Mieks: Dan heb jij deze ronde waarschijnljik genoeg kansen! Ben benieuwd hoor, spannend nu dus afwachten. MamavanGwenn: Balen van Gwenn hoor. Hopen dat ze vannacht/morgenvroeg beter slaapt. Ennn GEFELICITEERD met je vaste aanstelling, geweldig nieuws lijkt me! Waarom willen jullie overigens niet in augustus uitkomen met evt. bevalling? En pff..lijkt me inderdaad even schrikken als je voor de 2e gaat..en dan nr. 2 én 3 verwacht. Ik zou het niet zo'n ramp vinden. Het lijkt me 'erger' om nog voor een 3e te gaan en dat je er dan nog twee krijgt Wilde deze maand niet zo veel bezig zijn met 'zwanger worden'. Heb het goed los kunnen laten, maar nu begin ik hem te knijpen met opeens een pos. ovutest. Maar goed, we kunnen toch niets anders doen dan ons best en afwachten......Ook ik heb gelukkig de komende twee weken genoeg te doen!
@lonneke: augustus is gewoon een rotmaand. Hebben dan al 10 verjaardagen... En ik zou het ook niet erg vinden een tweeling. Maar zij is van het formaat lucifer en met de vorige had ze al een mega buik laat staan wat er nu komt.
Pff kreeg net lekker telefoontje. Mn paps is chauffeur op de vuilniswagen/groenafval vrachtwagen. Hij reed vanmorgen ook in de dichte mist, 70 waar je eigenlijk 100 mag. Was er iemand vd andere kant aan het inhalen (hoe dom ben je dan met dichte mist?!) En reed dus op mn vaders baan hem tegemoet. Paps moest stuur omgooien omdat er op de andere kant al een auto reed die de brokkenpiloot aan het inhalen was en kwam dus flink in aanvaring met de inhalende auto. Door het uitwijken ook nog een paar verkeersborden mee geschept. Niemand gewond, de inhalende mafkees zag gelukkig direct in hoe dom hij was geweest, maar mn paps heeft wel voor zo'n 7000 euro schade aan zn vrachtwagen. Ze hebben hem op zn werk naar huis gestuurd om vandaag bij te komen van de schrik en de vrachtauto is naar de garage gebracht. Pff schrok er echt van!!
MamavanGwenn: Vandaar dus, een drukke maand! Poeh die vrouw/meid staat dan nog wat te wachten met haar buik denk ik zo... Mieks: Schrikken zeg! Gelukkig heeft je vader niets. Schade aan de vrachtauto etc. is natuurlijk ook jammer, maar dat is gewoon te repareren. Je vader is natuurlijk wat minder makkelijk te 'repareren'. Was ook echt mistig vanochtend. Diegene die de boel veroorzaakt heeft is zeker levensmoe..Zucht, snap zo'n mensen niet hoor! Ze brengen andere mensenlevens in gevaar.. Hoe is je vader d'r onder?
@mieks: jeetje zeg. Wat zul jij ook geschrokken zijn. Gelukkig heeft je vader niks. Maar wat een idioot zeg. Zulke mensen moeten gelijk hun rijbewijs afgepakt worden!!!
ik had net van die plakkerige afscheiding (sorry voor het vieze stukje) heeft iedereen dat na zijn menstruatie ?
LennyT: Volgens mij is dat normaal hoor.. Maar nogmaals, als jij zo veel twijfels hebt, doe dan nog een test of probeer het te laten rusten. Ik hoop het natuurlijk neit voor je, maar je lichaam kan je immers ook goed voor de gek houden. Dit is immers ronde 1 voor je, toch? Krijg de indruk dat je jezelf een beetje 'gek' maakt. Niet l*llig bedoeld, maar ga er van uit dat je wel begrijpt wat ik bedoel. En als een test neit voldoende is, maak dan een afspraak bij je huisarts. Zo in onzekerheid blijven zitten, schiet je niets mee op.
Heey, @ moedervangwen gefeliciteerd @ mieks wat een sukkel die inhalende man. Fijn dat je pa nix makkeert.
