lastige vraag

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by dobbel, May 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Het zit zo,
    Mijn man heeft eigelijk altijd gewerkt, 40 uur. Nu is het zo dat hij bij zijn vorige werkgever ziek uit dienst is gegaan, hij heeft 3,5 maand in de ziektewet van het uwv gezeten tot hij zich beter melde en aan een nieuwe baan begon.
    Nu is het zo dat hij dus in zijn proeftijd zit, wat als hij nu niet door de proeftijd komt (maak me wat zorgen omdat hij uitgerekend nu dze week ziek van zijn werk naar de spoedeisende hulp is gebracht, uitslag nierstenen, disndag gaat hij naar de uroloog,)

maar mocht hij er tooh uit gegooid worden, we zijn er niet zeker van, hoe word dan zijn ww berekend, gaat dat over zijn laatste jaar bij zijn vorige baas, of worden de 3,5 maand ziekte wet als nul uren gerekend, wat ik erg flauw zou vinden daar hij al vanaf zijn 18de werkt, hij zit nu nog officieel dus in de ziektewet. maar gaat het maandag wel weer proberen, onder zware pijnstilling en antibiotica om zo zijn berijdwillendhijd wel te tonen, en hopen op begrip.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste dobbel,

Je wilt weten waar de WW-uitkering van je man op wordt gebaseerd mocht je man zijn proeftijd niet doorkomen.

Bij de berekening van het dagloon gaat UWV uit van het SV-loon dat je man verdiende in het dienstverband van waaruit hij werkloos wordt.

Normaal gesproken kijkt UWV naar een periode van een jaar voor zijn eerste werkloosheidsdag (referteperiode). UWV deelt dan het totale SV-loon in deze referteperiode door 261. De uitkomst is het dagloon.
    Omdat hij korter dan een jaar gewerkt heeft bij zijn nieuwe werkgever deelt UWV zijn SV-loon door de dagen dat hij had kunnen werken in zijn proeftijd.

De WW-uitkering zal niet gebaseerd worden op zijn vorige dienstverband (garantiedagloon). Dit zou alleen het geval zijn als:
    - Jouw man daadwerkelijk een WW-uitkering genoten heeft voordat hij weer aan het werk gaat;
    - Binnen twee jaar na zijn eerste ontslag weer is gaan werken in een baan met een lager loon;
    - En binnen drie jaar na zijn eerste ontslag opnieuw weer werkloos mocht raken.

Ik begrijp dat je man nog niet helemaal hersteld is. Je man kan ook tijdens zijn Ziektewet-uitkering opbouwend beginnen met werken. Zijn inkomsten worden dan verrekend met zijn Ziektewet-uitkering.

Mocht je man vervolgens vanuit die situatie werkloos raken? Dan zal zijn WW-uitkering gebaseerd worden op zijn nieuwe dienstverband én op zijn eventueel aanvullende Ziektewet-uitkering.

Ik adviseer jouw man contact op te nemen met zijn re-integratiebegeleider op UWV Telefoon Werknemers 0900-9294 om deze situatie te bespreken.

Actuele informatie over de berekening van het dagloon WW vind je hier.

Ik wens jouw man veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www,uwv.nl/webcare

Share This Page