(zwanger) werkloos worden (tijdens verlof) en kinderopvangtoeslag 2012

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door klusser1980, 1 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    O, dus voor jou is nu nog steeds het 'slechte scenario' het uitgangspunt als ik je goed begrijp. Dus april (ww), mei (wazo) en juni (wazo) nog KOT. Dat zou wel echt jammer zijn! Hoop voor je dat je brief je een betere reactie oplevert, maar vrees voor je van niet...

Nee, ik heb nog geen antwoord. Hoop dat het snel komt. Maar kan maximala 8 weken duren.
    't Was trouwens op 2 mei dat ik voor de 2e keer met de Belastingtelefoon belde (en toen dus het 'betere scenario' te horen kreeg). Volgens mij heb ik mijn brief (met verzoek om schriftelijke bevestiging) op 3 mei op de post gedaan...

Als ik wat hoor, laat ik het hier weten!

2. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Ik ga idd. maar van het ergste uit en zeg een dag KDV op per 1/7. Ook al wordt de uitspraak niet anders, zou graag wat antwoorden op vragen willen hebben. Afwachten maar.

3. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    @ mamasinds2009:

De dag voordat ik voor de 2e keer met de Belastingtelefoon belde, was ik ook nog even behoorlijk druk bezig geweest met het hele 3-maanden-KOT-gedoe. Ik verkeerde toen natuurlijk nog in de veronderstelling dat het bij mij ook vanaf einde baan zou tellen (mei, juni en juli). Toen wist ik nog niet dat ik toch een kansje heb op tellen vanaf einde wazo (aug, sept, okt).

Zoals bij jou ook bekend zat (zit) dit me toch niet lekker, 't voelt toch niet helemaal eerlijk! En omdat ik in de voorafgaande weken ook al hier en daar contact had gezocht met verschillende instanties (Groen Links, vakbond FNV, Steunpunt Kinderopvangtoeslag, stichting BOINK), maar dit uiteindelijk weinig tot geen respons opleverde, heb ik op 1 mei een brief geschreven naar de Tweede Kamer, commissie voor SWZ.

Want de Belastingtelefoon voert uiteindelijk alleen de door de overheid gemaakte wet uit. Dus bezwaar zou daar niet veel zin hebben. Ik heb eerder het idee dat de makers van de wet hierover geinformeerd moeten worden / bij hen geprotesteerd moet worden.

Uiteindelijk heb ik die brief toch nog niet verstuurd, omdat ik door mijn 2e telefoontje naar de Belastingdienst wat in verwarring / hoop gebracht was.

Maar nu heb ik mijn brief nog eens doorgelezen en toch besloten om deze (vanavond per mail) te versturen. Omdat:
    - Als het 1e antwoord van de Belastingtelefoon uiteindelijk toch blijkt te kloppen, mijn brief nog volledig van toepassing is en ik dus onrecht voel.
    - Als het 1e antwoord van de Belastingtelefoon uiteindelijk toch niet blijkt te kloppen, is dat weliswaar gunstig voor mij, maar betekent dat wel dat de medewerkers bij de Belastingtelefoon beter geinstrueerd moeten worden.
    - Nu heb ik misschien toch een beetje mazzel, maar jij wellicht niet. Dus genoeg redenen om dit toch bij de Tweede Kamer aan te kaarten!

Mocht je ook interesse hebben in zo'n soort actie richting de Tweede Kamer / willen protesteren / de wetgever willen informeren over jouw situatie, dan kan je me altijd pb-en. Dan kan ik je eventueel mijn brief toesturen, als je daar nieuwsgierig naar bent...

Zo, nu weer even genoeg. Als ik iets hoor, laat ik het hier nog weten!

Groet,
    Klusser

4. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    Op 14 mei ontvangstbevestiging gekregen van mijn brief aan de Cie SZW.

Van de Belastingdienst nog geen antwoord ontvangen...

5. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.280
    2.984
    113
    Op verzoek geopend.

6. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    Up-date Belastingdienst:

Brief 18/06/12 van de Belastingdienst ontvangen. Hierin staat onder andere: Uit uw brief blijkt dat u wilt weten wanneer de drie maanden ingaan waarop u nog recht op kinderopvangtoeslag na ontslag. In tegenstelling tot wat u is verteld, gaan deze drie maanden in op de dag van de beeindiging van uw dienstverband; niet op de dag dat uw zwangerschapsverlof eindigt. In uw geval dus op 1 mei 2012. De drie maanden eindigen dat op 2 augustus 2012. Bla bla bla bla bla

Vervolgens telefonisch contact opgenomen met telefoonnummer uit de brief. Rond 22 juni teruggebeld door Belastingdienst. Flink doorgevraagd, uiteindelijk leidinggevende aan de lijn gekregen. Argumenten genoemd waarom dit volgens mij niet klopt (tekst uit staatsblad sept. 2011 + tekst op rijksoverheid.nl + beginsel van gelijkheid etc. etc), maar deze meneer kon er niets aan doen. Hij moest uitgaan van einde dienstverband, feitelijk staat mijn situatie niet omschreven in het besluit/het staatsblad, te beschouwen als een manco. Ik zou bezwaar moeten maken...

Ik heb niet veel hoop meer. Ik ben al te laat met opzeggen voor kdv t/m eind juli, maar vanuit principe ga ik mijn bezwaar nog wel sturen! Waarschijnlijk dit weekend, heb al een opzetje...

7. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    Up-date correspondentie tweede kamer / commissie SZW:

11/5 brief gemaild
    14/5 ontvangstbevestiging
    15/6 reactie: brief is behandeld in procedurevergadering. Commissie heeft besloten dat de leden de brief desgewenst kunnem betrekken bij een tzt te voeren algemeen overleg.
    28/6: een van de leden van de commissie gemaild om te vragen wat nu eigenlijk haar inhoudelijke mening is of de inhoudelijke mening van de commissie

wordt vervolgd

8. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    Alhoewel ik er vanuit ga dat ik verder niets meer kan bereiken, heb ik toch nog (uit principe) bezwaar gemaakt bij de Belastingdienst / Toeslagen.

Gisteren verstuurd.
    Wordt over een week of twee vervolgd...

9. Nen87

Nen87 VIP lid

17 sep 2008
    6.469
    10
    38
    Ik ben erg benieuwd of je al meer weet. Deze nieuwe regel was bij mij nog niet doorgedrongen, maar ik zit na het lezen van dit topic flink te balen.
    Werk op uitzendbasis bij een werkgever. Ga per 20 aug met verlof (WAZO). Dat zou betekenen dat ik tot 20 november recht heb op KOT terwijl mijn verlof dus nog een maand door loopt.. Voelt inderdaad erg oneerlijk dat het niet tot het einde van je verlof loopt.

10. ajcvanwijk

11 jul 2012
    9
    0
    0
    Vrachtwagenchauffeuse
    Vlijmen
    Als ik zo het een en ander lees ga ik toch ook wel even nadenken helemaal niet bij stil gestaan eerlijk gezegd 22 mei ontslag gehad namelijk en als mijn verlof eenmaal afgelopen is dan is het alweer oktober moet nu nog maar 2,5 week en mijn dochter zit ook op Kdv 1 dag in de week,kan haar moeilijk bij Kdv weghalen dan heb ik straks als ik weer kan gaan werken geen oppas mmm stof om over na te denken zit wel al vanaf 17 februari thuis in de ziektewet omdat werken gewoon echt niet meer ging en in ziektewet dus ontslagen.

11. Nen87

Nen87 VIP lid

17 sep 2008
    6.469
    10
    38
    @ ajcvanwijk, heb je ontslag gekregen tijdens je ziekte? Dit mag namelijk niet! Of is je contract niet verlengd.

12. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    Ben ik weer even. Heb afgelopen donderdag weer gebeld met Belastingdienst / Toeslagen. Nu te horen gekregen dat voor bezwaar geen termijn van twee weken geldt, maar dat dit langer kan duren. Zo een week of drie / vier....

Dus ik ben nog in afwachting van nieuws. Wordt vervolgd.

Wilde jullie niet onthouden dat onze overheid tot voor kort dit op hun internetpagina had staan. Zie onderstaande print screen van een tijdje terug. Onder het kopje "Kinderopvangtoeslag tijdens zwangerschapsverlof".

KOT printscreen.jpg

13. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    O, het plaatje is te klein zie ik. De letterlijke tekst onder het kopje is:

Als u zwangerschapsverlof heeft, houdt u recht op kinderopvangtoeslag.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit is ws als je gewoon zwangerschapsverlof hebt en daarna gewoon weer bij dezelfde werkgever aan het werk gaat. Lang leve de ouders die misbruik maakten van de KOT in het verleden. Typisch geval van de goede moeten onder de kwade lijden!

