Hallo, Ik zit al een tijdje in de WW, helaas is mijn contract niet verlengt ivm de crisis. Ik ben erg druk op zoek naar werk, maar helaas is het nog niet gelukt. Wij willen al een tijdje een tweede kindje, maar omdat ik in de WW kwam hebben we dat maar even uitgesteld. Nu verloopt volgend jaar mei mijn WW uitkering en de wens voor een tweede kindje wordt steeds groter. Ook omdat wij al een kindje hebben en we niet te veel leeftijdsverschil willen. Wij vragen ons af wat we nu het beste kunnen doen? Als je zwanger bent zal je helemaal niet snel ergens aangenomen worden. Hoe zit het met je WW als je zwanger raakt tijdens je WW en die verloopt op korte termijn? Ik ben op de hoogte van de regel van 10 weken. Maar dat zal voor mij dan niet gelden, omdat er bij mij dan meer tijd tussen zal zitten. Heb je dan wel recht op een ander soort uitkering omdat je wel tijdens je WW zwanger bent geraakt, of heb je helemaal nergens recht op? Van 1 salaris kunnen wij niet rondkomen en recht op bijstand hebben we ook niet. Ik ben bang dat ik in deze tijd niet snel een baan zal vinden en de wens om zwanger te worden is groot. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt!! Groetjes van Roos
Beste Roos, Vervelend dat ondanks al je inspanningen het nog niet is gelukt om werk te vinden. Zoals je al aangeeft heb je recht op een Zwangerschapsuitkering als de vermoedelijke bevallingsdatum ligt tijdens je WW-uitkering of binnen 10 weken na einde van je WW-uitkering. Is dit niet het geval? Je hebt dan geen recht op een uitkering van UWV. Ook al ben je tijdens de WW-uitkering zwanger geworden. Actuele informatie over recht WAZO vanuit een uitkering vind je op deze pagina. Je zult zelf de keuze moeten maken of je nu probeert zwanger te worden of dit uitstelt tot je een nieuwe baan hebt gevonden. Ik kan je bij deze keuze niet adviseren. Ik wens je sterkte en wijsheid bij het maken van deze moeilijke keuze. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare