Jeetje wat een hoop ervaringen zeg... Ik ga proberen even overal op te reageren,want ik herken heel erg veel. Op het forum ben ik al wel aangemeld, maar het is er vrij rustig en hier lekker druk, dus ik dacht eens even hier de vraag in de groep gooien.. @sloppyslayer, mijn schildklier wordt ook nogmaals getest, aangezien ik de laatste jaren ruim 10 kg ben afgevallen. De wartaal,niet op woorden komen en verkeerde woorden gebruiken is mij zooooo bekend. Er is me diverse malen gevraagd of ik niet iets gebruikt had foliumzuur verdraag ik niet, ik krijg er onwijze spierkrampen van. De schuld werd gegeven aan mijn CRPS zoals wel meer neurologische problemen. Ondertussen heb ik al begrepen dat de schade aan mijn spieren en zenuwen nooit meer herstellen. @IMD ze sturen je idd niet zo maar naar een gyn nee. Tijdens de zwangerschap van mijn zoontje 3 jaar geleden hebben we een doorverwijzing gevraagd aan de VK, omdat ik chronisch ziek ben. Die kregen we niet, vanwege de fabel dat alle CRPS patienten er beter op worden tijdens zwangerschap. Met als gevolg weeen met 28 weken en een vroeggeboorte. Bij de 1e zwangerschap na mij zoontje had ik een andere vk en die vroeg juist wat ik daar deed, ik hoorde volgens haar bij de gyn Ligt er maar net aan wie je treft. 170 is wat ik heb begrepen inderdaad vrij laag hoor, maar hoe zijn de rest van je waardes? @wup wat ik nu weet is dat een tekort aan B12 kan leiden tot mk en geen eisprong, bij mij dus helaas mk's. Dus ik zou het toch even aankaarten bij je gyn en eventueel opnieuw je waardes laten nakijken. @marloes gewoon aan de bel blijven trekken met die injecties meid. Ik heb indertussen al veel verhalen gelezen dat het iedere x stop gezet werd en mensen weer ziek werden. Ik snap ook niet dat er geen belletje is gaan rinkelen dat je ze nodig hebt. @allemaal, hoe zijn jullie getest? Ik lees wel bloedtesten, maar is er bij jullie alleen gekeken naar je B12 in het bloed of ook op weefselniveau? Dus oa homosteine en MMA.. Want je kan wel tabletjes slikken en dan is je bloed goed, maar o weefselniveau blijf je dan tekort houden. Volgens de gyn was bij kinderwens juist dat weefselniveau erg belangrijk, omdat je dan of geen eisprong krijgt of dat het vruchtje niet kan ontwikkelen en het dan eindigd in een mk. Het laatste is dus mijn geval. Ben erg benieuwd hiernaar...
Bij mij is nog nooit op weefselniveau getest. We heb ik een schillingtest gehad om te bepalen of ik een opname storing had en dit werd door de test bevestigd! Veder heeft mijn internist verteld dat elke keer als je B12 daald dat je centraal zenuw stelsel een opdonder krijgt en je hier blijvende schade van over kan houden!
Ik merk heel goed wanneer ik echt weer injecties nodig heb! Ga er ook iedere keer voor naar de huisarts! Gelukkig doet deze huisarts er niet moeilijk over en kan ik ze gewoon via de receptenlijn bestellen... Moet nu alleen effe kijken hoe vaak ik ze nodig heb om het op peil te houden! Misschien ook eens een afspraak maken met de huisarts om die site van hendrik de jong eens door te geven... Vragen of ze die eens door wil nemen! Heb wel vaker van een schillingstest gehoord maar daar komt toch ook niet altijd iets uit ? Tenminste ook op die site iets over gelezen! Wat voor onderzoeken kunnen ze nu het beste doen ? Ik heb alleen bloedonderzoeken gehad... ook idd voor lever en andere vitamines enz...
@marloes22 Er komt niet altijd wat uit de schilingtest. Bij mij wel gelukkig. Op de site van Hendrik de jong staat heel veel informatie en als je vragenheb kan je ook mailen. Soms moet je even wachten op een antwoord maar je krijgt er altijd een. Soms moet je zelf de artsen wat op weg helpen, want er is echt niet genoeg over bekent. Sterkte!