Zoo, ik ben weer thuis en kan ik even rustig terug lezen. Was zo geschrokken vanmiddag dat ik verder niet eens meer op de rest had gereageerd. Mijn pa is er wel flink van geschrokken, zat ook te shaken op zn stoel (in de vrachtwagen). Toen hij terug moest naar zijn werk was hij elke keer bang dat er weer 1 op zijn helft hem tegemoet reed. Gelukkig heeft mijn vader enorm veel rij ervaring en de nodige (slib)cursussen gehad maar het blijft een reactie in een fractie van een seconde. Gelukkig had mijn vader een goede reactie gegeven. En inderdaad is het jammer van de vrachtwagen, maar dat is allemaal vervangbaar. Als die auto met 100 km zo de cabine van mn vader in was gereden was het allemaal heel anders afgelopen! @mamavanGwenn, gefeliciteerd!! Wel vervelend dat je zulke nachten nu steeds hebt. Hopelijk gaat ze na even doorhuilen nu maar gewoon slapen! Wat betreft je teamgenootje ken ik nog zo'n verhaal met kennissen, die hadden 1 kindje en gingen voor de 2e...dat werd een 3ling @Lonneke, ik was er deze maand ook niet zoveel mee bezig (niet als vorige maand in elk geval), maar nu ik er niks meer aan kan doen (vriendlief is er tenslotte niet) en ik dus weer op de wachtbank zit, gaat het toch weer wat meer door mn gedachten @Lennyt, ik sluit me aan bij Lonneke, de afscheiding hoort er ook wel bij en je kan ook flink last van ontpillen hebben! Als je het niet vertrouwd gewoon nog een testje doen, of even langs de huisarts. Maar probeer er niet teveel mee bezig te zijn want je lichaam kan je ook zo ontzettend in de maling nemen!
Zo wat een mistig dagje!! en Mieks wat schrikken zeg!! Ik heb het idee dat ik veel minder lang ongesteld ben als met de pil Heerlijk!! zit nu op dag 3.. en het is al bijna over heb ik het idee. (normaal bleef het 5 dagen aanhouden).. Lennyt , ik denk dat je je erg zorgen maakt.. Misschien ook omdat het even wennen is? En bij echte zorgen moet je gewoon is de huisarts bellen en het vragen..? Misschien stelt je dat wat gerust?. Wat ik zelf wel apart vind, is dat ik die eerste ronde echt dacht.. zo dat doen wij even haha.. Maar denk nu van.. goh he tkan misschien toch wel heel lang duren.. Ik ga dus niet proberen van eisprong tot menstruatie te leven.. want dan duurt het wachten echt lang Ik ga het proberen een beetje los te laten.. "" het idee , van dat doe ik even in een paar rondes"". haha.. Een vrouw zou gewoon 4 eisprongen per cyclus moeten hebben haha.. Hoe is het verder met iedereen? De maandag viel mij een beetje zwaar....druk..
@ Krissie, het blijft altijd moeilijk om er "niet" mee bezig te zijn, het is tenslotte iets wat je nu beslist hebt en dan moet het ook gewoon maar gelijk gebeuren, toch?! Ik ben 4 jaar terug al een jaar gestopt met mn ex, zonder resultaat dus ik was nu toch al wat nuchterder dan toen.. je weet nooit hoelang het duurt Hoop maar gewoon dat we allemaal snel op roze mogen in de lijst
ik denk dat ik ook gedacht had dat het zo maar even ging jaren geleden toen ik die antibiotica en toen zwanger raakte had ik denk ik verwacht en misschien stiekem gehoopt dat het met echt zwanger worden ook zo snel mogelijk zou zijn maar ben bang dat hoe meer ik me daar op focus hoe meer dat het in het echt zal tegenvallen hmpp
en het is niet dat ik het bedoel met het feit dat ik zwanger ben had een beetje gehoopt denk ik dat ik deze maand mijn eisprong eerder heb
@lennyt: ik ben het met de rest eens. Doe een testje, dat geeft je zekerheid. Is ie negatief probeer het dan los te laten en gewoon te wachten op je ongi en je lichaam gewoon te laten herstellen en ontpillen. Dit vind ik op de site: ========================================= Werking van de pil De pil bevat hormonen die jouw eigen cyclus plat leggen. Er gaat een signaal naar je hersenen (hypofyse) en daardoor heb je geen eisprong meer. Omdat je na drie weken pil een week stopt wordt wel het baarmoederslijmvlies afgestoten. Dit lijkt dus op een gewone menstruatie, maar is eigenlijk een onttrekkingsbloeding. (De pil legt niet alleen de eisprong stil maar maakt ook het baarmoederslijmvlies minder toegankelijk voor spermacellen). Als je stopt met de pil kan het een poos duren voordat je eigen cyclus weer op gang komt. Je hypofyse moet weer op gang komen en de eierstokken weer gaan aansturen, zodat je weer een eisprong krijgt. Bij sommige vrouwen gebeurt dit meteen al in de eerste cyclus na de pil. Bij anderen kan het maanden duren. Geduld Er gaan veel verhalen rond van vrouwen die meteen zwanger worden na stoppen met de pil. Dit zijn echter uitzonderingen! Wat veel vaker gebeurt is dat het maanden duurt voor je eigen cyclus op gang is. Je kunt in het begin heel lange cycli hebben (meer dan 7 of 8 weken en er zijn nog wel langere cycli bekend). Deze cycli zijn meestal anovulatoir, dat wil zeggen, dat er geen eisprong is geweest. Op een gegeven moment stoot je baarmoeder toch het opgebouwde baarmoederslijmvlies af en dat interpreteer je dan als menstruatie. Op een gegeven moment krijgt de hypofyse wel weer door dat ie aan de slag moet en komt er weer een eisprong. We zien vaak dat je cyclus het eerste half jaar na pilgebruik erg onregelmatig is, met meestal lange cycli. Na een half jaar is het meestal wel genormaliseerd. Maar bij sommige vrouwen duurt het meer dan een jaar! Wat te doen bij een lange cyclus? Zeker de eerste cyclus kan dus heel lang duren. Je hoeft je daar geen zorgen om te maken. Je mag gerust 8 weken wachten op een ongesteldheid. Langer ook, het kan geen kwaad. Als je het zelf vervelend vindt kun je een afspraak maken met je huisarts. Deze kan je eventueel medicijnen geven om een menstruatie op te wekken. (Dit is dan wel weer een menstruatie zonder eisprong). Dit is bekend als de zogenaamde Primolut kuur. Hoe langer pilgebruik hoe moeizamer de cyclus herstelt? Dit is niet officieël bewezen, maar we zien toch vaak dat vrouwen die langer dan een paar jaar de pil hebben gebruikt meer moeite hebben met het weer terugkomen in een normaal menstruatieritme. Je lichaam is heel lang in een onnatuurlijke situatie geweest omdat het geen eisprong had. Voordat dat weer op gang komt kan dus echt een poos duren. Wanneer duurt het te lang? Je mag je lichaam een jaar de tijd geven om weer een normale cyclus met eisprong te krijgen. Onder normaal verstaan we: een cyclus tussen de 21 en 35 dagen met minimaal 2 dagen helderrood bloedverlies. Als je dat te lang vindt duren kun je contact opnemen met je huisarts. Verwachtingspatroon bijstellen Na stoppen met de pil direct zwanger worden kan wel, maar is eerder uitzondering dan regel. Raak dus niet in paniek als je nog niet zwanger bent na 3, 6 of 9 maanden! Mag je meteen zwanger worden? Ja, je mag meteen zwanger worden na pilgebruik. Vroeger zeiden we dat je eerst een paar maanden moest wachten zodat je weer een regelmatige cyclus hebt en dan kunnen we beter berekenen hoe ver je zwanger bent. Maar tegenwoordig krijgt iedereen een termijnecho, dus je mag meteen onbeschermd vrijen. Het enige is dat je jezelf in onzekerheid brengt als je menstruatie wegblijft. Komt dat nu door het ontpillen of ben je zwanger? Regelmatig een zwangerschapstest doen biedt dan duidelijkheid. Symptomen van ontpillen Veel vrouwen hebben last van bepaalde klachten na stoppen met de pil. Deze klachten hebben te maken met het verdwijnen van de pilhormonen en het op gang komen van je eigen normale hormonale situatie. De klachten kunnen heel uiteenlopend zijn. Soms lijken ze op zwangerschapsklachten. Klachten geven NOOIT de garantie dat je wel of niet zwanger bent, ga daar dus niet op af. Wacht gewoon op je ongesteldheid, of doe een zwangerschapstest als dat je te lang duurt. ================================================ Kansen om zwanger te worden Wat is normaal? Veel vrouwen raken in paniek als ze binnen een paar maanden nog niet zwanger zijn. Ze denken meteen aan onvruchtbaarheid of allerhande problemen. Maar daar hoeft helemaal geen sprake van te zijn! Kansen en factoren Wat zijn je kansen om zwanger te worden? En welke factoren beïnvloeden de kans op zwangerschap? Onderzoek in een niet-geselecteerde groep mensen laat zien dat 80-90% van de vrouwen van paren met kinderwens binnen een jaar zwanger zijn. De gemiddelde kans per maand (dat is iets anders dan een normale kans) die hieruit berekend kan worden is 15%. Als je onvruchtbaar bent is je kans per maand 0% en als je supervruchtbaar bent 60%. Iedere kans daartussen komt dus voor! Supervruchtbaar: je zwangerschapskans per maand is 0,6 (60%), binnen een half jaar is 100% zwanger. Normaal vruchtbaar: je zwangerschapskans per maand is 0,2 (20%), binnen een half jaar is 74% zwanger, binnen een jaar 93% en binnen twee jaar 100%. Matig vruchtbaar: je zwangerschapskans is per maand 0,05 (5%). Binnen een jaar is 46% zwanger, binnen 2 jaar 71%. Wat uit deze cijfers blijkt is dat het