Zwanger worden en darmziekte. Wie ook?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Inkie27, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemarie21

    Annemarie21 Actief lid

    27 jun 2008
    395
    0
    0
    Verzorgende
    Winkel
    ik kan pas over 9 dagen testen heb vandaag wel al geprobeerd ben zo misselijk als een kat al de hele dag maar was NEGATIEF is ook veel te vroeg voor test maar word hier gek van
     
  2. lieni44

    lieni44 Fanatiek lid

    13 mei 2008
    1.070
    1
    0
    juffie
    Regio amsterdam
    tegen mijn werd verteld dat cu in de dunne darm zit en Crohn in de dikke
    klopt ook wel want ze gaat alijd via je "achterste kijken met "crohn. terwijl ze met cu via je keel willen .. daar begint je dikke darm.
     
  3. lieni44

    lieni44 Fanatiek lid

    13 mei 2008
    1.070
    1
    0
    juffie
    Regio amsterdam
    dunne bedoel ik
     
  4. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb ook CU en een zwangerschap maakt je darmen lui. Dus ja, ik heb er momenteel heel veel last van.
     
  5. Inkie27

    Inkie27 Fanatiek lid

    14 aug 2008
    2.101
    1
    36
    Dat klopt niet Lieni44.
    Ik heb CU en onderzoeken gehad via de anus. Net na de anus begint de endeldarm, dan de dikke darm en daarna de dunne.
    De dunne ligt het hoogst en daar komt nauwelijks CU voor. CU houdt een dikke darmontsteking in. Het kan wel zijn dat iemand een crohnse colitis heeft, dan is zowel dun als dik aangetast.
     
  6. Sam86

    Sam86 Fanatiek lid

    16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    ja idd mijn vriend heeft crohn en het gaat nu ook over naar zijn dunne darm. Gelukkig (nog) geen operatie, maar morgen eerst maar weer een coloscopie. De vorige is compleet misgegaan waardoor er een perforatie ontstond(en natuurlijk een hoop paniek!) ... Bah ben nu al zenuwachtig voor morgen en dat terwijl ik dit keer niet de patient ben.

    Misschien een domme vraag, maar durf hem niet aan de MDL te vragen als mijn vriend erbij is: Hoever kan de Crohn gaan? Het zit nu ookal in de dunne darm. Ik weet dat dat vaak richting een stoma gaat dan.

    Mijn vriend is de laatste tijd door alle pijnaanvallen behoorlijk depri en slikt daar nu zelfs medicijnen voor.

    Heb veel bewondering en respect voor jullie dames! Ik weet wat buikpijn is door een spastische darm, maar dat is niks in vergelijking met wat jullie moeten doorstaan!

    Groetjes,

    Sam
     
  7. Sam86

    Sam86 Fanatiek lid

    16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    O ja nog 1 vraagje... Kunnen jullie wel gewoon werken? Mijn vriend is al maanden thuis namelijk :D
     
  8. puzzcat24

    puzzcat24 Niet meer actief

    Ik ben nu ook bezig voor een kindje ongeveer 2,5 jaar,dat ik nog niet zwanger ben heeft niks temaken met de crohn
    Ik heb geluk dat het nu erg rustig is,ik heb ernaast reuma en fistels,abcessen
    Dat ze zeggen dat een zwangerschap juist je darmen rustig houd is niet waar Als je een opvlamming hebt en je word zwanger dan heb je een groot probleem!
    Het word dan extremer,het is verstandig om met een rustige crohn zwanger te raken (niet dat dat zo makkelijk is ;) )

    @xGabyx Meid,ik hoop dat je weet dat met prednisolon dat je zwanger kan raken...En dat een ontsteking vele malen erger is dan deze meds ;)

    Nou meid crohn kan vanaf de anus naar de mond zelfs gaan...

    Als je een opvlamming hebt kan je niks tot weinig doen...Zwaar vermoeit en verzwakt...
    Werk is dan niet echt de prioriteit van de dag...
    Om eerlijk te zijn leest dit zinnetje een beetje vreemd...Kan je misschien uitleggen wat je er mee bedoelt,het lijkt nu een beetje alsof je vriend maar snel weer aan het werk moet...
     
  9. Sam86

    Sam86 Fanatiek lid

    16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    o nee absoluut niet! Hij wilt juist zelf zo snel mogelijk weer aan het werk! Ik ben degene die het hem uit zijn hoofd probeert te praten... Hij denkt namelijk dat je met opvlammende Crohn gewoon "moet" werken.

    Hij ligt al de hele dag op bed door laxeermiddel. Blijkbaar kan hij er niet tegen, want hij is er hardstikke ziek van geworden. Ben bang dat ik zo weer op de EH zit met hem. Baal zo voor hem. Dit gun ik echt niemand!
     
  10. Gabbel

    Gabbel VIP lid

    21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    hey puzzcat ,ja ik weet het ;)
    ik hou het ook allemaal in de gaten !
    thanks meid ;)

    ik krijg maandag trouwens weer een coloscopie :( gewoon weer controle om te kijken hoe het ervoor sta :(

    zijn er heer ook nog meerdere mensen die door de ziekte in de wao of de wajong zitten ?
    ik krijg dinsdag een medice keuring omdat ik altijd zo moe ben en ook last van me gewrichten heb , dus ben benieuwt wat er uit gaat komen?
    ik ga trouwens voor een wajong uitkering de ziekte is bij mij rond me 16de vast gesteld!
     
  11. Sam86

    Sam86 Fanatiek lid

    16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    ok.. laat dat misschien maar weg... de Ambulance is nu onderweg. Hij ligt nu in de slaapkamer, maar hij kan geen enkel licht of geluid verdragen zo ziek. Het lijkt zo op vorig jaar toen zijn dikke darm was geperforeerd.

    Zit hier gewoon te huilen en te rillen van angst. Weet ook even niet wat ik nog kan doen. Heb zijn tas al gepakt en zijn medicatie opgeschreven.

    Sorry voor het ego berichtje! Moest het even kwijt...
    sorry
     
  12. puzzcat24

    puzzcat24 Niet meer actief

    Och meid Zeg maar tegen je vriend dat hij mooi kalm aan moet doen...
    Sorry dat ik er slechte dingen bij dacht :(

    En nee joh,ziekte van crohn is een cronische ziekte en erg zwaar voor je lijf Hij MOET helemaal niks!
    Als zijn baas dat wel beweert schop hem dan maar in zijn kont,want hij spoort dan echt niet!
     
  13. puzzcat24

    puzzcat24 Niet meer actief

    Ohh meid....Sterkte!
    Doe kalm aan he!
    Misschien is het goed dat je vriend even een tijd opgenomen word,en aansterkt!
     
  14. Sam86

    Sam86 Fanatiek lid

    16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Maakt niet uit :D Ik typ dingen nog wel eens zo dat ze op 2 manieren gelezen kunnen worden...

    Wat duurt wachten lang als je op een ambulance aan het wachten bent!
     
  15. puzzcat24

    puzzcat24 Niet meer actief

    Joh echt laat wat van je horen he!
    Ik ken het stomme wachten...
    Doe rustig aan...
     
  16. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Hoi Ienke,

    Ik ben Marlies 29 jaar en heb ook CU.
    Ik krijg echt opvlammingen en dan is het na een dagje of 8 prednisolon hoge dosis het ergste voorbij gelukkig.

    Ik heb vorig jaar Isa op de wereld gezet na een zwangerschap van 37 weken, ik heb wel diverse kwaaltjes gehad waarvan er maar 1 hoorde bij auto-immuunziektes, dat kwaaltje is vrij zeldzaam dus ik maak je er maar niet bang mee ;)
    Isa was wel wat aan de lichte kant maar of dat vast hangt aan de CU? misschien?



    Verder is Isa kern gezond en ben ik op gebied van de darmen de zwangerschap doorgehuppelt zonder medicatie.
    Pas na de bevalling heb ik voor mijn kwaaltjes een stoot kuurtje prednisolon gekregen omdat toen alles wat dwars zat er uit kwam en er niets anders meer op zat.
    Ik heb omdat mijn gyn en mld-arts me daarvoor hadden gewaarschuwd geen borstvoeding gegeven, en daar ook heel bewust voor gekozen om niet meer druk er achter te zetten als nodig en om mijn lichaam zo veel mogelijk te sparen. Het is niet onmogelijk maar dan moet je verder geen kwaaltjes krijgen zoals ik had.

    Kleine tip voor de dames die ooit eens in het ziekenhuis moeten bevallen of een keizersnede krijgen! Zorg dat je zelf medicatie mee neemt!
    Had ik dus niet gedaan, heb het ook nooit op voorraad thuis ofzo, maar ik kreeg niets van de plaatsvervangend gyn! (de mijne was op vakantie het was bouwvak :( ) Kreeg dus pas 5 dagen na de ks prednisolon en toen kon je me weg dragen.


    Ik wens je heel veel succes, ik hoor bijna alleen goede verhalen van CU patienten die kinderen krijgen.
     
  17. Gabbel

    Gabbel VIP lid

    21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    jeetje meis :(
    hoop dat hij al iets is op geknapt !
    laat je ons nog weten hoe het met je mannetje gaat ?

    hele dikke knuff voor jullie alle 2 !
     
  18. Gabbel

    Gabbel VIP lid

    21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    hoiii marlies!

    heb je allang cu ?
    gelukkig dat je meisje gezond is :D
    kinderen die geboren worden van moeders met crohn en cu kunnen idd een lager geborte gewicht hebben en kunnen ook eerder geboren worden!
    jeetje zeg dat ze je geen medicatie in het ziekenhuis eerder hebben gegeven :( heel erg slecht van ze!
    gaat het nu wel goed met je ?

    liefs gaby
     
  19. merels

    merels Bekend lid

    26 feb 2008
    575
    0
    0
    Brabant
    Hoi,

    Ik heb ook de ziekte van crohn.
    Bij mij is het nu wel onder controle, maar gebruikt wel medicijnen.
    Maar we zijn sinds januari dit jaar bezig om zwanger te worden, maar nog zonder resultaat, tot nu toe.
    Ben van morgen ook weer ongi geworden, dus dat is wel balen.

    Groetjes merels
     
  20. Sam86

    Sam86 Fanatiek lid

    16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    hoi hoi

    Bedankt xgabyx! Ik was om half 4 vanacht thuis en hij ligt nu nog in het ziekenhuis. Hij was aan het uitdrogen en ze vermoeden dat de Crohn te actief was om hem die laxeermiddelen te geven. Oftewel dit had voorkomen kunnen worden. Over 10 minuten krijgt hij de coloscopie dus ik ben aan het duimen draaien dat zijn darm niet weer perforeert daardoor. 1 keer 70 centimeter dikke darm verliezen lijkt me genoeg...

    Heb vanacht 2 uurtjes geslapen en ben zelf nog aan het herstellen van mijn operatie dus denk dat ik maar even op bed ga duim draaien :D

    Groetjes,

    Sam
     

Deel Deze Pagina