Zwanger worden en alcohol

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door -, 16 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hi dames

Vraag is vast wel eerder aan de orde geweest, maar toch nog even de vraag: hoe doen jullie dat nou, zwanger worden en (geen) alcohol? Ik heb as maandag mijn NOD maar volgens mij heb ik een heeeeeele zware PMS bui :evil: vandaag... Ik ben dat oppassen met vanalles (eten, drinken, etc) een beetje zat zolang ik niks met zekerheid weet, en zzo te voelen ga ik toch echt weer ongesteld worden. Dus, wel of geen wijntje voor het slapen gaan?

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik persoonlijk zou het niet doen. Ik voelde me ook niet zwanger toen ik net zwanger was. Je kunt beter je wijntje pakken als je echt ongesteld geworden bent.

3. Niet meer actief

hallo,

nou ik drink persoonlijk niet meer maar mijn vriend ook neit dus vind het ook niet moeilijk. maar als ik net ongi ben geweest ofzo en ik heb feestje dan doe ik het weleens.....maar een wijntje af en toe dat kan volgens mij niet veel kwaad...mijn moeder en zus namen ok wel eens een wijntje tijdens zwangerschap...zo slaap je vaak ook wat beter...Als je gewoon beetje rekening houdt met wanneer je alcohol drinkt dan valt het allemaal wel mee.

groetjes laura

4. Niet meer actief

Nah ja, het is toch beter van niet... Probleem is dat ik 's nachts ineens niet echt vast meer slaap en verschrikkelijk veel droom... als dat allemaal ontpillen is hoop ik dat het snel over is ;)
    En dat PMS... ZUCHT... dacht dat het door de pil kwam :evil:

5. sancho

sancho Actief lid

13 apr 2006
    391
    0
    0
    Hoi je kan gewoon een wijntje drinken hoor. Als je zwanger bent moet je al zoveel laten. Lijkt wel een ingebouwd systeem van je lichaam dat de eerste tijd(als je nog niet kan weten dat je zwanger bent) dat je dan nog geen bloed band hebt met het vruvhtje/ kindje. Als je het wel weet is het tijd om wat dingen te gaan laten.

Stel je voor dat je er een jaar of langer over doet om zwanger te worden........(hoop het niet voor je)

Als je je er niet lekker bij voelt niet doen.

liefs sancho

6. leeuwen77

leeuwen77 Bekend lid

7 mrt 2006
    710
    0
    0
    duik instructrice
    bonaire
    Hoi Allemaal,

Goh, ik vind het moeilijk om dit vriendelijk te laten klinken, maar waarom zou je alcohol drinken of roken als je zwanger bent? Het kan toch geen straf zijn om 9 maanden niet te drinken. Zo erg is de verslaving toch ook wel niet. En zelfs als je twijfelt of je zwanger bent kan je het toch gewoon laten tot je zekerheid hebt.

7. Karina

Karina Fanatiek lid

31 mrt 2006
    1.987
    0
    0
    Mamma & masseuse
    Rotjeknor
    Ook ik heb tijdens de maanden dat ik de pil niet meer slikte gewoon alles gegeten en gedronken wat je tijdens je zwangerschap beter kan laten staan! Je kindje krijgt idd de eerste 4 weken (dacht ik) nog geen voeding van jou binnen! Het is misschien allemaal beter van niet, maar ach, je moet je al 9 maanden lang inhouden en wie weet hoe lang het duurt voordat je zwanger bent!?

Het is je eigen keus!

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    als jij het gewoon ff zat ben, moet je er gewoon eentje nemen, ten 1e ben je nog niet zwanger, en het is nog altijd zo overdaad schaad en zolang jij met mate een drankje drinkt is er niks aan de hand hoor.

ik snap dat mensen voor ze zwanger zijn wat meer op hun eet en drink gewoonte letten maar kom op zeg het kan wel ik weet niet hoelang duren voor het raak is, een beetje kwaliteit van leven is geen overbodige luxe hoor, je kunt straks 9 mnd lang op je gezondheid letten, dat is belangrijker dan dat je nu (je nog niet zwanger bent) af en toe tussendoor een borreltje neemt...

succes

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    en daarbij vanaf de innesteling is het beter om wat meer op je eet en drinkgewoonte te gaan letten omdat dan pas het centrale zenuwstelsel wordt ontwikkeld.