niet normaal is als je binnen een paar maanden zwanger bent! Het is normaal als je binnen twee jaar zwanger bent en het komt vaak voor dat het binnen een jaar lukt (bron: Obstetrie en gynaecologie, PE Treffers). Wanneer onderzoek? In Nederland zijn de afspraken zo, dat als jullie na een jaar onbeschermd vrijen (dus zonder condoom, pil, spiraal of wat dan ook) nog niet zwanger zijn, dan kom je in aanmerking voor extra onderzoek. Dit onderzoek zal in de meeste gevallen NIETS opleveren! Het meest waarschijnlijk is dat je er niets aan de hand is en dat je gewoon een paar maanden langer geduld moet hebben. Uiteraard zijn er wel diverse oorzaken voor niet zwanger worden. Die kunnen met dat onderzoek worden opgespoord en daar kan dan eventueel iets aan gedaan worden. Waardoor wordt de kans op zwangerschap kleiner? Leeftijd Het lijkt cliche, maar ik noem het toch. Hoe ouder je wordt hoe kleiner de kans om zwanger te worden. Het is niet reeël om te verwachten dat als je 20 jaar de pil hebt geslikt en je stopt daarmee als je 36 bent, dat je dan binnen een paar maanden zwanger bent. Het kan wel, maar het is een uitzondering! Je bent als je 35 bent nog maar half zo vruchtbaar als wanneer je 25 of 30 bent. Globaal gezegd neemt na je 30e de normale kans om zwanger te worden met de helft af! Dat betekent niet dat je niet zwanger kunt worden, alleen dat het langer duurt. Ook voor mannen neemt de vruchtbaarheid af met de leeftijd. Vanaf het 45e jaar neemt de kwaliteit af van het sperma. De zaadcellen zijn dan minder beweeglijk en de hoeveelheid daalt. Dus als je kinderen wilt, begin op tijd! En als je ouder bent, verwacht dan niet dat het heel snel lukt en raak ook niet in paniek als je niet binnen een paar maanden zwanger bent. Alcohol Alcohol heeft een negatieve invloed op vruchtbaarheid, ook in kleine hoeveelheden. De gezondheidsraad heeft daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en komt in 2005 met de volgende conclusie: Het enige advies waarmee ongewenste effecten van alcoholgebruik met zekerheid worden uitgesloten luidt voor de vrouw dat zij geen alcoholhoudende drank gebruikt vanaf het moment dat ze probeert zwanger te worden tot het moment dat ze haar baby geen borstvoeding meer geeft. Voor de man geldt dat hij zijn alcoholgebruik dient te staken vanaf het moment dat de vrouw zwanger probeert te worden tot het moment waarop de zwangerschap is vastgesteld. Dus om alle effecten van alcohol uit te bannen zouden jullie allebei geen alcohol meer moeten gebruiken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden! Alcoholgebruik vergroot ook de kans op een miskraam en op een minder goed verloop van de zwangerschap en een minder goede ontwikkeling van de baby. Dus samen stoppen bij zwangerschapswens. Roken Ook roken heeft een negatieve invloed op vruchtbaarheid. Niet alleen op vruchtbaarheid, maar ook de kans op een miskraam wordt groter, het heeft negatieve effecten op het verdere verloop van de zwangerschap en de ontwikkeling van het kind en ook na de geboorte verhoogt roken in huis de kans op bijvoorbeeld wiegedood. Alle reden dus om samen te stoppen bij zwangerschapswens. Medicijnen/drugs Medicijnen en drugs kunnen een negative invloed hebben op de zwangerschap. Met drugs moet je sowieso stoppen. Eventueel onder begeleiding van je huisarts of van het CAD. Met medicijnen stop je ALLEEN na overleg met je huisarts of behandelend arts. Soms kun je overstappen op een ander medicijn dat minder schadelijk is. Ongezond leven Je kansen om zwanger te worden nemen toe als je gezond leeft. Regelmatig en gevarieerd eten, voldoende groente en fruit. Niet teveel koffie en thee. Op tijd en voldoende slapen. Voldoende bewegen. Denk ook aan het starten met foliumzuur. Het lijkt erop dat de kans op een miskraam vermindert als je foliumzuur gebruikt! Overgewicht Je vruchtbaarheid neemt af bij overgewicht. Het is zeker raadzaam om voor je zwangerschap af te vallen, dat vergroot je kansen om zwanger te worden en is ook veel beter voor de zwangerschap zelf. ================================================ Hier ben ik ook vrij relaxt in het zwanger worden. En wachten het hoort er eenmaal bij. Ik vind naar de ongi toe wachten niets vergeleken bij het wachten tot een 1e echo. Dat vond ik pas lang duren.... Maar zie bij genoeg mensen om me heen waarbij het moeilijk gaat en dan prijs ik me gelukkig dat ik al een prachtige dochter heb.
