Hallo meiden, Na mijn eerste zwangerschap ben ik niet meer op dit forum geweest. Er is echter veel gebeurd in de tussentijd. Ik ging me een half jaar na de bevalling steeds slechter voelen en na een tijdje is de ziekte van Hashimoto ontdekt (trage schildklier nav autoimmuunziekte). Erg balen. Nu een jaar bezig geweest met het instellen van de juiste dosis medicijnen en ben nu eindelijk stabiel en voel me goed. Volgens mijn endocrinoloog mag ik nu proberen zwanger te raken, jeeeej . Ik heb dus antistoffen in mijn bloed zitten (anti TPO waren vorig jaar oktober 623 en TgAB 11) en vraag me af of ik hiervoor selenium zal slikken. Zijn er hier ervaringsdeskundigen? Ik wil uiteraard alles doen om een miskraam te voorkomen voor zover dat gaat. Aankomende maand is poging 1. Ik was de vorige keer in 1 keer zwanger, maar hou nu maar in mijn hoofd dat dat niet weer zo hoeft te zijn. Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele reacties. Groetjes Guusje
Hoi Guusje, Over tgab kan ik helaas weinig zeggen, ik heb ze niet dus ook niet uitgezocht ooit. Wat ik zo lees lijkt 11 me niet zo hoog? (maar wel aanwezig iig). Qua TPO, deze zijn wel positief en duidelijk positief, maar ook niet sky-high in mijn beleving. Mijn internist zegt dat antiTPO an sich geen invloed heeft op zwanger worden of de baby. Wat wel heel belangrijk is, is hoe goed je schildklier is ingesteld, hoe slechter hij is ingesteld hoe moeilijker zwanger je kan raken. Helaas weten sommige huisartsen hier niet genoeg van. Bij twijfel altijd laten doorsturen naar een internist, maar ook die denken verschillend erover. Anyway, zorg voordat je zwanger wordt voor een laagnormale TSH (rond of kleiner dan 1) en een hoognormale FT4 (bovenste kwart van referentiewaardes). Als je de positieve test in handen hebt uiteindelijk, moet je die dag direct je medicatie ophogen met 25-50%! (ik was superscherp ingesteld en heb opgehoogd met 25%, dat was voldoende, later is dat 50% geworden na 5mnd). Bespreek iig hoeveel je ophoogt dan vantevoren al. En in de zwangerschap vooral kijken naar ft4 en niet naar tsh. De ft4 moet hoog blijven. Succes!
Hoi 1981mama, Dank voor je reactie. Ik loop inderdaad bij een endocrinoloog. Mijn TSH is 0,8 en vrije T4 is 1,4 (referentie 0,82-1,77) en ik voel me voor het eerst sinds lange tijd goed . Heb eindelijk weer energie! Mijn vrije t4 is niet in het bovenste kwart, maar wel in de bovenste helft. Ik hoop dat dat ook voldoende is. Ik heb veel verschillende dosissen geprobeerd, waaronder ook een hogere dan nu en ik schiet snel naar de hyperkant en dan voel ik me vreselijk. Mijn vrije T4 is bijvoorbeeld ook 1,6 geweest en dan lig ik 's nachts met hartkloppingen wakker. Tis een gedoe he, die schildklier. :x Ik vond dit artikel waarin ook aangegeven wordt dat antistoffen (TPO en TG) geen invloed lijken te hebben op onvruchtbaarheid en miskramen. Relationship of thyroid hormone levels and thyroid autoantibodies with early pregnancy loss and infertility. - PubMed - NCBI
Hoihoi, Wij zijn toevallig ook net met de eerste ronde bezig voor een beeb. Ik heb al 2 kids. Een half jaar na de geboorte van ons tweede kindje is bij mij een traagwerkende schildklier geconstateerd. Ik ben nu al een paar jaar goed ingesteld. Voor zover ik weet ben ik nooit getest op antistoffen. Ik heb met mijn huisarts afgesproken dat ik direct mijn bloed laat prikken. De gynaecoloog waar ik afgelopen week mijn spiraal heb laten verwijderen zei dat ik wel onder controle van de gynaecoloog moet zijn tijdens mijn zwangerschap. Eigenlijk wil ik dat helemaal niet 😢 Ik wil weer gezellig naar de verloskundigen praktijk, en misschien ook wel thuis bevallen... Heel wat vragen, nog voordat ik zwanger ben. Maar van de eerste twee waren we in ronde 1 en ronde 2 zwanger. Al kan dat nu natuurlijk een stuk langer duren ivm de schildklier en mijn leeftijd.. Het lijkt me leuk om hier te blijven kletsen. En misschien zijn er wel ervaringsdeskundigen 😊 Groetjes
