Goedemiddag Ik ben sinds oktober 2016 zzper Mijn winst over 2016 is een kleine 2000,- (In juni gestart en sinds oktober ingeschreven bij kvk) Nou willen wij graag nog een kindje, hoe zit het met de zez? Mijn winst in 2017 zal een stuk hoger liggen.
Hallo Aurin, Wat leuk dat je nog een kindje wilt. Ik kan me voorstellen dat je graag meer informatie wilt over de ZEZ-uitkering. De hoogte van de ZEZ-uitkering hangt af van de winst die je hebt gemaakt, of het aantal uren dat je als zelfstandige hebt gewerkt, in het kalenderjaar voordat de ZEZ-uitkering wordt uitgekeerd. Dit is voor jou van toepassing wanneer je kindje in 2018 wordt geboren. Zie hier voor meer informatie. Wordt je kindje nog geboren in 2017? Dan heb je nog geen heel kalenderjaar gewerkt. Wij gaan dan uit van een kortere periode. Je ZEZ-uitkering per dag (tot maximaal het bruto wettelijk minimumdagloon per dag) wordt dan je winst gedeeld door het aantal gewerkte dagen. Heb je ook een vrijwillige verzekering? Dan krijg je alleen de ZEZ-uitkering als deze hoger is dan de WAZO-uitkering van de vrijwillige verzekering. Met vriendelijke groet, Caren UWV Webcare Team