Hier ff mijn verhaal, gewoon omdat ik verdrietig ben en het ff moet delen met iemand. In mei kregen we van de gyn te horen dat we de keus hadden uit 5 opties. Zwanger worden was voor ons de beste keus. Dus helemaal in de wolken. Na de vakantie begonnen we met het gericht klussen. Dat werpte zijn vruchten af, want op mijn NOD had ik een vage positieve test in mijn handen. Eigenlijk dacht ik me dus al zwanger. Zelfs mijn omgeving zei het. Later die middag toch ongie geworden, en gaan we er dus vanuit dat het een hele vroege mk is geweest. Geen paniek, het was de eerste ronde, eerste keer raak, volgende keer beter. Toen brak er voor mij een moeilijke periode aan. De internist vertelde me dat ik NIET zwanger mocht worden. En op werkgebied kreeg ik veel te verduren. Dus hebben we een stop (van een maand) ingelast. Net afgelopen week van de internist te horen gekregen dat het NOG STEEDS NIET goed is, mijn hormonen en dus weer op rood gezet. Nu hebben we vandaag (op mijn eisprong) geklust. En eigelijk mogen we dus niet zwanger worden. Van de eerste ben ik ook snel zwanger geraakt, 1e ronde. Het kan dus dat ik straks eerder zwanger ben dan ik mag. Is dat een probleem? Misschien dat jullie daar verstand van hebben. Ben zo bang dat (als het zo mag zijn) er iets mis gaat met de baby. X Veerle
Hoi MamaVlindertje, Las bij toeval je berichtje, want ik was op zoek naar ervaringsverhalen rondom de schildklier. Ik zit in principe in hetzelfde schuitje als jij: ben in de wachtstand gezet, omdat mijn schildklier te traag werkt (hashimoto). Aangezien ik al meer dan een jaar bezig was en het niet gelukt was, vroeg ik me ook af hoe erg het zou zijn als ik gewoon 'onveilig' door zou klussen. Maar het werd me behoorlijk afgeraden door de internist... Dus daar heb ik me toch maar aan gehouden. Het is met name het risico op een miskraam dat je loopt als je waardes niet goed zijn. Ook voor het kindje is het heel belangrijk dat het m.n. de eerste 3 maanden van de zwangerschap voldoende schildklierhormoon krijgt. Anders loopt het kindje risico op ontwikkelingsachterstanden. Ik zelf denk dat het wel ergens wel een beetje mee zal vallen als je waardes tenminste niet super slecht zijn en als je er snel bij bent: dus dat je zodra je een positieve test hebt je direct je bloed moet prikken en eventueel de medicatie nog wat ophogen moet. Weet je wat je waardes op dit moment zijn? Het beste is om een TSH van rond de 1 te hebben om zwanger te worden, is mij verteld. Maar aan de andere kant is alles tussen de 0,5 en 4 'normaal'. Mocht het deze ronde toch raak zijn, zou ik in elk geval als ik jou was zo snel mogelijk contact opnemen met je internist. Die zal je wel helpen met het vinden van een nieuwe geschikte dosis medicatie. En als het niet raak is, zou ik in het vervolg toch maar met voorbehoedsmiddelen vrijen zo lang je waardes nog niet goed zijn. Is in elk geval beter voor je gemoedsrust lijkt me . Sterkte ermee, het komt vast wel goed!
Dank je wel Pien15. Heb al een dochter en dat was een dysmatuur (niet volgroeid - klein) bij de geboorte. Denk ook dat het door mijn schildklier kwam. Alleen toen wist ik dat nog niet. Doe liever niets wat fout is natuurlijk. En mijn internist is dus niet de enige die het af raadt. Mijn waardes weet ik niet, vraag ik eigenlijk niet naar en hij verteld ze ook niet aan de telefoon. Ben wel gerust gesteld hoor, ik ga (als ik zwanger ben natuurlijk), gelijk de internist bellen. Wat vervelend dat het bij jullie niet wil lukken. Zou het komen door je schildklier? Die verhalen hoor ik vaker namelijk. Al bij de gyn geweest? Succes met zwanger worden. X Veerle
Hoi MamaVlindertje, Fijn dat je al een kindje hebt. Gaat alles nu goed met je dochtertje? Het zal vast goed komen met de volgende! Niet te veel over in zitten. Het is hoogst waarschijnlijk inderdaad mijn slechte schildklier dat ik nog niet zwanger ben. Loop dan ook al zo'n 2 jaar rond met menstruatieproblemen waarvan de oorzaak nu pas 2 maanden geleden is gevonden: de schildklier. De internist denkt dat als mijn waardes goed zijn, ik dan weer even veel kans als ieder ander maak om zwanger te worden. Dus dat klinkt goed Ben heel benieuwd, donderdag krijg ik weer nieuwe bloeduitslagen.
Hoi Elvira, Het is zeker verstandig om even naar de internist te gaan. Zelf ben gebruik ik nu ongeveer 4jaar schildkliermedicijnen voor mijn traag werkende schildklier. Een tijdje geleden heb ik aangegeven dat ik een kinderwens heb en meteen werd er van alles getest om te kijken hoe mijn waardes ervoor stonden. Nu blijk ik ook een glutenintolerantie te hebben dus moet ik me eerst aan een streng dieet houden. Eind van de maand gaat de internist mijn waardes weer bekijken en dan mag ik zwanger worden en krijg ik meer euthyrox voor de schildklier. Dit is erg belangrijk dat je verhoogd wordt in de medicijnen omdat je kindje in het begin volledig afhankelijk is van jouw schildkllierwerking. En Saar, ik ben dus 4 jaar verder en ik ben nog steeds aan het bijstellen. Volgens mij is het voor iedereen weer anders. Goed naar je lichaam luisteren is mijn advies, bij mij werd er gezegd kom over een jaar maar terug maar ik ben blij dat ik eerder ben gegaan want mijn waardes waren begin van de zomer weer te laag. Groetjes
@Nadine: geeft niks meid! Goed bedoeld toch . Wel vervelend zeg dat je er ook nog glutenintolerantie bij hebt nu... En 4 jaar lang instellen, pfff da's wel heel lang hoor. Hoop dat je waardes nu snel op orde zijn en je van start mag! En natuurlijk dat het dan maar snel mag lukken . @All: ik wou hier even een verslag uitbrengen van het bezoek aan de gyn. Had niet gedacht dat ik veel te melden zou hebben er over, maar toch wel, want ben op het moment ff zwaar teleurgesteld in dokters van tegenwoordig :x: De gyn had de waardes van vorige bloeduitslag ook gekregen van de internist. Daar waar de internist mij vertelde dat mijn slechte schildklier heel goed de verklaring kon zijn voor mijn problemen met de menstruatie en het uitblijven van een zwangerschap, was de gyn daar helemaal niet zo van overtuigd.. . Ze zei dat als ik nou nog niets gemerkt had van die medicijnen dat zij niet verwachtte dat het dan nog beter zou worden. M.a.w.: mijn eeuwig lange menstruaties gaan gewoon zo door en wat betreft de vruchtbaarheid durfde zij niet te beweren dat de schildklier daar effect op zou hebben: "het is maar net wie je spreekt", zei ze. Nou ja zeg!! Ik ben heel benieuwd wat de internist hier donderdag van zegt, want ik wordt hier toch wel erg onzeker van. Ik dacht dat ik het ei van columbus had gevonden toen mijn schildklier zo slecht bleek, dat is namelijk wel de indruk die de internist bij mij wekte. Maar dat verband tussen schildklier en vruchtbaarheid was bij de gyn dat dus lang zo duidelijk niet meer... Verder heeft ze gekeken of de cyste die er 3 maanden geleden zat, nog zat. Nou die was weg, dus dat was dan mooi. Verder kon ze wat betreft mijn menstruatieproblemen ook weinig beteken, want het zou hoe dan ook neer komen op 3 maanden de pil slikken en dan maar afwachten wat er dan gebeuren ging. En tsja ik wou toch graag zwanger worden? Ik heb gevraagd hoe lang we, als de schildklierwaardes weer normaal zijn, we zelf moeten proberen om zwanger te raken. Daar was ze in eerste instantie ook niet helder in: eerste reactie was nog een jaar proberen. Daar was ik het dus niet mee eens, zeker niet als zij beweerde dat het niet aan de schildklier zou kunnen liggen. Toen ging ze het verder uitleggen met een tabelletje met vruchbaarheidskansen: wij hebben, als stel dat na 1 jaar nog geen zwangerschap heeft (eigenlijk al minstens 1,5 jaar, maar dat telt in het tabelletje niet) nu het komende jaar nog 32% kans om via de natuurlijke weg zwanger te worden. Nou ik ben geen geboren optimist en vind 32% over een heel jaar wel heel weinig . Toen stelde ze haar antwoord bij en dat we na een half jaar wellicht ook wel geholpen kunnen worden. Mijn grootste vraag is eigenlijk wie ik nou geloven moet: de gyn of de internist. Ik wil natuurlijk heel graag geloven dat als mijn schildklierwaardes weer normaal zijn dat ik dan gewoon weer kansen maak als ieder ander en dat het dan zomaar ineens snel raak kan zijn. Maar sinds vandaag is dat geloof wel behoorlijk aangetast. Ik hoop dat ik donderdag een positiever verhaal terugkrijg van de internist, maar zal zeker mijn beklag doen van het feit dat ik tegenstrijdige informatie heb gehad! Sorry voor lange ego verhaal
Hoi allemaal Al een tijdje weten we dat we kinderen willen en hebben 2 jaar geleden besloten juli 2011 te gaan stoppen, ben nu 3 maanden verder. Afgelopen tijd moe en misselijk geweest dacht ben zwanger maar werd toch ongesteld en bleef moe. Toen naar de huisarts geweest wat blijk me schildklier werkt te traag mijn TSH was over de 100, ze zei 2 maanden met condooms nu beter even niet zwanger te worden. Ben vrijdag begonnen met Thyrax en heb over 6 weken weer bloedonderzoek. Denken jullie dat ie dan stabiel is van rond 1 in 6 weken? Wil zograag een baby word er gek van dat ik dit nu heb en moet wachten met zwanger worden. Ben ook pas 5 weken ofzo erg moe dus hoop stiekem dat ie dan beetje op orde is.
@ Plientje15, Mag ik vragen wat voor een menstruatieklachten je hebt / had? Ik heb een normale cyclus alleen verlies ik erg veel bloed. Maar in mijn baarmoeder konden ze niets vinden. Ja ben echt blij dat ik al een gezonde dochter heb, ze is nu helemaal perfect. Ze hebben trouwens ook nooit meer haar nagekeken, omdat ze geen klachten heeft. Hoe waren je bloeduitslagen? Ik heb hier op ZP ook van mensen gehoord dat als je waardes goed zijn, je gewoon net zoveel kans hebt. Ik duim voor je. @ Nadine26, Wat vervelend zeg dat ze glutenintolerantie bij je gevonden hebben. Dat lijkt me een zwaar dieet. @ Anna & Sven, Hoeveel tabletten krijg jij op een dag? Ik moet er nu 3 slikken, maar ik begon bij 1. Ben nu ongeveer half jaar bezig en mijn waardes zijn nog niet goed. Maar ik wil je niet depri maken hoor, ik hoop dat jouw waardes wel goed zijn over 6 weken. @ All, Ga er steeds meer tegenop zien om straks te gaan klussen. Al jullie verhalen maken me eerlijk gezegd beetje bang. Heb gelukkig een gezonde dochter en het is nu ook geen must, want ik geniet zo ook. Maar als de kans er in zit, zou ik graag toch wel nog een keer zwanger worden. Maar als ik jullie allemaal hoor, en mensen met schildklier problemen bij mij in mijn omgeving, zal er voor mij denk ik ook niets op zitten als geduld te hebben. Geduld met het wachten op groen licht, maar ook op een wondertje. Want ik ga er maar vanuit dat het bij ons ook niet snel zal gaan dit keer. Slaap lekker voor iedereen die nog wakker is.
Nu 1, na 2 weken 2 nog 2 weken later 3 tabletjes. Heb pas paar weken last van extreme vermoeidheid dus hoop dat het snel weer wat beter gaat en ik normale waarde krijg TSH was over de 100. Weeg 58 kilo dus heb hoop ik niet zoveel van die troep (tyrax) nodig heb. Voel me alleen steeds meer moe heb nu 5 dagen 1 tabletje op. Wil zo graag een baby maar wel een gezonde....
