Ik wil graag even jullie advies over het volgende: mijn partner en ik proberen zwanger te raken alleen zit ik met het volgende probleem! Mijn werk! Ik werk op basis van 0 uren en mijn manager heeft altijd gezegd, zodra er iemand zwanger raakt beeindig ik haar contract en anders geef ik haar geen uren meer tot Het contract afloopt. Nu dacht ik altijd, dit loopt wel los maar onlangs is mijn colega om deze reden ontslagen.. Mijn partner heeft een inkomen maar niet hoog genoeg om mij en een kindje te onder houden. Wat zijn mijn rechten, en wat zijn de inkomsten van een vrouw tijdens en na een zwangerschap zonder baan? Qua premies of uitkeringen (even van het ergste senario uitgaande)
Wettelijk gezien mag je niet ontslagen worden vanwege een zwangerschap. Maar omdat je een nul uren contract hebt kunnen ze je niet meer inroosteren. Dat mogen ze wettelijk gezien weer wel. Ben dus bang dat je wat dat betreft geen rechten hebt. ( niet bij een 0 uren contract ) Wat betreft uitkeringen kan je het beste even op de site van uwv kijken of hier op zp in onderwerp uwv je vraag stellen. Dit kan je vinden onder forumnavigatie en zit vrij onderaan. Succes.
Ik zou zeggen zoek een andere baan, of probeer eerst nog even een upgrade van je contract voor elkaar te krijgen. Zodat die baas van jou er niets meer tegen kan doen.
Jeetje, wat een vervelende situatie voor je. Volgens mij ligt het er ook aan hoelang je er werkt. Na een bepaalde tijd moet de werkgever een contract geven met een vast aantal uren als je dat wil en afhankelijk van hoeveel je tot dan toe hebt gewerkt. Dat zou je ook eens uit kunnen zoeken. En op zoek naar een andere baan lijkt me ook geen slecht idee. Lijkt me niet leuk om voor zo iemand te werken, zeker nu je zelf graag zwanger wil worden. Succes ermee!
Nou, ik geloof dat ik dan eieren voor mijn geld zou kiezen en ondertussen lekker naar een andere baan ging zoeken. Eentje die niet op basis van 0-uren is, maar gewoon vaste uren. Wettelijk gezien mogen ze je niet ontslaan om een zwangerschap, maar zie dit maar eens te bewijzen als het wel gebeurt. Werkgevers verzinnen de lisitigste dingen als het daarom gaat. Succes met dit dilemaa en natuurlijk ook succes met zwanger worden!
hier een soort van zelfde probleem heb een 40 uur contract en deze loopt in september af! als ik zwanger ben word deze ook niet verlengd dus daar zit ik ook wel een beetje mee?? weet ook niet of ik dan een uitkeering kriijg ofzo?
@Zoemeisje: ook met een nul uren contract geldt dat als er sprake is van 3 maanden of meer waarbij je bijvoorbeeld gemiddeld 24 uur per week werkt er sprake is van een rechtsvermoeden arbeidsomvang. Oftewel, na verloop van tijd mag je er als werknemer van uitgaan dat je recht hebt op een bepaald aantal uren aan werk. Wat je baas van plan is kan dus niet zo maar (ik weet natuurlijk niet hoe lang je er nu werkt en wat of er structuur zit in het aantal uren dat je werkt). Het bovenstaande heeft dus ook invloed op een eventuele uitkering. Verder is het bij het aanvragen van een uitkering altijd prettig dat je een bevestiging van je werkgever hebt waarin staat dat het contract niet verlengd wordt op hun initiatief. Mocht je meer willen weten dan kun je me altijd een pb sturen. groeten Puck
Ik werk er nu ruim 2 jaar, en er zit een aardige lijn in mijn werk weken. Altijd minimaal 40 uur. Is het een soort van 'bewijs' dat ik altijd 40 uur heb gewerkt en op het moment van een zwangerschap geen uren meer krijg. Terwijl ze me eigelijk heel hard nodig hebben en er daarvoor geen reden was om mijn contract te beeindigen. Wij zijn maar een filiaal dus zou het veel.hoger kunnen oppakken als dat nut heeft..
Als je al twee jaar zoveel werkt kan je dan niet met P&O om tafel voor een ander contract? Desnoods 20 vast en de rest nog oproepbaar? Dan heb je in ieder geval iets aan vastigheid... Lastig hoor! Succes!
Sorry hoor, maar wat een @$kel van een manager heb je dan!! . Mocht het niet lukken om je baan te redden dan kun je misschien proberen een zaak te maken van het feit dat je baas zo openlijk discrimineert :x. Zeker als hij er ook altijd zo open over is tegen (ex) collega's moet het niet moeilijk zijn om met bewijs te komen lijkt me - misschien valt er zo nog een kleine vergoeding te halen ook. Als ik jou was zou ik gewoon naar de rechtswinkel stappen.
Als jij gedurende die tijde altijd 40 uur per week hebt gewerkt is je werkgever heel stom geweest om je een 0-uren contract te geven. Wanneer loopt je contract af? Hij kan je in ieder geval niet zomaar terugzetten in uren. Jij hebt op basis van je arbeidsverleden een rechtsvermoeden van arbeidsomvang van 40 uur per week. Oftewel; nu je dit zo lang hebt gewerkt mag je er vanuit gaan dat er voor 40 uur werk voor je is. Er moeten zwaarwegende economische redenen voor zijn om je uren terug te brengen en er mag dan ook niemand in jouw plaats aangenomen worden. Tijd voor een belletje naar bureau voor rechtshulp lijkt mij...
@surf ja bij nader inzien is het in het nieuwe jaar veranderd naar een 4 urig contract! Het is niet veel maar ik heb nu nog iets om mij aanvast te houden. Hoe zien jullie dit?
Maar meid dan blijft het principe toch hetzelfde? Met jouw loonstrookjes van het afgelopen half jaar heb je een goed verhaal. Niet bang laten maken hoor!
Bedankt puck, en alle anderen lieve berichtjes. Wij gaan er voor en ook al wordt het straks als het mag lukken in verwachting te raken lastig of wordt ik ontslagen, werk is er altijd als je wilt. Het zou alleen heel jammer zijn als het zo ver komt. Dank jullie wel. Groetjes!
Heel veel succes meid!! En nog een tip, doe alle communicatie mocht het ooit vervelend worden via dedat mail of per brief. Dan heb je altijd een erkend bewijsmiddel.. Ik hoop dat het nooit zover komt maar mocht je ooit ergens hulp bij willen, dan kun je me altijd pb-en. Liefs Puck