succes :D

10. liselotje

liselotje Bekend lid

17 sep 2005
    548
    0
    0
    limburg
    Ik sluit me helemaal aan bij Smoekie je kan je nu al alles gaan verbieden maar wie weet duurt het nog even voor je zwanger bent :(
    Ik heb dit weekend ook mijn NOD en zit dus in mijn wachtperiode maar ik heb vorige week vrijdag gewoon lekker een wijntje gedronken bij het barbeceuen.... natuurlijk ieder zijn eigen keuze

Ik vind als jij er beter door slaapt kan dat ene wijntje echt geen kwaad zolang je nog geen posie test hebt ;)

groetjes liselotje

11. Niet meer actief

Je kan gewoon drinken hoor.. Mocht je zwanger zijn, dan zit je kindje de eerste weken nog niet aan jou vast dmv de navelstreng. Het embryootje leeft nog in het vruchtzakje. Na een aantal weken is de navelstreng gevormd en dan is het gedeelde smart..

12. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Sorry voor alle meiden die er luchtig over doen, maar alcohol tijdens de zwangerschap wordt toch echt afgeraden. Het is namelijk niet duidelijk welke invloed het heeft op de ontwikkeling van het kind. Better safe than sorry, lijkt me.

Verder sluit ik me bij Leeuwen77 aan. Het kan toch geen straf zijn om 9 maanden niet te drinken? Je doet het tenslotte niet voor jezelf...

13. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ook ik wil jullie niet afschrikken, maar wel even op het volgende wijzen.

Bij ons in het ziekenhuis is sinds kort een nieuwe FAS-poli (foetaal alcohol syndroom)gestart door 1 van de kinderartsen. (de eerste in Nederland)Omdat ik zelf op kraam/ verloskunde werk ben ik daar nauw bij betrokken. Alcohol kan wel degelijk kwaad voor de foetus. Graag verwijs ik jullie naar de volgende site--> www.fasstichting.nl
    Helaas zijn er nog steeds artsen die zeggen dat 1 glaasje geen kwaad kan, dus hopelijk volgen er snel meer FAS-poli's in Nederland zodat de ernst van alcoholgebruik tijdens zwangerschap aan het licht wordt gebracht.

Kwebbel[/url]

14. Karina

Karina Fanatiek lid

31 mrt 2006
    1.987
    0
    0
    Mamma & masseuse
    Rotjeknor
    Belle ik snap wel wat jij bedoeld, maar de vraag ging over de tijd voor dat je zwanger bent, dus of je al gelijk moet stoppen met alles te eten en te drinken als je probeert zwanger te raken en dat heb ik niet gedaan, ik vind het gewoon lekker zo af en toe een glaasje!

15. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Amsterdam
    Ook als je zwanger probeert te worden is het verstandiger om niet te drinken. Ik verwijs nog maar weer even naar de Jellinek, toch één van de meest toonaangevende klinieken op het gebied van verslavingszorg in Nederland.

Ik plaats deze informatie niet om aanstaande moeders een schuldgevoel aan te praten ofzo. Ik probeer zelf zwanger te worden en ik drink rond mijn menstruatie ook wel eens wat. Maar er wordt vaak heel luchtig over gedaan, en dat is gewoon niet terecht. Tuurlijk, de vrouwen die echt probleemdrinkers zijn lopen een veel hoger risico dan vrouwen die af en toe een wijntje drinken. Maar als je op veilig wilt spelen, drink dan niets. En houd jezelf niet voor de gek over de risico's die je loopt.

Belle, strenge zuster. ;)

16. sammie01

sammie01 Actief lid

3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    ik denk dat 1 wijntje niet zo heel veel kwaad kan.zelf drink ik nooit( kan het niet verdragen) dus heb ook neit de behoefte.. wel rook ik...maar ik ben al op de goeie weg met stoppen en hoop straks helemaal te kunnen stoppen.. ik rookte eerst bijna een pakje per dag en ikzit nu op de 4 a 5 sigaretten per dag ( nog te veel ) kijk er zijn mensen die nog drinke roken blowen snuiven spuiten en slikken en die zijn zwanger... een kenis van mij gebruikte nog steeds cocaine en die heeft een blakend gezonde dochter gekregen ( keur het niet goed hoor) het ligt eraan.. ik zelf kies er voor om te stoppen met de slechte gewoontes dit om de dood eenvoudige rede dat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat het wel fout zou gaan en je er wel wat aan had kunnen doen.

