Lieve allemaal, Ik wil jullie allemaal een heel gezond en gelukkig nieuwjaar toewensen en dat al jullie dromen uit mogen komen! Dat degenen die nog niet zwanger zijn, zwanger zullen worden en de zwangeren een voorspoedige zwangerschap hebben! Ik ben weer een tijdje weggeweest dus moet weer een aantal pagina's teruglezen, maar in elk geval Malleboe: onwijs gefeliciteerd he! Hoe gaat het nu met je? Ik schrok wel een beetje dat je de Zoloft aan het afbouwen bent. Kun je niet een sec. opinion aanvragen bijv. in het ziekenhuis? Ik heb destijds gewoon gebeld en kon zo een afspraak maken. Ik moest zelfs omhoog met de medicatie en met mij gaat het echt heel goed! Ik merk wel lichte stemmingswisselingen, maar dat is minimaal! Laat je goed informeren hoor! De kennis van psychiaters vwb de medicatie is echt het beste is mijn ervaring. En de Zoloft is echt niet schadelijk, de stress van de moeder door te lage medicatie heeft namelijk wel schadelijke gevolgen. Heel veel sterkte meid en volg je hart. Shay, wat fijn dat het allemaal goed lijkt te zijn. Die onzekerheid heb ik ook zo erg. Dan heb ik weer krampen in mijn buik en dan denk ik: straks ga ik bloed verliezen. Wat als dat gebeurt? Je zit jezelf dan helemaal gek te maken. Het blijft erg moeilijk op je eigen lichaam te vertrouwen. Heb jij trouwens al een buikje? Bij mij zijn het volgens mij alleen maar opgezette darmen. Ik heb namelijk steeds erg last van spastische darmen, al eet ik veel vezels en drink ik veel. Maakt ook dat ik een erg opgeblazen en misselijk gevoel heb. Ik heb vandaag maar lijnzaad gehaald. Dat gaat morgenochtend door de yoghurt, samen met muesli en een appel. Ik ben trouwens toch wel van plan om een pretecho te gaan doen tzt. Lijkt me supergaaf om die kleine nog een keer te zien. En 3d vind ik ook erg mooi! Gaan jullie dat ook doen of nog niet over nagedacht? Fijne avond! Emma
He hebben jullie nog geschaatst trouwens? Ik ben met man en Mick een weekje naar mijn ouders in Friesland geweest. Lekker op slootjes en meren geschaatst. Supergezellig! Mick heeft ook voor het eerst geschaatst (hij is 1,5!)! Op dubbele ijzertjes weliswaar, maar toch, hij vond het geweldig! Hij de hele tijd: Saatsen, saatsen! En op de slee op het ijs natuurlijk, erg leuk hoor! Hij is wel 1 keer knijterhard gevallen en heeft nu een flink blauwe wang
@ Emma: Jij ook nog de beste wensen! Met mij gaat het erg goed. Ik heb zelf aangegeven te willen stoppen met Zoloft. Ook omdat ik na januari af zou gaan bouwen. Nu alleen dus iets eerder En de blijdschap van de zwangerschap helpt me ook door eventuele afbouw dipjes heen. De berichtgeving over SSRI's en zwangerschap zijn echt heel wisselend. En ik voel me er niet goed bij de meds door te blijven slikken. Maar ik ben het met je eens dat wanneer het veel stress oplevert, je dan beter wel door kan blijven slikken. Morgen ga ik het aan mijn chef vertellen. Ook over het afbouwen. Zodat ze weet wat er gaande is. Spannend! Wij hebben niet geschaatst. Zonde eigenlijk hè...wordt een zeldzaamheid om in Nederland op natuurijs te schaatsen En Emma, hoe is het met jou???? Fijn weer wat van je te horen!
Hey emma Ik krijg een beetje een bolletje nu maar als ik sommige zie rond de 12 weken is het veel meer als mij maar zit er niet mee hoor komt vanzelf... Maar bij jou zal het wel sneller gaan omdat het de tweede is... Het enige wat mensen nu tegen mij zeggen is goh wat ben jij afgevallen zeg... Vanwege dat spugen natuurlijk... Ik heb trouwens ook al jaren last van spatische darmen erg vervelend heb er zelfs medicijnen voor gehad en van die zakjes met vezels... NIET TE DRINKEN... Moet zeggen heb er nu niet zoveel last van... Ik wil ook wel zo een pretecho laten doen lijkt me ook echt mooi... Maar volgens mij is het vanaf hier wel weer een stukje rijden want dat doen ze niet hier in de buurt...
Shay, hihi....afvallen ipv aankomen, tja het buikje gaat vanzelf wel opvallen hoor... ohw en fijn dat het prenatale onderzoek goed is verlopen... Malleboe, spannend je gesprek vandaag met je "baas", ben benieuwd hoe dat is gegaan. En natuurlijk heb je gelijk dat ik er minder mee bezig moet zijn en ik probeer het wel hoor en het gaat me steeds een beetje beter af. Het is natuurlijk allemaal nog zo verschrikkelijk nieuw allemaal, een maand geleden dacht ik nog dat wij nooit kinderen zouden krijgen en nu staat de wereld gewoon nog een beetje op zijn kop. Ik neem aan dat het met het verloop van de maanden wel verder zal afnemen... Danabelle, wat vervelend dat je baas boos is.... maar wat niet kan kan niet en jij en het kindje zijn nu echt belangrijker... Vanaf hier geen nieuws, ik neem plaats op het wachtbankje....
Hoi dames, Ik zie dat ik Malleboe nog niet eens gefeliciteerd heb, shame on me! Dus bij deze alsnog: van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe voel je je? Ik begrijp dat jij ook nog maar net begonnen bent in je huidige baan en je werkgever het e.e.a. hebt uit te leggen over je aandoening en medicatie, lastig is dat he? Shay ik zie dat je inmiddels uit 'de gevarenzone' van de eerste twaalf weken bent, super! Emma ook al bijna En Shay ik ben ook afgevallen, al blijft het nu redelijk stabiel. Ik probeer 's avonds zoveel mogelijk te eten en te drinken want dan hou ik het over het algemeen wel binnen. Moest vanmorgen ook bloed spugen, bah. Huisarts gebeld en die zei dat het een geïrriteerde slokdarm was, want tja die gaat wel irriteren als je wekenlang overgeeft. Iedereen die hier op bezoek komt zegt ' oooh wat zie jij er beroerd uit', ja, dat had ik nog niet door Ik heb niet geschaatst, voel me veel te beroerd. Moest gisteren vijf minuten fietsen en heb ter plekke staan overgeven en werd helemaal draaierig, heel irritant. Maarja probeer toch maar zoveel mogelijk te blijven doen (af en toe een stukje lopen bijvoorbeeld) want alleen op bed/bank liggen/zitten schiet ook niet op natuurlijk..
Jeetje danabelle, wat vreselijk dat je je zo ellendig voelt! Kan me voorstellen dat je ervan baalt dat je veel dingen momenteel niet of nauwelijks kunt zeg, getver! Je voelt je dan ws. erg beperkt. Hopelijk gaat het gauw beter met je meid. Heel veel sterkte vanuit hier toegewenst en een dikke knuffel! Wat rot ook van je werkgever. Wat de andere meiden al zeiden: jij en je kindje zijn het belangrijkst. Maar het blijft een vervelende situatie. Hopelijk geeft het je niet teveel stress.
Nou dana jij schiet ook alweer op... Als je naar de banners kijkt gaat het allemaal zo snel maar hier kruipen de dagen soms voorbij... Moet zeggen als ik jou verhaal dan weer hoor dan herken ik dat zo en denk ik zie je dat ik niet gek ben... Ook ik spuug soms bloed s'ochtends en nu kreeg ik ook een bloedneus erbij... Ik moest gister even op gesprek bij me leidinggevende maar ik kreeg ook een hatelijke opmerking naar me hoofd van oh die en die was was echt ziek hoor zelfs in het ziekenhuis gelegen maar ze kwam wel werken... Ik zei tja ik kan nu niet werken wil niet die verantwoordelijkheid over zo een groep hebben terwijl ik er niet voor de volle 100% bij ben... En ik kies nu voor mezelf en me kind veeeeeel belangrijker als me werk... Waarschijnlijk krijg ik binnenkort ook een oproep van de bedrijfsarts... Nee daar zit ik op te wachten om naar zo een vent te gaan die alleen maar wil dat jij weer gaat werken terwijl je het niet kan... Maar ga dana ga jij dat prenatale onderzoek nog doen?