Ik heb de tegenhanger van Hashimoto, namelijk Graves. 10 jaar terug heb ik een slok gehad waardoor de schildklier zelf niks meer deed en kon ik met thyrax af. Dus eigenlijk ging ik van hyper naar hypo. Daarna vrij snel 3 x zwanger geworden en 3 gezonde kids gekregen. Inderdaad de gyn is niet zo huiselijk als de vk maar je krijgt wel meer echo's! Bij de jongste 2 had ik een hele lieve gyn die na de standaard praatjes altijd zo vrolijk zei; nou zullen we dan nog maar even gaan kijken? Ze heeft zelfs extra haar best gedaan om het geslacht te ontdekken terwijl dat natuurlijk niet bij de standaard controle hoort. Wat ik wel jammer vond is dat we 4 dagen moesten blijven na de bevalling ivm extra bloedcontroles. Best lastig als je al een kindje hebt. Opeens is de schildklier zelf weer gaan werken waardoor ik waarschijnlijk al een jaar overgedoseerd ben geweest en mijn lichaam heeft stop gezegd 😊 Nu weer aan de strumazol, de meningen over zwanger worden met strumazol zijn nogal verdeeld maar ik wil graag overstappen naar een veiliger medicijn. Fijn dat je toestemming hebt! Ik vond dat destijds al een feestje op zich. Ze zei bel maar als je zwanger bent. Ik was toen al overtijd maar had een nega test dus dacht dat ik nog niet zwanger was. 'S avonds nog een test gedaan en die zei zwanger. Belde binnen 24u na de afspraak al dat ik zwanger was, ze hebben er erg om gelachen 😊 Ik hoop dat het snel raak is voor jullie! Antwoord op de selenium heb ik helaas niet, maar wilde toch even mijn ervaring delen 😊
Hoi Meris en Alva, Wat leuk om ook van jullie reacties te krijgen, bedankt daarvoor! Meris, goed idee om hier te blijven kletsen! Voel jij je ook goed qua instelling van je medicijnen? Apart he dat het een half jaar na de bevalling opeens opkomt die trage schildklier. Gelukkig is het ontdekt bij je. Ik hoor ook wel eens verhalen over mensen die er lang mee lopen eer het ontdekt wordt. Ik heb dus gelezen dat als je goed bent ingesteld je geen nadelige gevolgen hoeft te hebben tov een vrouw zonder schildklierproblemen die zwanger wil worden. Wat toevallig dat jij en Alva ook allebei (net) bezig zijn om zwanger te raken!! Alva jij hebt (helaas) ook al heel wat ervaring wb je schildklier. Zijn je waarden nu waar jij ze hebben wilt en voel je je goed? Wat mooi dat je 3 kindjes hebt gekregen ondanks dat je toen met een trage schildklier te maken had. Voor mij een positief bericht dat je met een goed ingestelde trage schildklier gewoon zwanger kunt worden ! Grappig idd dat je binnen 24u al kon opbellen naar je dokter! Dat is nog eens de daad bij het woord voegen ! Hebben jullie al snel met een NOD te maken? Ik ben net pas begonnen aan mn cyclus (die meestal 34 dagen duurt) dus moet nog wel even geduld hebben
Mijn waardes zijn aardig maar ik voel me erg slecht. Heb dagelijks een middagdutje nodig maar helaas gaat dat niet altijd. Ik doe nu gewoon rustig aan. Mijn lijf heeft echt een klap gehad van zo'n lange tijd overgedoseerd zijn. Mijn cyclus is al maanden korter aan het worden. Was voorheen (met trage schildklier en thyrax) altijd 28 dagen en is nu 27 26 26 25 25 en laatste 23. Ik moet volgende week naar de internist en dan ga ik vragen of het 1 en ander met elkaar te maken heeft. Mijn nod zou 22 augustus zijn, uitgaande van een gemiddelde. Ik ben nu eerst bezig met ovulatietesten en temperaturen om te kijken of ik zelf überhaupt een eisprong kan ontdekken.. Ik heb wel gelezen dat de antistoffen die ik heb ook kunnen bijdragen aan een vervroegde overgang. Wanneer zou jouw NOD zijn? Wat moet selenium gaan doen? Ik heb er nog nooit van gehoord.