Hier zijn de uitslagen ook binnen. Het is wel een hoop gedoe geweest en uitgelopen op ruzie met de gyn. Ik kreeg vrijdag het bericht dat mijn uitslagen goed waren, geen B12 tekort. Toen ik naar mijn waardes vroeg (wat me geadviseerd was) werd de gyn niet echt vrolijk. B12 was 201, homocysteine was verhoogd, maar zei hij, niks aan de hand want je b12 is boven de 150. Toen ik aangaf dat 201 in het grijze gebied viel en dat er dus naar de homocysteine gekeken moest worden, die verhoogd was werd hij echt boos. De B12 was 201, dus niks aan de hand. Een van de uitslagen was nog niet binnen, dus ik moest de poli bellen voor een nieuwe afspraak. Toen kwam ik er ook achter dat ik vergeten was naar mijn folium te vragen en heb het meteen even gevraagd. Meteen werd ik weer doorverbonden met de gyn, die zo ongeveer uit zijn slof schoot. Wat ik met die waardes moest, mijn B12 was toch goed? Na enig aandringen begin hij op een kleinerenden manier uit te leggen dat die mislukt was. Ik voelde me net een kind van 3 zoals hij me behandelde. Ik heb ook meteen een afspraak bij een andere gyn gemaakt. Gelukkig dacht mijn huisarts er vandaag heel anders over en ik was nog maar net met mijn verhaal begonnen en hij zei al meteen : we gaan spuiten. Ik heb nu ook mijn 1e injectie gehad en ben meteen doorverwezen naar een andere gyn. Toevallig dezelfde waar ik afgelopen vrijdag een afspraak mee had gemaakt. Zo gauw mijn waardes goed op peil zijn en mijn onderhoudsdosis goed loopt mogen we het weer gaan proberen, als de gyn het ok vind. Nu is het hopen dat de injecties snel aanslaan.
Ik ben weer binnen 1 ronde zwanger geworden met B12 tekort... nu nu zwanger blijven natuurlijk... ik ga straks even naar de huisarts om extra shotje te vragen
Nou mamasan, jij mag je gelukkig prijzen met die huisarts van je. Ik hoop van ganser harte voor je dat hij je injecties blijft toedienen tot na je (hopelijk spoedige) zwangerschap en dan kijken tot hoever je kunt afbouwen evt. Echt om moedeloos van te worden, die onderschatting van 'vitamientjes' zoals ze minderwaardig worden genoemd helaas door veel artsen. Sterkte allemaal iig. Ik hoop dat mijn injecties er ook voor zorgen dat ik me op een dag mag melden in de rubriek 'ik ben zwanger' Dikke knuf voor iedereen die 'm nodig heeft!
Hai meiden ik wil hier ook even op reageren heb niet alles gelezen wat jullie hebben geschreven, maar ik wist echt niet dat een b12 tekort zo'n invloed kon hebben op zwanger worden... ik krijg al vanaf mijn 10de jaar iedere maand een spuit b12 in mijn been dus dat is nu al 15 jaar..als ik m een week te laat haal gaat het al niet goed.. dan krijg ik er al gelijk last van..normaalgesproken maak je lichaam de vitamine B12 gewoon aan, maar de mijne niet. dus hij kan ook nooit op peil blijven want... je maakt m niet aan... ik laat m niet eens meer bloedprikken in het ziekenhuis want weet toch dat hij na een maand niet goed is. iedereen in mijn familie heeft t(en ze zeggen dat het niet erfelijk is) 0ma, tantes, oom, mama, neefjes, nichtjes en zusje gelukkig hebben mijn oma, tantes en moeder ook kindjes gekregen(en die spuiten ook iedere maand of sommige 1x in de 2 maanden) dus het moet wel goed komen dacht ik zo...