Oh Shay, moooooie echo! leuk hoor! Ik las ook je berichtje ervoor; wat een rotopmerking van je leidinggevende zeg! Je hebt met die ander niets te maken, het gaat om jou! Het zou goed kunnen dat je naar de arbo moet, ik moest het destijds ook en zag er vreselijk tegenop, maar mijn arbo-arts nam mij wel echt in bescherming. Mocht je niet met je arbo-arts kunnen opschieten, vraag dan gewoon naar een ander. Heb ik ook gedaan en dat scheelde echt een hele hoop. Maar wie weet hoef je niet te gaan, laten we het hopen! Groetjes, Emma
Nee, het moet altijd in overeenstemming met jou. Als jij het niet aan kunt, word je gewoon 100% ziekgemeld. Zodra je weer iets kunt, of andere werkzaamheden gaan ze een plan opstellen om bv. 2 uurtjes te gaan werken en langzaam op te bouwen. Beide partijen hebben er niets aan als je te vroeg gaat werken met een risico dat het dan nog slechter met je gaat. Je werkgever krijgt via het UWV 100%vergoeding voor jou en jij krijgt omdat het zwangerschapsgerelateerde klachten zijn, 100% uitbetaald. Dit geldt voor 2 jaar, dus ze moeten niet zeuren hoor!
@ Shay mooie echofoto! Op mijn echofoto was nog niet zoveel te zien. Volgende week de tweede echo, volgens de echoscopiste zou de baby dan al op een echt mini-mensje moeten lijken! Wat lullig zeg van die opmerking over je collega, is toch appels met peren vergelijken? Hoewel zwangerschap op zich zeker geen ziekte is, kun je je er wel heel ziek van voelen! Begrijp ik dat je in het onderwijs werkt? Dat lijkt me helemaal geen pretje zo.. Ik werk in de financiële sector en moet nauwkeurig kunnen werken. Dat gaat nu absoluut niet.. Hier belde de assistente van de huisarts net nog om te vragen hoe het ging, en om te zeggen dat ik van de week nog een keertje urine moet inleveren zodat ze kunnen checken of ik niet uitdroog. Vind het wel een fijn idee dat dat in de gaten gehouden wordt. Shay, heb jij aan je huisarts advies en/of medicijnen gevraagd tegen het overgeven? Als je huisarts op de hoogte is en je adviseert het rustig aan te doen, kun je dat tegen de arbo-arts zeggen. Die hoort dat serieus te nemen. Ik ga straks voor het eerst naar de verloskundige, zij zal het e.e.a. uitleggen over prenatale screening. Maar we zijn er eigenlijk al uit: wij willen dat graag laten doen. Al zegt de uitkomst van de combinatietest niet zoveel, hij zal ons genoeg zeggen om te beslissen of wij een vruchtwaterpunctie laten doen.
Ik werk in de ouderenzorg... En ik ben idd naar de HA geweest of ik er medicijnen voor mocht maar die kreeg ik niet omdat ze het toch niet zo een goed idee vond omdat ik toch ook al andere medicijnen slikte en je ook daar weer bijwerkingen van krijgt waardoor je nog niet kan werken... De ene dag moet ik 6 keer overgeven de andere dag maar 1 keer dus ja... En over dat prenatale onderzoek ben ik toch erg blij dat ik dat gedaan heb het was zo mooi omdat ze echt de tijd nam om alles te bekijken en uitleg te geven over alles wat je ziet en we hebben de hele tijd naar ons kindje kunnen kijken en stel dat ze zouden zeggen kans dat je kindje misschien een afwijking of iets zou hebben dan kan je verder voor onderzoek toch niet geheel onbelangrijk...
@ Shay: Ik heb andere ervaringen met de arbo-arts. En ook al wordt je aan het werk gestuurd, dan moet je op je werk gewoon in een prullenbakje naast het bureau van je baas kotsen @ Danabelle: dank voor de felicitaties! Ik voel me prima, op vermoeidheid na...maar de week van ochtendmisselijkheid is nog niet aangebroken hè En hoe verloopt jouw zwangerschap tot nu toe? @Charpi: De eerste spanning daalt wel hoor! Maar de week voor de NOD komt t altijd weer terug. Probeer je aandacht ergens anders op te richten. Koop een puzzel van 1500 stukjes, dat is zo verslavend hahaha....uh...maar niet vergeten te klussen dan hè Vandaag mijn ploegchef ingelicht over mijn medicijngebruik. Ze heeft zelf ook in het verleden AD geslikt en weet er alles van, dus dat was een meevaller! En toen ik vertelde dat ik versneld aan het afbouwen ben omdat ik zwanger ben reageerde ze ook heel erg leuk! Toch voelt het wel een beetje raar om nu al zwanger te zijn terwijl ik er nog geen half jaar werk
@Malleboe, hihi, nee het klussen vergeten we niet hoor! Daar gaan we nog een klein weekje mee door en dan zit het erop voor deze cyclus en is het afwachten.... al heb ik heel erg het gevoel dat het deze maand niet gelukt is, dus ik reken eigenlijk al nergens meer op.... maar toch blijft het spannend.... Fijn dat je ploegchef er goed op reageerde vandaag. En waarom moet je het raar vinden dat je zwanger bent terwijl je er nog maar een half jaar werkt, het een heeft toch niet met het ander te maken, maar loopt toevallig samen.... @Shay, tja dan zal je het zonder medicijnen moeten uitzingen deze weken van misselijkheid. Hopelijk merk je snel dat het afneemt, zodat je echt aan het genieten van je zwangerschap toekomt. Wat een mooie echofoto trouwens! Echt al heel duidelijk.... Wel een rot manier van reageren van je leidinggevende trouwens, maar gelukkig bepaald hij niet dat je weer moet gaan werken, een bedrijfsarts reageert vaak heel anders.... ik hoop voor jou op een positievere manier... @Danabelle, wat vervelend dat je je zo rot voelt, ik hoop op snelle verbetering voor je....
Hey Wat zijn bazen soms raar he. die van mij ook hoor. flink gezeik gehad omdat ik waarschijnlijk elke 2 weken naar de gynecoloog toe moet. En dus vrij moet hebben. op woensdag of op vrijdag. dat ik maar even op mijn vrije dag de donderdag maar moest plannen. ik zei dat gaat een beetje moeilijk omdat zij dan niet werkt. nou dat was niet haar probleem maar de mijne dus. echt balen. we hebben het wel weer goed uitgepraat hoor. maar leuk is het in elk geval niet. balen dat jullie er zo beroerd onder zijn. hoop dat het snel voor bij is voor jullie. ik wou echt dat het al vrijdag was en de kleine weer kan zien. is echt raar. als ze zeggen je bent niet zwanger zou ik het ook geloven. echt een rot gevoel. wou dat ik meer duidelijkheid had Groetjes allemaal
is hier toevallig ook iemand die hartmedicatie gebruikt? Ik gebruik dit, ben 33, en heb wel een beetje een remy-gevoel. Iemand?
Heey meiden, @ Loe, welkom hier....weet niet of hier iemand aan de hartmedicatie zit, maar iig allemaal aan EEN Medicatie en dat schept ook al wel een band! @ Shay, wat een gezeur zeg op je werk...tja ziek is ziek en zwanger kan je je toch echt heel ziek van voelen, maar ja sommige mensen snappen dat niet. @ Anne, ook suf zeg, zie je jezelf al bij de gyn aankomen, kan je misschien ff op een andere dag gaan werken, mijn baas werkt niet mee. Volgens mij is het overigens zo dat je voor bezoeken aan de VK (gyn weet ik niet) geen vrij hoeft te vragen. heb ik ergens in 1 of andere regelgeving gelezen, dus de werkgever kan het niet eens verbieden. @ Danabelle, fijn weer van je te horen, naar dat je de hele tijd zo beroerd bent en moet overgeven. Voel je je ook net een vaatdoek. Hopelijk schiet het op en ben je er binnenkort vanaf. Hier verder weinig nieuws, vandaag mega opgezette buik, zakt nu pas weer af, eens kijken waar ik morgen mee wakker wordt @ Charpi. Suc6 met het doorkomen van de laatste week! Groetjes! Dai
@Dai, eigenlijk hartstikke fijn toch dat je je niet ziek voelt.... lekker genieten van je zwangerschap! @Loe, welkom hier! Of iemand dezelfde meds slikt als jij weet ik niet, maar hopelijk voel je je minder alleen hier omdat we allemaal aan de meds zijn voor verschillende dingen... @Anne, nouja zeg, ook al zo'n lompe reactie op je werk. Gelukkig hebben jullie het uit kunnen praten....