17. Karina

Karina Fanatiek lid

31 mrt 2006
    1.987
    0
    0
    Mamma & masseuse
    Rotjeknor
    Hihi, strenge zuster Belle, gelukkig ben ik geen probleemdrinker! Eingelijk ook gemeen hè dat wij vrouwen zoveel moeten inleveren en dat de mannen gewoon weer kunnen drinken nadat de zwangerschap is vastgsteld, maar goed we weten waar we het voor doen, maar eigenlijk zou het voor de mannen ook geen kwaad kunnen eens te moeten leven zoals wij dat moeten doen in dit soort situaties!!! Ik dwaal af van het onderwerp!

18. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Amsterdam
    Ach, weet je... Ik vind het een onvoorstelbaar voorrecht dat ik de mogelijkheid heb om een kind in mijn lichaam te laten groeien. Dat ik daarvoor wat offers moet brengen, soit! Leuk hoor, dat de mannen hun biertje kunnen blijven drinken, maar zij zullen hun kind pas echt leren kennen als het geboren is, en tegen die tijd hebben wij al een diepe, onvervangbare band met de kleine opgebouwd. Ik weet nog zo net niet wie er slechter af is... ;)

Maar ontopic: Laten we onszelf niet voor de gek houden. Als de Jellinek en het trimbos Instituut zeggen dat het niet verstandig is, dan mogen we gerust aannemen dat het echt niet verstandig is.

19. jody

jody Bekend lid

13 mei 2006
    840
    0
    0
    groepsleerkracht
    Nou Belle ik ben het helemaal met je eens.
    Alleen soms heb je gewoon zin in een lekker wijntje als je weer eens een teleurstelling moet verwerken.
    Ik persoonlijk drink nu niet, of het moet echt duidelijk zijn dat ik voor 100% niet zwanger ben.
    Zolang je daar niet van uit kunt gaan, of je hebt het vermoeden dat je zwanger kunt zijn, lekker dat glaasje laten staan.
    :)

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Dat wat de jellinek beweert van dat vrouwen 40% minder KANS hebben bij het drinken van 0,2 tot 1 glas, is de grootste kolder, want ga dan maar eens surfen op internet waar dat onderzoek door wie en op hoeveel mensen dit gedaan is..... dat vindt jij niet.....

Tuurlijk als je eenmaal in verwachting bent is het geen straf om 9 maanden niet te drinken, ik kon het beide keren moeiteloos laten staan.... (nou ja moeiteloos op het eind had ik wel zoiets van pfff zou wel een borreltje lusten ;) )

Als je op veilig wilt spelen kun je je beter maar verstoppen in je huis, en de deur niet meer uitgaan, en alleen nog maar biologisch eten eten, want het riscio om buiten omver te worden gereden op je fietsie of in je auto is toch heel wat groter dan de kans op een of andere afwijking bij het drinken van een glaasje wijn – bier of borreltje voor (of een enkele keer) tijdens de zwangerschap.....

Het gaat vooral om de beginfase bij de opbouw van het centrale zenuwstelsel dat je voorzichtiger moet zijn dan wanneer je al wat verder in de zwangerschap bent.

Weet je dit is net als met roken...ieder heeft daar zijn of haar eigen mening over, en mijn mening is gewoon overdaad schaad, en alles waar TE bij staat is niet goed, maar bovenal vindt ik je moet ook kunnen genieten van je zwangerschap, en niet bij duizend en 1 ding stil moeten staan of het eventueel schadelijk kan zijn, ga maar eens lezen hoe schadelijk de uitlaatgassen zijn, ga maar eens op onderzoek uit hoeveel bacterieën er wel niet in een trein rondhangen van al die mensen die hutje op mutje staan, ga jij maar lekker een wandeling maken langs de weilanden terwijl die net zijn bemest (amoniak) zo zijn er zoveel tig andere dingen waar niemand ooit bij stil staat....

Nee wil je inderdaad op veilig spelen zonder risico’s blijf dan lekker binnen.....

Deel Deze Pagina