@mamavlindertje: Fijn dat je dochtertje nu helemaal gezond is . Da's het allerbelangrijkste toch! Mijn menstruaties zijn m.n. heel erg lang. De eerste paar dagen ook wel zwaar, maar daarna neemt dat wel af gelukkig, alleen die lichte ongesteldheid duurt t/m dag 18 ongeveer.... Helaas dus tot na mijn eisprong . Heb jij verbetering in je menstruaties kunnen ontdekken na het slikken van tyrax? Ik hoop zo dat het alsnog binnenkort beter wordt. Bij mijn vorige bloeduitslag (1 maand geleden) was de TSH 6 en FT4 14,1. De maand er voor was de TSH nog 50, dus wel heel snel gedaald gelukkig. Nu afwachten wat het donderdag is en hoop natuurlijk van harte dat we weer verder kunnen. En dat hoop ik natuurlijk ook voor jou! En laten we er maar gewoon vanuit gaan dat onze kansen straks gewoon als ieder ander zijn. Een positieve benadering is het halve werk . @Anna, Je zult wel geduld moeten hebben voordat je weer de oude bent. Je TSH is echt heel hoog, dus het is ff afwachten hoe snel je waardes weer goed zijn. En dan nog hoef je je niet direct goed te voelen. Trek er zoviezo een paar maanden voor uit. Ik ben 2 kilo zwaarder dan jij, en zit nu na 2 maanden op 3 blauwe tabletjes. Ik weet donderdag hoe nu mijn bloedwaardes zijn en of 3 blauwe tabletjes (voorlopig) genoeg is. Volgens mij kan het behoorlijk verschillen in hoe hoog je dosis medicatie is, het is ook afhankelijk van hoe goed jou schildklierwerking nog is. Overigens zou ik Thyrax niet als troep te zien hoor, het is weliswaar synthetisch, maar verder precies hetzelfde als natuurlijk schildklierhormoon. En grote kans dat je dit medicijn je leven lang moet slikken, dus ik zou het als een heel fijn middel beschouwen, want dankzij dit middel kun je straks je leventje weer als vanouds voortzetten .
@ Anna & Sven, Wat ik hier lees heb je een hoge waarde. Mijn waardes waren eigenlijk net precies op de rand, en toch blijven ze mijn medicatie opvoeren. Ik hoop zo voor je dat het snel gedaald is. En natuurlijk dat jullie snel zwanger zijn, want dat is echt het mooiste wat er is. @ Plientje15, Een gezond kind is zeker het belangrijkste, ik heb er gelukkig 1 en zal niet al te treurig zijn als ik langer moet wachten. Ben ook erg druk, dus misschien is dit wel een goed teken dat we moeten wachten. Mijn menstruatie lijkt precies op die van jou. Ik vloeide heel veel (nog steeds eigenlijk wel), de eerste 3 dagen. Daarna bleef het aanhouden tot dag 14. Ook net voor mijn eisprong. Maar wel licht. Ik zie (nu je het zo vraagt) wel verbetering. Had er eigenlijk niet zo op gelet. Hoop voor jou dat het ook beter met jouw menstruatie gaat. En eigenlijk hoop ik op 9 maanden onthouding van je ongie. @ All, Heb sinds 2 dagen echt gekke pijntjes in mijn buik, voel me niet lekker, erg last van rugpijn, steken in lies, en als ik iets moet eten, word ik al misselijk van de geur/idee. Het is nog te vroeg en ga er niet vanuit, maar deze klachten had ik ook bij mijn eerdere zwangerschappen. Heb vandaag een blikje energy drank gedronken, en nu twijfel ik dus of ik zwanger ben of niet. Is het erg als je dat drinkt terwijl je zwanger bent? Ga er nu in ieder geval geen een meer drinken. HAHA. X Veerle
@Veerle: oh da's wel spannend zeg. Ik hoop natuurlijk wel voor je dat het raak is! Wel gelijk naar de internist gaan dan he . Maar zie dat je nog ff geduld moet hebben om te testen. Ik ben benieuwd.... succes met wachten! Trouwens fijn om te lezen dat jouw menstruatie ook zo liep/loopt dat geeft maar weer aan dat er wel degelijk een verband bestaat! Ik hoop dat dat van mij langzamerhand ook beter gaat worden. Ooit was het goed, dus waarom zou dat niet meer kunnen he. Jouw verhaal geeft me tenminste weer wat hoop. Straks naar de internist. Kan niet eerder dan vanavond verslag uitbrengen. Ben wel super benieuwd, maar probeer niet te veel te hopen, maar dat is moeilijk .
