Ik heb op dit moment een vast contract, fulltime. Volgend jaar zal ik mijn zwangerschapsverlof willen opnemen en na die tijd voor 24 uur werken willen terugkomen. Deze week heb ik netjes aan mijn werkgever laten weten dat ik zwanger ben, en ook mijn plannen laten weten voor volgend jaar. Nu vertelde een van mijn twee leidinggevenden dat ze wel gaan overleggen hoe en wat, maar dat een van de twee het eigenlijk niet eens is met het minder werken, dus dat ik dat eigenlijk kan vergeten. Wat zijn mijn rechten hierin? Mogen ze mij ontslaan tijdens deze periode? Heb je meer rechten als je wel een vast contract hebt? Graag wil ik weten waar ik aan toe ben, hopelijk kunnen jullie mij wat meer informatie geven.
Beste Kiwi1405, Je hebt op dit moment een vast, fulltime contract en bent zwanger. Je werkgever mag je gedurende je zwangerschap en zwangerschapsverlof meestal niet ontslaan. In deze situatie is er namelijk sprake van een ontslagverbod. Wil je werkgever je toch ontslaan neem dan contact op met je rechtsbijstandsverzekering, vakbond of het Juridisch Loket (0900-8020) voor juridisch advies. Actuele informatie vind je hier en op deze pagina van de Rijksoverheid Je geeft aan dat je na je zwangerschapsverlof 24 uur zou willen gaan werken. Je zult zelf met je werkgever de mogelijkheden van het aanpassen van je contract moeten bespreken. Kom je er samen met je werkgever niet uit en heb je (juridisch) advies nodig over je rechten? Neem dan contact op met je vakbond, rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket (0900-8020) Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare