Hallo dames, ik ben nu zo'n 10 weken zwanger en heb vanavond de termijnecho. Nu nog vakantie, maar vrijdag begin ik weer met werken. Een maand of 3 geleden heb ik een vast contract gekregen. Ik wist al dat we nog een kindje wilden (heb al een kindje van 1.5). Net voor de contractverlenging was ik gestopt met de anticonceptie. Natuurlijk is werk belangrijk, maar ik wist sowieso dat mijn contract verlengd zou worden (met min. 1 jaar). Nu denk ik dus het vrijdag op mijn werk te gaan vertellen. Meteen maar met de deur in huis zo na de vakantie. Maar ik vind het erg eng... we hebben een klein bedrijf. Moet ik de directeur eerst inlichten? Die is er meestal niet op vrijdag... van tevoren bellen? Gewoon maar vertellen tegen mijn direct leidinggevende en directe collega en dan de directeur maar zien wanneer ik hem tegenkom. Het is ook raar als ik aan hem vraag 'heb je even' dat doe ik namelijk nooit... en dan weet de rest ook meteen dat er wat aan de hand is. Pfff... ik heb er echt buikpijn van; hoe moet ik dit nu aanpakken? De reacties vind ik ook spannend, maar minder spannend dan het vertellen zelf. Ben tijdens mijn eerste zwangerschap helaas werkloos geworden, maar dat is ook weer goedgekomen dus dat geeft mij wel vertrouwen in de toekomst.
Wat je zou kunnen doen is het persoonlijk aan je leidinggevende en je directe collega's te vertellen (die er op vrijdag zijn) en evt je directeur een mailtje te sturen op vrijdag. Dan is iedereen op (bijna) hetzelfde moment op de hoogte.
Bij een klein bedrijf zou ik eerst even bellen om de directeur in te lichten, ( gewoon zeggen dat je het heuglijke nieuws graag even zelf wilde melden) en daarna aan je manager, en dan pas je team vertellen.
Zou als eerste de directeur inlichten in het geval van een klein bedrijf. Verder niet te bang zijn. Ze weten dat je een vrouw bent van een bepaalde leeftijd met al een kindje van 1 1/2. Een zwangerschapsaankondiging is dan alles behalve vreemd en zal voor veel mensen ' in de lijn der verwachting liggen'. Tenslotte, gefeliciteerd met je zwangerschap!