@Veerle: vergeten iets te zeggen over dat energiedrankje: ik weet het niet, maar ik weet wel dat teveel koffie niet goed is en een energiedrankje staat volgens mij gelijk aan 7 bakken koffie.... Dus dat zou ik niet te vaak doen, of maar beter helemaal niet meer @all: nou eindelijk, na een aantal telefoontjes, heb ik tijd om jullie op de hoogte te brengen van het goede nieuws: mijn waardes zijn goed we 'mogen' weer . Helemaal blij natuurlijk. Heb ook het verhaal van de gyn even bij hem neergelegd en ze had wel een punt m.b.t. mijn menstruaties... als ik nog geen verbetering had gemerkt, verwacht hij ook dat de kans klein is dat dit nog beter wordt. Maar misschien ook nog wel, soms worden de effecten pas zichtbaar nadat de waardes goed zijn. Nou ja, dat zullen we dus nog maar even afwachten en anders voorlopig maar voor lief nemen.... Maar wat betreft de vruchtbaarheid was in mijn geval (echt super slechte waardes) wel degelijk een verband volgens hem. Als je net iets naast de normaalwaardes zit is het discutabel, maar in mijn geval niet. Nou gelukkig maar, want dat geeft in elk geval iets meer vertrouwen om weer verder te gaan. We zullen nooit precies weten hoeveel maanden we misschien wel 'voor spek en bonen' hebben geklust. Maar het zijn er vast een paar geweest . Dus vol goede moed gaan we weer verder!! Ben blij met het resultaat en ben blij dat ik het verhaal van de gyn nu ook wat meer in perspectief kan plaatsen. Zo heeft toch ieder z'n vak blijkt maar weer en het is goed dat ze me beiden in de gaten houden.
Dankjewel Saar! Hoe is het met jou nu? Last van kwaaltjes? En je hoe gaat het met je schildklier in de zwangerschap?
Ja, heb wel last vooral van misselijkheid... Niet veel overgeven, maar wel 24 per dag kokhalzen en heel beroerd. Hopelijk wordt het snel minder!! Met mijn schildklier is het tot nog toe steeds op en neer gegaan. Toen ik mijn fert.arts vertelde dat ik zwanger was, heeft ze meteen mijn dosis thyrax verdubbeld van 0,05mg naar 0,1mg per dag. Maar goed ook, want die dag liet ik prikken en mijn waarden waren TSH: 3,3 en FT4 15. En de doktersassistente zei nog aan de telefoon dat het goede waarden waren. Ja, leuk binnen de 'veilige' marges misschien, maar zeker niet goed als je zwanger bent!! Afgelopen maandag heb ik weer laten prikken en nu was mijn TSH gezakt naar 1,12 en mijn FT4 blijft steken op 15. De gyn was blij met de 1,12. Hij zei ook dat ze de TSH als je zwanger bent rond de 1 willen zien, in ieder geval onder de 1,5. De mijne was dus eerst ruim 2x zo hoog. Goede waarde hoor assistente!! :x Maar goed, het is nu dus beter, dus ik ben wel blij! Hopelijk gaat het nu voor jou ook wat sneller, nu je waarden goed zijn! Hoe lang zit jij nu aan de thyrax?
Die misselijkheid lijkt me inderdaad behoorlijk vervelend, maar hopelijk ben je daar snel van af, meestal wordt dat na 12 weken wel wat minder toch? Laten we het hopen! Je TSH is nu echt mooi ja, die T4 is op zich iets minder relevant volgens mij. Hopelijk blijft dat mooi zo rond die waarde hangen! En ach ja die assistente.... gelukkig weet jij er meer van af . Ik heb nu 2 maanden thyrax geslikt, dus echt nog niet zo lang en ben van 50 naar 1,7 gezakt, echt super fijn dat dat zo snel is gegaan! Nu maar hopen dat dat het 'ei van columbus' was en ik straks een beetje vlot (of liever gewoon heel snel )zwanger raak!
Zo! Das een flinke daling in 2 maanden tijd! Bij mij werden de waarden eerst juist slechter toen ik aan de thyrax ging. Toen hebben ze opgehoogd en werd het iets beter, weer slechter, weer beter, weer slechter... Pfff. Ik hoop dat het met deze dosis nu wel goed blijft! Ik hoop dat je snel zwanger raakt nu! Wachten sucks...
Maar ff zo terug typen, is makkelijker. Hoewel mijn klachten blijven, vandaag hele erge steken in mijn buik (geen idee of dat normaal is), ga ik er toch vanuit dat het niet zo is. Want bijna iedereen met schildklierproblemen heeft moeite met zwanger worden, dus waarom zou ik dan in 1 keer zwanger worden. We wachten af. Maar als het toch zo mag zijn, ga ik zeker naar de internist. Gelukkig zeg, dat je waardes goed zijn. Eindelijk mogen jullie er weer voor gaan. Heel veel klusplezier, want dat is wel belangrijk HAHA. En hoop ook voor jou dat het snel raak is. Gaan jullie trouwens voor een eerste wondertje? Oh en die energy drank, ik had nog wat in huis, maar die heb ik weggegooid. Geen 'koffie' meer voor mij. HAHA. X Veerle