Lijst ivf behandelingen leeftijd plus wachttijd

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Mamalizzy, 9 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Weet iemand of er ook een lijst is welk zh welke wachttijd hanteert voor ivf en welke leeftijd? Worden deze leeftijden nog opgerekt ivm corona? En in welke zh is t mogelijk 2 embryo's terug te plaatsen?
     
  2. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Waarom ivf? En geen iui?

    Het aantal embryo’s terugplaatsen is landelijk/wettelijk bepaald. Twee embryo’s terugplaatsen kan dus alleen bij bepaalde criteria. Daarnaast geeft het terugplaatsen van 2 embryo’s geen hogere zwangerschapskans.

    Wachtlijsten geen idee. Maar nu worden eerst de dames vnl met cryo tp en iui’s eerst gedaan. En bij sommigen ziekenhuizen ook de dames met afgebroken behandelingen. En dan pas de dames die al bekend zijn. Dat kan nog wel maanden duren. Ik zelf denk dat ik pas na de zomer aan de beurt ben.
    Dus als jij nog nergens aangemeld bent dan moet je ook rekenen op maanden wachttijd. Daarnaast moet je eerst op afspraak komen, onderzoeken laten doen etc. Dus reken maar op gauw een half jaar als het niet langer is.
     
  3. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.295
    113
    Ivf wordt vergoed tot en met 42 jaar en überhaupt uitgevoerd in NL tot en met 45 jaar. Ik weet niet hoe oud je bent of dat relevant is voor jou?
     
  4. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Een antwoord op je eerste vraag heb ik niet paraat, maar in mijn eigen zoektocht heb ik veel gehad aan de website van Freya https://www.freya.nl/monitor-fertiliteitszorg/ hier kun je per soort behandeling zoeken waar die wordt gedaan. Op de website van ziekenhuis of kliniek vind je vaak vervolgens wel meer info over wachttijden etc. Maar wat @aicirtap zegt, de wachtlijsten zijn er door corona niet korter op geworden. Daar komt bij dat direct ivf niet een logische stap is, alleen als daar een medische indicatie voor is. Anders doorgaans eerst IUI, maar dat bespreekt ziekenhuis/kliniek met je bij intake en beleidsgesprek.

    De tweede en derde vraag zijn met name verzekeringskwesties; uit mijn hoofd terugplaatsing van 2 embryo’s bij vrouw onder 38 jaar niet vergoed. De roep om de leeftijdsgrens te verhogen zal afhangen van de bereidheid van verzekeraars om behandeling ook dan nog te vergoeden. Succes!
     
  5. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Tja, voor ivf heb je een doorverwijzing nodig, maar dan moet je eerst zeker 6 maanden zelf geprobeerd hebben zwanger te raken op de juiste momenten.

    Voordat je aan ivf begint krijg je eerst medische onderzoeken (jij en je toekomstige partner).
    Er is uiteraard een wachttijd voor je op gesprek mag komen, zeg een maand of 2-3.
    De onderzoeken kunnen wel 2 tot 6 maanden in beslag nemen.
    Daarna zal je eerst minimaal 6x iui gaan doen. Dus dan ben je weer 6 maanden verder.
    En daarna ga je pas door voor ivf (tenzijn het zaad van je toekomstige partner zo rete slecht is dan alleen icsi werkt).

    Aangezien je nog geen partner hebt, vermoed ik dat je al snel minimaal 3 jaar verder bent voordat je met een vergoedde ivf kan beginnen (vandaar ook de soms lange regels in iemands onderschrift).
    Je zit dan inmiddels op een leeftijd dat het nergens meer gedaan en vergoed wordt (soms nog wel in het buitenland, maar op eigen kosten).
    En hoeveel emmys je mag terugplaatsen in buitenlandse ziekenhuizen is mij niet bekend.

    Mijn advies, ga eerst eens een partner vinden, bouw daar een relatie mee op en vraag tzt of deze nieuwe man hetzelfde traject als jou wilt bewandelen.
     
    Palmpje, Mim89, JosjeM en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Ik kan mij alvast opgeven voor een wachtlijst vertelde mijn huisarts me ook al is er nu geen partner. Als de wachtlijat bv 3 jaar is dan kan ik me opgeven. Mocht ik tegen de tijd dat ik aan de beurt ben niet een partner hebben gevonden dan kan ik er weer afgehaald worden. Zo doen heel veel vrouwen dat want bij iedereen kan in 3 jaar veel veranderen en ik zal voor 99 procent niet op de natuurlijke manier zwanger kunnen raken en ik weet NIKS van de mmm
     
  7. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Geen idee waar jouw huisarts zijn diploma heeft gehaald.
    Je kan jezelf niet zomaar op een wachtlijst zetten. Tis geen zwemles hoor!
    Je moet eerst helemaal door de medische molen heen, incl partner.

    Het blijkt inderdaad dat je niks van de mmm afweet, vandaar dat ik je nogmaals wijs op mijn eerste tekst waarin ik je dit haarfijn uitleg.
     
    Thirza78, Jippie, rijo en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. LaLaS

    LaLaS Fanatiek lid

    13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Naar mijn weten is dit niet het geval. Je kunt niet op een wachtlijst staan voor ‘wie weet heb ik het dan nodig’, aangezien het totaal niet duidelijk is wat jouw situatie op het moment van eventuele noodzaak is (denk aan leeftijd, soort behandeling (heeft ook te maken met je partner en zijn zaadkwaliteit). Daarbij zijn de wachtlijsten voor behandelingen zelf in Nederland geen 3 jaar.

    Op een wachtlijst staan voor een Nederlandse donor als alleenstaande kan uiteraard wel, maar dan was niet je insteek en ook die wachtlijst is geen 3 jaar.
     
  9. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Ik zeg toch niet dat het zwemles is.

    Als een vrouw al niet via sex zwanger kan raken mag ze gewoon op de lijst omdat de de partner er dan eigenlijk niet meer toe doet qua vruchtbaarheid.
     
  10. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Als een vrouw die lichamelijke voor 99 procent zeker niet via sex zwanger kan raken mag ze al wel op de lijst.
     
  11. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.582
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Absoluut en 100% niet waar.

    Eerst zorgen dat je weet waarover je praat, dan pas gaan praten.
    Gewoon ff wat simpel advies.
    Dat advies geef ik mijn kleuter ook.
     
    Jess89, Nienke91, Killy88 en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Jawel dat mag wel.

    Stel ik ga nu met Pietje. Pietje heeft prima zaad maar het probleem ligt bij mjj. Dus op de wachtlijst. Na 1 jaar overlijdt Pietje maar ik heb nog die kinderwens dan mag ik er gewoin opblijven bv. Dat vertelde mijn huisarts.
     
  13. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Neuzeke vindt dit leuk.
  14. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Dan moet Pietje wel bestaan.
     
    Thirza78, SD90, Killy88 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Natuurlijk doet een partner er wel toe. Stel dat deze onvruchtbaar blijkt dan heeft ivf ook weinig zin. Daar zijn de vooronderzoeken voor. In Nederland zijn de wachtlijsten geen 3 jaar (gelukkig). Volgens mij kan je er niet van te voren al alleen op komen. Het enige wat me voor jou wellicht interessant lijkt is wat eicellen laten invriezen.
     
  16. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Nee dat is echt niet zo. Waarom moet een man nog onderzocht worden als een vrouw al de indicatie heeft om de mmm in te gaan?
     
  17. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Omdat dit standaard onderzoek is. De mmm is duur en er zijn veel stellen die op de wachtlijst staan. als een man niet in aanmerking komt voor ivf/Icsi (door Bv onvruchtbaarheid) dan heeft het toch geen zin om ermee te beginnen.
     
  18. Mamalizzy

    Mamalizzy Fanatiek lid

    2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Invriezen heb ik heel lang over gedacht en had ik wel willen doen. Maar dat is het rotte dat achteraf alles anders had willen doen.

    Maar weghalen is ook niet zonder risico helaas. En ik wik niet dat er wat lichamelijk beschadigd raakt bij het weghalen hoewel die kans in de praktijk wel zal meevallen.
     
  19. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Huh? Je hebt toch gewoon vruchtbaar zaad nodig in die mmm molen? Als hij dat niet heeft kom je niet zover, dus mi heel belangrijk om te weten ​
     
    Zara75 en Lisa280887 vinden dit leuk.
  20. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Als de man ze zwemmers t helemaal niet doen is t praktisch onmogelijk he.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina