zwanger willen worden en werkzaam in de varkenshouderij

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door fampke, 15 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fampke

fampke Nieuw lid

8 mrt 2013
    2
    0
    0
    mijn werk is werken in de varkenshouderij en het b
    roggel
    hallo,ik ben een vrouw van 27, en ben al van kleins af aan werkzaam in de varkenshouderij, mijn vriend en ik zijn al vanaf januarie bezig voor een beebje,niet geforceerd maar wel gewenst...over twee dagen heb ik weer mijn NOD maar ben bang dat mijn beroep roet in het eten gooit, ik doe ontzettend veel bukwerk(voor ieder big bukken tot 27 kilo aan gewicht van 1 big) en als ik enten moet buk ik wel 150 keer op een half uur, ik vroeg me af of dit schadelijk kan zijn om eventueel zwanger te worden of zijn.ook werk ik met ontsmettingsmiddelen en kom in aanraking met mest,vruchtwater,pas geboren biggen die nog nat zijn en ook dode dieren horen tot dit beroep,ook moet ik spuiten met antibiotica,pijnstillers,oxitocine en planaat(dit is wat het geboorteproces in gang zet binnen 36 uur) en entstoffen voor griep,parvo,prrs, enz enz.
    ik denk elke dag aan de risico's en ben bang dat mijn werk zwangerschap bemoeilijkt,en als ik zwanger zou mogen zijn nu en heb veel gebukt kan hierdoor een eventueel vruchtje van afkomen?Ook hebben wij een bepaalde ziektedruk in een stal(dat elke stal heeft),ammoniak en dampen in de stal..het zit allemaal in mijn hoofd en ik weet het, maar wat moet ik ermee?? ik ben in staat te stoppen met het werk dat ik graag doe voor gezonde beebs. weet u misschien hoe ik hiermee om moet gaan en of dit een zeer groot risico is om zwanger te worden of zijn?ik hoop dat u mij een beetje advies hierin kan geven, gr fampke

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Goede hygiene is belangrijk natuurlijk en daar kan je zelf goed wat aan doen. Het lichamelijk zware werk is wel iets waar je voor op moet passen. We adviseren niet meer dan 10kilo te tillen. Je moet ook afgaan op wat goed voelt tijdens de zwangerschap. Als je buikpijn krijgt van het werken, is hetgewoon te veel en moet je gaan minderen. Vaccineren mag je gewoon doen, als je het op de goede manier doet. En het werken met bestrijdingsmiddelen moet ook op een veilige manier. Kijk ook eens op deze site:
    http://www.fnvbondgenoten.nl/site/brochures_en_folders/brochure_werk_zwangerschap.pdf

groeten Evelien

Deel Deze Pagina