Mijn vriendin is manager planning en plaatsing. Bij hun krijgen ouders die onder deze omstandigheden hun plek moeten opzeggen bij een nieuwe baan voorrang op de rest, kindjes blijven bovenaan de wachtlijst staan. Misschien kun je dit ook het het KDV overleggen.

15. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    @ twinkle star: zie nu pas je reactie. Misschien wel een idee, bedankt!

@ de rest: nog steeds geen antwoord gekregen van de belastingdienst op mijn bezwaar. Ga er nu ook niet meer om vragen. Wij moesten op een gegeven moment een knoop doorhakken. KDV nu opgezegd met medio september.

We zien dan wel bij de eindafrekening aan 't eind van 't jaar wat er gebeurt. Of ze zeggen recht op KOT tot eind juli of recht op KOT tot eind oktober?

Kan dan altijd alsnog / weer bezwaar maken als antwoord op mijn huidige bezwaar al die tijd uitgebleven is.

16. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Solliciteren inje zw.verlof kan toch wel om te proberen de aansluiting van een nieuwe baan zo snel mogleijk te maken. Ik wist toendertijd ook da tmijn dienstverband tien weken na mijn verlof zou eindigen en ben gewoon in mijn verlof vacatures blijven kijken en blijven solliciteren. Uiteindelijk ben ik vier weken na de geboorte van mijn zoontje op gesprek geweest voor een sollicitatie en daar ook aangenomen. Het is allemaal nit heel makkelijk maar wel te doen, ookmet kinderen thuis dat je er minder zin in hebt snap ik,maar noodzaak is noodzaak in deze tijd van bezuinigingen.
    Ik hoop in elk geval dat je snel weer een baan mag vinden en dan je opvang weer geregeld kan worden

17. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    @ Duikster: je hebt wel gelijk hoor, maar 't zal niet bij iedereen gaan. Ik ben nu veeeeeeel beter en sneller hersteld dan de eerste keer en heb tijdens mijn verlof inderdaad de eerste solli's gedaan.

Maar nu mijn verlof voorbij is besteed ik er wel veeeeeel meer tijd aan. Nu heeft mijn meisje ook nog maar 5 voedingen per dag en in 't begin zat ze op een stuk of 8 of 9. Dan is het echt wel lastiger. En als je effe wilt bellen voor informatie, is het fijn als ze allebei liggen te slapen. Dat gaat nu ook makkelijker dan in 't begin.

Dat je 4 weken na je bevalling op gesprek ging vind ik wel knap. Ik denk dat ik dat met 4 weken nog niet gekund had. Ik was toen echt nog niet zo fit, je zit gebonden aan je borstvoeding, de tranen zitten dan nog wat losjes, je hoofd staat er nog echt niet naar.
    Mijn werkveld is best ingewikkeld en bij gesprekken erover moet je je echt goed concentreren. Ik heb deze week een gesprek gehad en merkte dat ik er nu (13 weken) nog moeite mee had, met het concentreren en scherp zijn. Moest echt weer effe wennen ;)

hihi, merkte ook dat ik van de week mijn pak / nette werkkleren nog niet paste. Moest effe improviseren, hi hi

18. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    O ja, duikster...
    Praktisch gezien gaat het dus wel, om dingen te doen tijdens je verlof, maar 't gaat mij ook vooral om 't principe!

Als de drie maanden extra KOT doorlopen tijdens je verlof, wordt er eigenlijk van je verwacht dat je op volle kracht bezig bent met solliciteren en daar is het verlof officieel gewoon niet voor bedoeld...

principekwestie

19. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

11 okt 2008
    1.602
    0
    0
    up-date: ben vandaag gebeld door iemand die zegt dat ze bezig is met mijn bezwaarschrift van 3 juli. Ze gaat het uitzoeken. Zij vindt persoonlijk dat die eerste mevrouw wel gelijk had, dus drie maanden extra KOT na afloop van het verlof en niet niet afloop van het dienstverband.

Zo zie je maar. Het staat niet duidelijk vast en verschillende medewerkers hebben verschillende meningen...

't Zal mij benieuwen wat er nu voor antwoord gaat komen en wanneer. Heb kdv ondertussen op opgezegd per midden september. Antwoord van B-dienst laat zo lang op zich wachten...

Deel Deze Pagina