@guusje ik herken wat je zegt, slecht voelen als je binnen de referentiewaarden te hoog zit. Bij mij was dat ook zo. Over de jaren heen kan ik nu wat meer hebben dan vroeger, waar ik vroeger bij 15 al teveel voelde, is dat nu pas bij 21 (ref. 10-22). Ik ben ook relatief snel zwanger geworden!
@ Alva, oh sorry, wat vervelend om te horen dat je je nu nog niet goed voelt. Hopelijk doet de strumazol z'n werk snel. Die vermoeidheid is vreselijk en ik kan me niet indenken hoe dat moet zijn als je drie kinderen hebt rondhuppelen, dat valt niet mee. Heel veel sterkte voor jou! Het is wel eens lastig dat het zo'n "onzichtbare" ziekte is, maw anderen zien niets aan je maar voelt je zo slecht . Mijn cyclus was ook korter toen m'n schildklier te snel ging. Als je niet aan de pil bent is een menstruatie toch altijd een ei? Of heb ik dat fout? Oh en ik heb wel eens gelezen dat selenium de antistoffen in je lichaam doet verminderen. Ik weet niet of het ooit bewezen is, daarom vroeg ik er hier naar. Stiekem eet ik wel af en toe een paar paranootjes (daar zit veel selenium in). @ Mama1981, ik zie nu pas dat je 36 weken zwanger bent, gefeliciteerd!! Een jongen, leuk! Voel je je goed? Fijn dat je snel zwanger bent geworden
Ik heb wel eens seleniumpillen genomen, maar ik ging me er iig niet beter van voelen, ben weer gestopt. Het kan mijn antistoffen remmen, maar of mijn schildklier er toen of nu mee ophield maakte me eigenlijk ook niet uit... Ik weet ook niet of je dat moet slikken als je zwanger wil worden? Dankjewel btw mijn zwangerschap is een drama voor me (baby doet t goed) maar dat heeft niets met de schildklier te maken het enige wat goed ging/gaat is snel zwanger worden (niet verwacht) en dat met de baby alles goed is.
Ik heb idd ook geen idee of selenium slikken goed is as je zwanger wilt worden. Het zit wel in sommige prenatale vitaminen en ik kies er dan denk ik wel eentje waar dat en jodium in zit. Heb zelf ivm m'n schildklier wel buikklachten als restklacht overgehouden. Ik reageer heel sterk op melkproducten en calcium, dus moet ook opletten dat er niet teveel calcium in zit. Bedankt schildklier Maar wat vervelend dat je zwangerschap zo'n drama is! Heb je veel kwalen? Gelukkig is met de kleine man in je buik alles goed. Rot zeg sterkte!!
Ik heb ook Hashimoto. Het duurde ruim 2 jaar, incl 3 IUI pogingen voordat ik zwanger was. Geen idee in hoeverre hashimoto daar in mee heeft gespeeld. Ik zat op goede waarde iig, maar had van mezelf ook een hele onregelmatige cyclus en op die manier na 8 maanden zelf proberen in de mmm terecht gekomen. Selenium ook een tijd geslikt, maar ben er niet door zwanger geworden. Ook qua bloedwaardes is er niets veranderd toen ik begon en weer stopte. Elke 3 maanden moest ik bloed prikken tijdens het zwanger worden traject, zwangerschap en na de bevalling. Tijdens de zwangerschap zijn de waardes ook stabiel gebleven (na posi test ben ik van 0,75 naar 1mg thyrax gegaan). En na de bevalling weer terug naar 0,75. Toen wel wat geschommeld, maar nu 7 maanden later is het weer stabiel. Succes met zwanger worden! Hopelijk snel een mooie test in handen.
Hoi Flora, poeh wat een traject. Lijkt me zwaar. Gelukkig is het uiteindelijk wel een succesvolle zwangerschap geworden met een mooi resultaat! Bedankt voor het delen van je info over selenium, ik zocht idd echt eens naar een ervarkngsdeskundige.. Internet kan je zoveel vertellen . Mijn vorige zwangerschap werd er een subklinische hypo geconstateerd en had antistoffen (200) maar nergens last van dus. Ik denk zelf dat het door de zwangerschap is getriggerd. We zullen zien wat voor effect dat nu gaat hebben. Groetjes Guusje
Mag ik hier ook meekletsen? Bij mij is 10 jaar geleden vastgesteld dat ik de ziekte van Hashimoto heb. Mijn anti TPO was toen 10.596 en anti TG 1021, dus dat was wel duidelijk zeg maar. 15 maanden geleden ben ik bevallen van mijn zoontje J. Ik was binnen 6 maanden zwanger. Nu probeer ik zwanger te worden van een 2e kindje en was in mei gelijk zwanger, maar na een kloppend hartje gezien te hebben, toch met 7 weken zwangerschap een miskraam gekregen. Ik weet dat er een verband is tussen de ziekte van Hashimoto en herhaalde miskramen, dus daar maak ik mij wel enigszins zorgen om. Ik zit nu in de 2e ronde na mijn miskraam.
Nou het zwanger worden was geen probleem 😁 In ronde nummer 1!!! Toch zit ik nog wel met de kans op miskramen in mijn achterhoofd. Volgens mij hoeft er geen extra risico als je goed bent afgesteld. Dat hoop ik dan maar. Ik had al heel vroeg een positieve test in handen en heb in overleg met mijn huisarts mijn dosering verhoogd van 0,125 naar 0,150. Vrijdag heb ik een afspraak bij de gynaecoloog. Ik zal morgen even bellen of het niet handig is dat ik van tevoren mijn bloed laat testen. Lijkt me zelf wel handig. Ik ben benieuwd of hij ook met een inwendige echo gaat kijken of er een beginnende zwangerschap te zien is.
Ha Meres, gefeliciteerd! Spannend en onwijs leuk! Ik ben in mei begonnen met proberen zwanger te worden voor een tweede kindje en dat was ook direct raak, maar helaas dus een miskraam geworden. Met de ziekte van Hashimoto is het helaas niet zo simpel dat goed ingesteld betekent dat je geen hogere kans hebt, die hogere kans op een miskraam hangt samen met de antistoffen. Uiteindelijk is er natuurlijk altijd een kans en is die kans bij ons alleen hoger, je verandert er weinig aan en achteraf valt er ook niets te zeggen of het door de Hashimoto kan, dus we hopen er gewoon het beste van. Blijft de huisarts je begeleiden tijdens de zwangerschap voor de schildklier of neemt de gynaecoloog dat over? Wanneer is je bloed voor het laatst onderzocht? Ik moest tijdens mijn zwangerschap elke 4 weken voor bloedonderzoek en liep daarvoor bij mijn endo, dat was wel onwijs fijn, want in het ziekenhuis dachten ze anders over sommige dingen.
