zwanger, werd je contract verlengd?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mptje, 1 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Ik heb een contractverlenging gehad tijdens mijn zwangerschap. Ik denk wel dat dit geheel afhankelijk is van hoe humaan je baas is...

2. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik hoop het heel erg. Ik moet 1 juli horen of mijn contract wordt omgezet in vast contract, en ik kom 3 juni ongeveer weer terug na mijn verlof. Dus ik vind het wel spannend. Ik ben gelukkig tijdens mijn hele zwangerschap maar 1 dag ziek geweest en werk nu nog steeds. Ik stop met 34 weken. En ik heb al een dochter dus ze weten al hoe ik ben met kinderen. Maar er is voor mij wel een vervanger gevonden die ook na mijn verlof blijft en meer uren werkt dan ik. Dus ik vind het maar spannend.

3. Alva

Alva Niet meer actief

Ik kreeg geen 3e half jaar contract, want van die 6 maanden was ik er 4 niet.
    Achteraf bleek dat iedereen er na 3 x 6 maanden uit lag en zit nu, 5 jaar later, alleen de manager en directie er nog... typisch dus.

Het hangt heel erg af van wat voor soort cultuur er heerst bij het bedrijf. Ik zie hier elke 6 maanden dezelfde vacature voorbij komen, ik kan mij niet voorstellen dat ze steeds iemand aannemen die niet voldoet, dus ga ik er vanuit dat ze gewoon niet zo happig zijn op contracten. Bij dat bedrijf ga ik dus nooit solliciteren :D

Ik zou in jouw geval in ieder geval reageren, dan kun je altijd nog beslissen of het het risico waard is.
    Helaas zegt een vast contract ook niet altijd iets hoor...

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik hoop zwart op wit?

Mij was het ook beloofd, maar helaas vond mijn (nieuwe) manager toch dat zwangere vrouwen een risico vormden (heeft ie letterlijk gezegd).
    Er werd nog bij gezegd: het ligt absoluut niet aan je functioneren, na je verlof ben je weer van harte welkom. ;):x
    Degene die op sollicitatie kwam om mij te vervangen is ook gevraagd of ze niet toevallig plannen had, want dan hoefde ze sowieso niet te komen.. Ja echt.

Ja en het is discriminatie, maar met een zwangere buik vond ik het de stress niet waard om op m'n strepen te gaan staan.

5. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik ben zwanger geworden na de sollicitatie procedure, maar voor aanvang werkzaamheden. Met 8 weken zs begonnen. Verteld met 15 weken. Enorm problematische zwangerschap waarna kindje overleden is (met 28wk bevallen). Eerder dan einde verlof begonnen met re-integratie. Totaal een 9 maanden daar gewerkt (ipv jaar), contract omgezet in onbepaalde tijd. Nu weer zwanger. Gaat mijn werkgever super mee om. Maar het is dan ook wel eens groot (bekend) Nederlands bedrijf. T is ook weer niet zo 'voor mij 100 anderen' vanwege de werktijden, maar als je niet functioneert lig je eruit of krijg je nog n kans met n tijdelijke verlenging.

6. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Ik had een eerste jaarcontract en kreeg zonder pardon een vast contract nadat ik verteld had dat ik zwanger was en mijn jaarcontract ten einde liep.

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Ik ben begonnen als uitzendkracht en naar zes maanden was ik zwanger, dit heb ik vrijwel direct vertelt aan mijn leidinggevende en 2 maand later kreeg ik een jaar contract, terwijl mijn uitzend periode nog ruim een jaar duurde. Dus ja, ik ben van mening dat er ook goede werkgever bestaan.

8. Barbara1

Barbara1 Fanatiek lid

1 okt 2014
    1.164
    442
    83
    Zwanger geworden binnen mijn eerste jaar en jeeej contract is gewoon verlengd. Gewoon je gevoel volgen en je best doen. Je weet toch nooit hoe dingen lopen.

9. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    In augustus met een nieuwe baan begonnen. In november bleek ik zwanger. Mijn contract is eind januari verlengd met een jaar. Heb het wel pas met 16 weken verteld om geen risico te nemen

10. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    In maart 2014 begonnen met een half jaar contract, deze is verlengd met een jaar en daarna ging de nieuwe regeling in dus konden ze me een half jaar contract aanbieden. Net voor kerst was er een vast contract beloofd (ik heb destijds wel bij de bedrijfsleider nagevraagd wat mijn kansen als zwangere zouden zijn, hier stond hij erg positief tegenover) en 2 januari moesten we allemaal aanwezig zijn. Ze zijn nu failliet verklaard. Dus puntje bij paaltje, ook al had ik belofte op een vast contract, ik zit nu werkloos thuis :( En zal voorlopig niet aan de bak komen, in ieder geval niet voor de bevalling meer.

11. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Twee maanden na de start zwanger en de halve zwangerschap in de ziektewet gezeten. Tot mijn grote verbazing werd ik tijdens mijn verlof gebeld met de mededeling dat ik een vast contract kreeg. Mijn baas vond het wel een leuk kraamcadeau. Ik ook ;).

12. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.575
    113
    Vrouw
    Ik begin over 2 weken bij mijn nieuwe baan (dichterbij huis) maar we willen ook voor een eerste kindje gaan.. ik weet niet goed wat ik moet doen. Ben in december gestopt met de pil en ik wil de kinderwens niet in de wacht zetten. :(
    Zijn er meiden die dit ook hebben gehad? Net een nieuwe baan en zwanger?

13. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.575
    113
    Vrouw
    Ohh dan heb je echt geluk! Zo fijn

14. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik had n positieve test op t moment van contract tekenen. 8 weken zwanger toen ik begon met werken.

15. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.575
    113
    Vrouw
    Ik maak me er ook niet zo heel druk om want al zou ik snel zwanger worden en m'n contract wordt niet verlengd, dan denk ik dat het ook wel goed komt.
    Maar m'n vriend maakt zich er wel druk om.. het liefst had hij gezien dat ik eerst een vaste baan had en dan aan kinderen 'beginnen'. Maar je weet nooit hoe het loopt en ik wilde niet zo lang wachten.
    Ik lees hier ook wel veel positieve berichten dus dat geeft wel wat hoop.

16. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    zeker voor kinderwens gaan... nu begin je ook pas bij het begin, wie weet wanneer je pas vast krijgt

het blijft verder allemaal onzeker, je weet niet hoe alles gaat lopen. je werk niet, maar ook zwangerschap niet.. en uberhaupt hoe je werk bevalt. vandaar dat het ook zo lastig is

17. neveah

neveah Actief lid

10 feb 2016
    230
    0
    16
    NULL
    NULL
    Tijdens zwangerschap waarbij ik meer thuis zat dan aan het werk was, contract verlengd naar contract voor onbepaalde tijd :). Bij een hele grote keten, waar er zeker ook wel heel veel anderen klaar zouden staan om mijn functie over te nemen.
    Het kan echt!

18. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Precies je weet nooit hoe het loopt. Bij de eerste duurde het jaren voordat ik zwanger was. Bij de tweede binnen een maand en net in dienst. ik geloof er niet meer in dat alles te plannen valt en loopt het anders dan verwacht dan valt er ook wel weer een mouw aan te passen.

19. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL

dat is zeker zo, alleen is het natuurlijk wel een keus om van baan te switchen
    ik moet niks, heb werk..

20. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

7 nov 2012
    5.683
    326
    83
    Vrouw
    Horeca medewerker Hotel
    Ik bij mijn eerste helaas niet, ze is 2 weken na mijn contract af liep geboren.
    Heb eerst 3 weken thuis gezeten omdat ik heel erg moest spugen en daardoor te verzwakt was om te werken.
    Daarna vanaf 22 weken de ziektewet in door heel erg veel voorweeën waardoor ik niet meer normaal kon functioneren.

Nu sinds oktober een nieuwe baan, contract loopt in mei af. (weet nog niet of ik verlenging krijg ja of nee) Wij zijn bezig voor een 2e, en laten ons niet tegen houden voor een misschien dat.. :)

Deel Deze Pagina