zwanger worden genetisch bepaald?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door jojogirl88, 23 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik kan dat ab-so-luut niet vergelijken. Mijn moeder was binnen no-time zwanger van mijn zusjes en mij. Mijn jongste zusje kreeg ze ook gemakkelijk. Mijn andere zus is ongeveer een jaar bezig geweest voor de eerste en ik zit inmiddels al in de MMM omdat het zwanger worden niet wil lukken.

2. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Het valt me op dat alle moeders heel snel zwanger waren... komt dat omdat men toen nog jonger was en dus vruchtbaarder? Of door vervuiling tegenwoordig? Of is het gewoon moeilijk het je precies te herinneren?
    Mijn moeder deed een eeuwigheid over mij (oudste), maar meer omdat ze flink ondergewicht had. Van mijn broertje weet ik het niet, maar er zit wel 4 jaar tussen.

3. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Het zal de leeftijd wel zijn. Mijn moeder was 21 toen ze haar eerste kreeg, ik ben nu net 31. Ik denk dat 10 jaar wel heel veel qua vruchtbaarheid scheelt.

4. jesjuh

jesjuh Actief lid

29 mei 2007
    429
    0
    0
    Nijmegen
    Mijn moeder is voor mij 3 jaar bezig geweest. en tussen mij en mijn broer zit 8 jaar verschil!! Ook mijn oma heeft over de eerste (mijn moeder) 4 jaar gedaan en daarna weer 6 jaar. Ook de rest van mijn tantes hebben allemaal gemiddeld 4 jaar over gedaan voor ze zwanger raakte. Wij hebben er 3 jaar over gedaan voordat het eindelijk lukte!
    Voor mij zou het dus op kunnen gaan, maar of het echt genetisch bepaald is..... geen idee. Ook denk ik idd dat leeftijd er ook een grote rol bij speelt.

5. madelief78

madelief78 Bekend lid

26 feb 2009
    561
    63
    28
    ik denk ook dat de leeftijd wel iets mee zou spelen. mijn moeder was beide keren in ronde 1 zwanger. ze was 24 toen ze zwanger was van mij en 26 toen ze zwanger was van mijn broertje. ik ben begonnen met zwanger worden toen ik 27 was en het duurde 2 jaar.
    al bedenk ik me nu dat mijn ene oma 28 was en de ander 30 toen ze zwanger werden van de eerste en ook beide in de eerste of tweede ronde zwanger waren. ze waren al die leeftijd ivm de oorlog.

het viel mij ook op dat de meeste moeders snel zwanger waren en dat de meeste vrouwen nu er langer over doen.. ook in mijn omgeving zie ik dat..
    waar zou het dan toch mee te maken hebben??

6. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ja daar ben ik ook benieuwd naar. In mijn familie is ook iedereen snel zwanger geraakt. Iedereen binnen de 3 rondes en mijn zus 2 keer direct na de pil!!!

Ik twijfel ernstig of ik wel vruchtbaar ben, omdat ik al jaren de pil niet gebruik en best wel eens blunders heb gemaakt. Nu heb ik mijn 29ste mijn nod en mijn partner en ik hebben de 15de geklust dat moet mijn meest vruchtbare dag zijn. Maar ik merk helemaal niks en zou het zo raar vinden als het dan niet is gelukt. Ik ga dan direct uit van het ergste:S:(

7. jojogirl88

jojogirl88 Fanatiek lid

6 sep 2009
    2.001
    0
    0
    begeleidster
    België)
    Fijn dat er al zoveel reacties op gekomen zijn!
    We zullen zien wat het geeft deze ronde!
    Is inderdaad wel raar om te horen dat de oudere generatie over 't algemeen heel erg vlot zwanger worden...
    Groetjes Joke

8. mendie

mendie Fanatiek lid

14 jan 2009
    1.645
    0
    0
    den haag
    hier heb ik toch wel even een vraagje over. ik heb een goede eisprong, mijn hormoonwaardes zijn goed, mijn vriend zijn zaad is goed. maar hoe kom je er dan achter of je een match heb op genetisch vlak? wil dat dus zeggen dat ook al is alles goed, dat t dan nog steeds kan dat t niet zou kunnen lukken? en met bijvoorbeeld iemand anders meteen? ( niet dat ik dat doe natuurlijk, maar was als voorbeeld).
    hoe is dat mogelijk? is daar een antwoord op of weet eigenlijk niemand dat? dus ook geen doctoren enzo..

9. anita85

anita85 Fanatiek lid

12 sep 2009
    1.385
    18
    38
    Vrouw
    Flevoland
    vruchtbaar zijn is gedeeltelijk genetisch bepaald. Maar het heeft ook met je leven en je omgeving te maken. Als je heel ongezond leeft valt er al een paar procent af. Wanneer jij een soa hebt gehad valt er ook een paar procent af. De overige factoren ken iedereen wel....

dus gedeeltelijk heb je gelijk.

:)

10. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Nou bij mij gaat t helaas absoluut niet op! Mijn moeder was telkens in 1x zwanger...ging het bij mij maar net zo, zou leuk zijn! ;)

11. Jola81

Jola81 Niet meer actief

Hier gelukkig geen erfelijke belasting. Bijna alle vrouwen uit mijn familie (zowel moeders als vaders kant) hadden moeite met zwanger worden. Een aantal van hen is het zelfs nooit gelukt om zwanger te raken. Ik ging er vanuit dat het bij ons ook wel even kon duren, maar ik was na 3 maanden zomaar zwanger! Geen moeite, geen doktoren, ik kan het eigenlijk nog steeds niet bevatten.

12. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Hier gaat het ook niet op.
    Moeder binnen paar maanden zwanger en bij ons heeft het voor de eerste keer wel 3 jaar geduurt en de keren er na (totaal 3x MK) zat er steeds (bijna) een jaar tussen voor het weer lukte

Deel Deze Pagina