Ziek, contract niet verleng, over 7 weken verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Linda009, 8 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda009

Linda009 Lid

18 okt 2011
    71
    0
    0
    Ik werk 3 dagen en daarnaast lekker thuis bij mijn
    NULL
    Hallo UWV WebcareTeam

Ik heb een vraag rondom aanvraag van mijn zwangerschapsverlof.

Ik ben sinds 12 oktober in de ziektewet ivm vele harde buiken en omdat mijn brloeddruk teveel schommelt. Nu is mijn contract per 31-10 niet meer verlengd, en ik zou over 7 weken met verlof gaan. (Uitgerekende datum is 31-1-13)
    Aan gezien ik niet meer mocht werken blijf ik thuis tot de bevalling.
    Nu ben ik door het uwv gebeld voor controle en hoe het met me ging. Heel fijn gesprek, alleen zei de meneer dat ik zelf mijn verlof aan moet vragen, dus ik bel het uwv voor een WAZO formulier en ze zei dat uwv het zelf zou regelen als ik 3 weken voor verlof zou bellen. Maar dan word het pas berekend en ben ik bang dat ik dadelijk paar weken zonder 'loon' zit. Want als ik met mijn werkgever het WAZO Formulier aan zou vragen moest die 26-11 al binnen zijn.
    Dus moet ik het nou zelf aan vragen of regelt het uwv het zelf? Want ik krijg nu 2 verschillende verhalen te horen aan de telefoon.

Dankjewel!

Linda

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Linda,

Omdat je contract niet is verlengd en je van UWV een Ziektewetuitkering ontvangt moet je inderdaad zelf je WAZO-uitkering aanvragen.

Omdat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap kun je zelf niet meer kiezen wanneer je verlof ingaat.
    Je verlof gaat in 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum.

De WAZO-uitkering kun je tussen de 2 en 4 weken voor je verlof aanvragen.

Voor jou gelden de volgende data:

Je bent uitgerekend op 31 januari 2013.
    Je verlof gaat dan in op 21 december 2012.

Voor het aanvragen van de WAZO kun je dan het beste 7 december bellen met UWV, 0900-9294.

Vanzelfsprekend verwerkt UWV je aanvraag zo snel mogelijk.
    Hou er wel rekening mee dat je de eerste betaling van je WAZO-uitkering ontvangt binnen 4 weken, na je eerste verlofdag.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina