Zwanger worden en stress

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MamaMiaatje, 22 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Als je een stressvolle maand achter de rug hebt, maar wel gewoon je eisprong hebt gehad en veel geklust, kun je dan zwanger raken of zorgt stress ervoor dat het eitje niet goed springt of niet kan innestelen? Of maakt dit niets uit?
    Kortom heeft stress veel nadelige invloed op het zwanger raken? Wat zijn jullie ervaringen? Zijn jullie zwanger geraakt terwijl je best wel stress had?

Nog stiekem 1 vraagje;
    Verlies je altijd bloed tijdens een innesteling? Gewoon zomaar even een vraag die in me op kwam.

2. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

ik had deze keer een zeer stressvolle maand gehad en ook weinig sex :eek: en toch was het deze keer gewoon raak :D dus bij mij had het niks uitgemaakt ;)

3. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Hey Mayaa,

Ik heb thuis een geweldig boek met over allerlei onderwerpen antwoorden.
    "Ik wil zwanger worden!" Van Zita West.

Eén van de vragen is: Tast stress vruchtbaarheid aan?
    Antwoord:
    Iederen lijdt aan een vorm van stress in zijn leven. Het gaat erom hoe je ermee omgaat en dat je niet te veel stresshormonen produceert. Als een vrouwelijk lichaam enorme hoeveelheden stresshormonen aanmaakt, heeft dit grote invloed op de afscheiding van vrouwelijke seksuele hormonen. Bij sommige vrouwen leidt dit tot onregelmatige menstruaties en ovulaties, waardoor zwanger raken moeilijk wordt. Het is ook duidelijk dat stress vaak een grote invloed heeft op het sociale leven, het seksleven en het geluksgevoel van een stel. Dit kan leiden tot een verminderd libido, wat weer de kans op conceptie vermindert.

Weet niet of je iets aan het antwoord hebt, maar het is een mooi en goed boed, met goede tips.

Ook heb ik het boek: "Zwanger worden" van Mariël Croon. Hierin staat het volgende over stress en vruchtbaarheid geschreven:

Over de invloed van stress op de vruchtbaarheid wordt veel gespeculeerd, maar zijn weinig feiten voorhanden. Uit d eonderozkeen die er zijn verricht, blijkt dat het wel meevalt met de invloed van stress op de zwangerschapskans. Soms wordt er wel een verband gevonden, maar is dat niet heel sterk. Wel is uit onderzoek gebleken dat vrouwen, in de maand dat ze zwanger raakten, vrolijker en onbezorgder waren dan in de maanden waarin het niet lukte. Er bleek geen verband te staan met een toegenomen vrijfrequentie. Opmerkelijk genoeg was de concentratie stresshormonen - adrenaline en cortisol- niet verhoogd in de maanden dat een zwangerschap uitbleef. De onderzoekers hadden dat wel verwacht. Cortisol kan namelijk de vruchtbaarheid verminderen. De onderzoekers concluderen dat er waarschijnlijk wel een veband bestaat tussen stress en vruchtbaarheid, maar dat ze geen idee hebben hoe dat komt.

Hopelijk heb je er wat aan.

Tevens verlies je niet altijd bloed tijdens een innesteling.

4. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Oké, dus de invloed van stress op het zwanger worden lijkt wel mee te vallen als ik jullie verhalen zo lees.

5. Ik werd ook zwanger in een maand met een zeer stressvolle periode op het werk.. volgens mij valt het reuze mee.

6. Deke

Deke Actief lid

9 jan 2009
    252
    0
    0
    administratief bediende
    Oost-Vlaanderen
    Ik heb er best ook wel schrik voor dat stress de reden is dat het toch allemaal zo vlot niet gaat (ondertussen aan ronde 9 bezig!!).

Maar het één trekt het ander aan! Je zou maar stress krijgen van het feit dat je geen stress mag hebben :x Niet te doen!

7. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik heb een enorm stressvolle maand gehad destijds. Maar juist toen ben ik zwanger geworden!

8. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    ik ben iemand met heel veel stress maar ben toch in ronde 4 zwanger geraakt. ben v mezelf al gestresst maar heb ook veel rede voor stress. was dus ook heel bang dat er iets mis was met mij en ik nooit zwanger zou worden. ik had t fout. maar het belangrijkste is dat je nog een eisprong hebt.liefs

9. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    ohja ik had geen innestelingsbloedig

10. elisa83

elisa83 Bekend lid

15 feb 2009
    773
    0
    0
    staat ook in mijn boek!
    in begin was ik gestresst, maar ben eigenlijk laatste paar maanden zeer relexed...

we blijven hopen!

11. mas

mas Actief lid

26 jan 2009
    207
    0
    16
    goed om te lezen, ben vorig jaar overspannen geweest en sinds 2 maart weer helemaal 'genezen' na een jaar bikkelhard werken!
    Nu bezig zwanger worden en ben er met vlagen niet gerust onder.. we zijn nog maar kort bezig, 4e ronde, maar zijn dan al wel langer dan een half jaar bezig door lange cyclus.. die nu overigens redelijk constant blijft...

Succes allemaal!

12. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    pfff gelukkig.. ben ook best gestresst (voornamelijk door mijn stressvolle werk).. was al bang dat een innestelling er deze maand weer niet inzat.. heb nu weer hoop :D

13. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Dames nog een vraagje met betrekking tot dit onderwerp. Ben nu door omstandigheden deze maand wederom de laatste paar dagen (precies rond m'n eisprong natuurlijk) gestresst.
    Nou hebben we gisteren geklust en er loop altijd de volgende dag wel wat "loos" zaad uit m'n vagina, maar nu was ik vanmorgen op het toppunt van m'n stress en toen liep er toevallig weer een paar keer wat zaad uit.
    Ik weet dat ik nu een domme vraag ga stellen, maar ik stel hem toch;
    Kan het nou zijn dat er meer zaad uitgelopen is dan normaal door de stress? En blijft er nog wel genoeg zaad achter om zwanger te worden? :oops:
    Mijn ovu-test was vandaag erg positief, gisteren niet getest, anavond dan nog maar een keer lekker klussen denk ik hé voor alle zekerheid. ;)

14. BabsieG

BabsieG Niet meer actief

Mayaa, Volgens Freya hebben zaadcellen maar 5 minuten nodig om hun weg naar de eileiders te vinden. M.a.w.: alles wat er de volgende ochtend uitloopt is niet bruikbaar (spermavocht + slechte zaadcellen). Stress heeft daar niets mee te maken lijkt mij. Het lijkt me zeer sterk dat goede zaadcellen door stress bij jou niet zouden kunnen zwemmen.
    Weet je trouwens zeker dat het alleen zaad was? Rond je vruchtbare dagen kun je zelf al behoorlijk wat slijm verliezen.
    Succes meid. Ik hoop voor je dat het raak is!

15. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Oké dank je wel voor je antwoord.
    Maar als ik het goed begrijp kun je dus niet als je de volgende ochtend veel stress hebt, daardoor zaad verliezen, dus dat het zaad door stress weer uit de eileiders loopt of blijft het zaad wat daar aangekomen is wel in de eileiders zitten?
    Ik ben er weer teveel mee bezig denk ik. :oops:

16. BabsieG

BabsieG Niet meer actief

Nee hoor, dat loopt er echt niet meer uit. Ik meen een poosje terug ergens gelezen te hebben dat er een paar tegelijk in worden gelaten en die blijven daar dan rustig wachten.
    Probeer er niet te veel aan te denken (ook al is dat makkelijk gezegd). Strax krijg je nog stress omdat je stress hebt gehad, terwijl je nu niet eens stress meer zou hebben. Of krijg je nog meer stress omdat je bang bent dat de stress die je hebt omdat je stress hebt gehad je verhinderen zwanger te raken ;)
    Google anders eens hoe de bevruchting precies verloopt. Je kunt dat heel gedetailleerd terugvinden en dan maak je je misschien minder zorgen :)

17. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Lijkt me heeeeeeeel sterk dat door stress het zaad eruit loopt. De ene keer heeft je man meer vocht erbij dan de andere keer, dus de ene keer komt er meer uit dan de andere keer. Misschien meerdere dagen niet geklusd? Ook kan het te maken hebben met hoe vruchtbaar je op dat moment bent. Je vruchtbaarste dag moet namelijk nog komen als je test vandaag positief was.

Deel Deze Pagina