hallo, Na mijn bevalling 13-12-06 met een keizersnede heb ik de eerste tijd wel gevloeid, daarna werd het veel oud bruin bloed, maar niet zo dat ik al zonder maandverband kon. De laatste paar dagen heb ik ineens weer helder rood bloedverlies, met name overdag. Ik geeft borstvoeding. Zou dit nu al mijn menstruatie kunnen zijn, of is het toch nog vloeien van de bevalling.... Ik wil als anticonceptie de nuvaring gaan gebruiken. Kan ik deze al plaatsen voor er een menstruatie is geweest of beter wachten... Karin
hoi Karin, gefeliciteerd met de geboorte van Nick. Het is nog te vroeg voor een menstruatie. Als je geen borstvoeding geeft kun je je eerste menstruatie verwachten zo'n 6-8 weken na de bevalling. Bij borstvoeding kan het maanden duren! Wat je vaak ziet is dat het bloedverlies al afneemt tot bijna niets om vervolgens na een week of 5 nog een paar dagen heel heftig te zijn (dus weer maandverband terwijl je al een poos inlegkruisjes gebruikte). Dit duurt meestal een paar dagen, daarna is het heel snel helemaal over. Je kunt al wel starten met de nuvaring, want als je op een menstruatie moet wachten kan dat wel een half jaar duren (als je tenminste zo lang borstvoeding geeft!). De eerste cyclus van de nuvaring is onbetrouwbaar, daarom moet je dan ook condooms gebruiken. Bij de tweede cyclus is dat niet meer nodig. Nirjam
Dank je Mirjam voor je snelle antwoord. Dan hoop ik dat dit inderdaad de laatste stuiptrekkingen van het vloeien zijn..... En ik zal binnenkort de nuvaring gaan halen... Karin
Hoi Mirjam, toch nog even een vraagje over dat vloeien... Ik heb nu inderdaad weer heel veel meer helder rood bloed dan eerder, maar er lijken ook 'klontjes' bij te zitten. Is dat normaal... Het lijkt wel op een heftige menstruatie zeg maar....Is dat dan zo een beetje het laatste van het vloeien... Ik heb nu inderdaad weer echt maandverband nodig... Meer nog dan toen ik mijn vraag stelde.. Karin