals ik hierboven lees van iemand die een amper nog een theepot op tilt etc. Het gaat natuurlijk wel om zwaardere dingen. Een boodschappentas kan ook zwaar zijn. Ik let er wel goed op dat ik als ik straks verder ben in de zwangerschap niet teveel til en sjouw, maar ja, ik heb niet altijd een mannetje naast me staan die spullen draagt of mijn dochtertje in de auto zet, op de commode tilt etc.
Haha lol, ja das ook weer een beetje overdreven dat is toch maar 1 kilo ofzo?! Maar ik kijk wel een beetje uit toch, of het nou wel of niet mag. Zware tassen of plantenpotten (in tuin) laat ik mn man tillen hoor! Mijn probleem is alleen als ik boodschappen doe in mn eentje, ik meestal weer te veel koop en dus de tas te zwaar wordt..Vervolgens weer een tijd bezig met verdelen van de boodschappen over meerdere kleine tasjes, pfff
Ik zou ook met boodschappen uitkijken, als ik mijn tassen hier bijvoorbeeld neem, dan zijn die soms toch wel 15 kilo, nouja tijdens de zwangerschap moet je dat gewoon niet doen en dan maar vaker lopen. Ik ben het normaal gesproken helemaal eens met: "Kijk wat je lichaam aangeeft en luister naar je lichaam." Maar wat dit betreft zou ik rustig aan doen: Als je namelijk pas gaat luisteren als je lichaam het aangeeft, kun je namelijk al (ineens) iets flink verrekt hebben en lang problemen houden met bekken/heupen/rug tijdens de zwangerschap. Dus wat dit betreft kan het dan te laat zijn. Dus laat de zwaardere klusjes (en boodschappen) aan je partner of familie over.
hahahaha en je schoonzus wil dan ook maar 1 kindje begrijp ik...... want hoe wil ze dat doen als ze voor een tweede gaat...? Heb een dreumes van 22 maanden..... en ongeveer 13/14 kilo.... die moet toch echt geregeld op een dag verschoond worden..... Tuurlijk probeer ik er wel op te letten dat ik hem niet constant op til als het niet nodig is..... maar als hij gepoept heeft.... of gevallen, dan moet ik hem toch echt tillen..... Boodschappen... sjouw ik niet.... tenzij het kleine boodschappen zijn.... en tja als je maar 5x mag bukken.... hoe krijg ik dan die vaatwasser leeg?! Nee... wel een beetje opletten.... maar je kunt ook overdrijven hoor...!
je moet toch ook wel een beetje in beweging zijn om soepel te blijven, anders zijn je buikspieren spaghetti als je moet bevallen!
hahahaha maar daar gaan "zulke"mensen (theepotverhaal)... toch weer voor zwangerschapsgym.... in het ""dagelijks leven" niets doen.... en dan op zwangerschapsgym... logisch toch... ?!