Heeeey meiden! Een gezellig, maar druk weekend gehad dus ben er even niet geweest. Ik heb net 'even' bijgelezen... @ Lennyt: ben het ook met de anderen eens. Je lijf en cyclus is na de pil vaak in de war, waardoor je allemaal vage klachten krijgt en dit in combinatie met het feit dat jullie graag zwanger willen worden. Probeer het los te laten en over je heen te laten komen. Vertrouw je het niet, ga dan naar de huisarts. @ Mieks: Schrikken zeg van je vader. Gelukkig dat het alleen maar materiele schade was, maar kan mij goed voorstellen dat hij het eng vond om nog te moeten rijden. @ Mamavangwenn: Ik kan mij wel voorstellen dat je even boos was op Gwenn. Weet je ook de reden dat ze komt? Hopelijk werkt het vannacht als je haar even laat huilen. Gefeliciteerd met je vaste aanstelling!!! Joepie!! Oef, ik zou ook schrikken als het er plotseling twee zouden zijn. Toevallig is een collegaatje van mij ook zwanger van een tweeling. Toen zij dit te horen kreeg was ze niet blij.... ondertussen is ze er aardig aan gewend, maar ja je kan niet anders. @ Snoopy: Welkom!! @ All: Ik ben zaterdag gezellig een dagje naar Maastricht geweest: shoppen, terras en lekker een hapje eten. Zondag wezen sporten en 's middags kwam er familie, dus even het bos in geweest en ze zijn blijven eten. Kortom een druk, maar superweekend gehad. Ik was er de eerste paar weken ook meer mee bezig om zwanger te worden en kinderen ed. Gelukkig heb ik nu het gevoel dat het echt leuk is, maar ook niet erg is als het nog een paar maanden duurt... Voor het eerst nog niet echt klachten (behalve pijnlijke borsten) ivm een naderende menstruatie, dus ikke helemaal blij. Afgelopen maanden vroeg ik mij nl echt af waar we aan waren begonnen als de ongi er weer aan zat te komen. Mocht ik nog iemand vergeten zijn... Sorry!! Wat goed dat er trouwens zoveel geklust is tijdens de vruchtbare dagen!! Hopelijk kunnen we roze het nieuwe jaar in!
@ mama van gwen, ik zal dat in mijn oren houden.. het wachten op een echo duurt echt heel lang, dus zal het wachten op zwangerschap wel meevallen Positief ingesteld op deze manier haha
haha zal allemaal wel goed komen had vandaah ook een verhoging denk dat er een griepje aan komt want heb ook last van me maag wat griepverschijnseltjes al is het voor de baas te hopen van niet
Goedemorgen allemaal, Hier een redelijke nacht gehad. Gwenn begon gisteravond om 23.00 uur weer en weer niet kunnen ontdekken wat het was. Hebben haar een zetpil gegeven en toen heeft ze tot 03.30 uur geslapen. Toen werd ze wakker omdat ze haar speen kwijt was. Daarna is ze weer verder gaan slapen tor 06.00 uur. Toen weer wakker en was dus niks aam de hand. Heb haar toen een kwartier laten huilen. Daarna nog 2 minuten o mijn buik en toen weer in haar eigen bed. En toen werd ze pas weer om 07.00 uur wakker dat we eruit moesten. @balou: geen idee wat er aan de hand is. Ze heeft geen koorts, geen dorst, ik voel geen doorkomende kiezen. Dus schiet mij maar lek. Zo te lezen was je weekend dus erg druk en leuk. Fijn dat je hebt genoten.
@lennyt: zijn kruidvat ovulatietesten en daar heb ik geen goede ervaringen mee dus ik onthoud mij van een oordeel