Mijn B12 waarde was toendertijd 52. Toen heb ik in twee weken tijd zes injecties gehad. Hoe daarna was weet ik eigenlijk niet meer, maar het zat wel tegen de ondergrens aan. Wat voor klachten hadden jullie? Ik was vooral moe en tintelende vingers. Ook veel hoofdpijn maar ze zeggen dat dat niks met de B12 te maken heeft. Ik heb van mezelf geen goede of geen eisprong. Ik denk dat ik mijn HA maar eens even ga vragen om bloed te laten prikken. Dan weet je het zeker.
Mijn klachten zijn vooral pijn in mijn gewrichten, duizelingen, zwart zien als ik dat krijg weet ik dat ik weer mag
Dat komt gewoon omdat je lichaam de b12 niet aanmaakt en bij een ander die er geen last van heeft wel.. eigenlijk niet zo moeilijk maar die artsen doen er gewoon moeilijk over...
Wup met een waarde van 52 kun je bijna zeker van zijn dat je een opnameprobleem hebt. Wat inhoud dat 6 injecties niet genoeg is, beter gezegd, je zult net als ik moeten blijven spuiten om je B12 op peil te houden. Een van de kenmerken van een tekort is bijna of geen eisprong sorry dat ik je dit zo moet vertellen, maar laat alsjeblieft weer je B12 testen en zorg ervoor dat je die spuiten gaat krijgen. Neem ook eens een kijkje op de website van de B12 stichting, daar kun je alle klachten ook terug vinden. Er is ook een heel goed forum, met een zwangerhoekje en ik denk dat dat je daar wel eens heel veel herkenning zult vinden. Ik heb inderdaad heel veel geluk met mijn ha hierin. Wie weet hoeveel mk's ik nog had moeten krijgen eer er is eentje wakker had geworden. Qua klachten, ik heb alles uit het lijstje. Motorische storingen (dronkemansgedrag), spraakgebrek, zenuwproblemen, gewrichtsproblemen,miskramen en ga zo maar door. Het is echt een rotziekte en het is zooo jammer dat de meeste artsen er niks aan willen doen of er over willen leren.
Pijn in mijn gewrichten heb ik ook! Vooral mijn knien en nek/schouders. Vooral de laatse tijd, eigenlijk samen met de vermoeidheid. Ik ga morgen gelijk bellen.
hallo, Ik heb een vraag. Welke klachten kan je krijgen als je foliumzuur slikt en een b12 tekort heb. heb namelijk sinds ik foliumzuur slik vreslijke rugpijn onderin. Soms zo erg dat ik niet weet waar ik het zoeken moet. heb ook een vrees dat mijn b12 te kort is, maar is nog niet vastgelegd. In april was de waarde goed, maar hoe goed weet ik niet. heb in juni wel een miskraam gehad en sindsiden weer meer moe, duizelig. kan weer elk half uur plassen en dan veel. ga volgende week naar de huisarts. laat het nog eens nakijken. groetjes Gaby
Volgens mij kun je dan vooral neurologische klachten krijgen zoals tintelende vingers en voeten. Weet niet 100% zeker of het klopt. Weet je ook nog wat je waarde in april precies was?
hey meiden, Even een vraagje....ik heb in 2003 een ernstig tekort gehad aan b12 (de arts vroeg zich zelfs af hoe het mogelijk was dat ik nog op mijn benen stond! dat terwijl ik nog gewoon werkte ). na een schillingtest bleek mijn lichaam het wel op te nemen zelf en dus kreeg ik b12pillen. na verloop van tijd was mijn b12 weer op peil. nu na 5 jaar heb ik jaarlijks mijn b12 gecheckt en is in orde (ook na een tijdje foliumzuur te hebben geslikt). heeft dit nu ook nog invloed op zwanger worden? ook al is het nu al paar jaar oke?
en mamasan......heftig! heel veel sterkte, ik hoop dat de zon voor jou weer gauw gaat schijnen! gelukkig zijn er ook veel positieve verhalen!
Mijn B12 waarde was goed: 229 @germini, ik heb een paar jaar geleden een B12 waarde van 52 gehad. Volgens de huisarts mocht ik gewoon zwanger worden, ik verwacht niet dat het nu nog invloed heeft.