Ik heb vrijdag een eerste afspraak met de gyn. Ik denk dat ik daar onder begeleiding moet. Tot nu toe ben ik alleen nog maar begeleid door de huisarts. Zij bekeek afgelopen week in de computer mijn antistoffen en zei: oh dat valt mee. Maar ik heb geen idee van wanneer deze bloedtest was. Kunnen deze antistoffen ook schommelen? Of zijn ze ooit getest en blijven ze zo? Gelukkig word ik vrijdag wat wijzer!
De antistoffen wisselen zeker. Ik begon echt gigantisch hoog, maar in 10 jaar dat het nu vastgesteld is, zijn ze behoorlijk gedaald. Er is nog onvoldoende onderzoek gedaan naar waar de kans op herhaalde miskramen bij Hashimoto precies door veroorzaakt wordt, het valt dus niet te zeggen of dat samenhangt met de hoogte van de antistoffen of dat de aanwezigheid ervan het probleem is. Ik zou me er in ieder geval niet te veel zorgen om maken hoor, je bent hartstikke zwanger en het is de eerste weken voor iedereen spannend, ongeacht of je Hashimoto hebt. Waar je ook onder begeleiding bent, het belangrijkste is dat jij je er prettig bij voelt. In het ziekenhuis hebben ze overigens ook 2e lijns verloskundigen. Daar ben ik aan het einde van de zwangerschap terecht gekomen en dat zit echt meer in de buurt van de normale verloskundigenpraktijk (alleen dan in het ziekenhuis), misschien is dat nog een optie als je geen gyn wilt en dat ook niet nodig is omdat je goed ingesteld bent? Als je vragen hebt, stel ze gerust hoor!
Hallo meiden, wat "leuk" (is dat het goede woord bij Hashimoto? ) dat dit topic weer actief is! Koekie, sorry dat je zwangerschap is misgelopen Ik hoop dat je snel weer zwanger raakt. Meris, gefeliciteerd met je zwangerschap!! Geeft de andere Hashimoto patiënten veel hoop Ik ben me nog steeds erg aan het verdiepen in de kans op miskramen met Hashimoto. Eigenlijk lees ik voor ons juist hele positieve onderzoeken! Ik plak de links hieronder, maar dit is zo ongeveer de conclusie: - de antistoffen TPO en TG zorgen niet voor een miskraam als de schildklier dmv levothyroxine (thyrax bijv) op de juiste dosis is ingesteld - de kans op een miskraam is pas vergroot als er antistoffen zijn maar de vrouw GEEN levothyroxine slikt - een niet goed ingestelde schildklier geeft een groter gevaar op een miskraam of infertiliteit Wij slikken WEL levothyroxine, dus zouden onszelf volgens deze onderzoeken mogen beschouwen als 'normaal' Treatment of recurrent pregnancy loss by Levothyroxine in women with high Anti-TPO antibody Thyroid autoimmunity and obstetric outcomes in women with recurrent miscarriage: a case-control study. - PubMed - NCBI
Hoi meiden, Ik heb de tegenovergestelde variant, de ziekte van Graves. Mijn schildklier werkt(e) veel te snel. Het begon allemaal met vage klachten een paar maanden na de bevalling van ons eerste kindje. Hartkloppingen, trillen, last van mijn ogen, zweten, gejaagd, afvallen. Maar, ik heb een zware bevalling gehad en veel bloed verloren, dus dacht dat het daar aan lag. Uiteindelijk in mei bloed laten prikken en een dag later werd ik meteen gebeld door de huisarts. De waarde van mijn schildklier was schrikbarend hoog, namelijk 50. En normaal hoort hij tussen 10 en 23 te zitten. Meteen het medische traject in, want antistoffen waren aanwezig. Uiteindelijk in juli de diagnose ziekte van Graves en een flinke voorraad PTU medicijnen mee. Geen strumazol ivm kinderwens. De internist wil absoluut geen strumazol voorschrijven tijdens (het begin van) een zwangerschap. Het ging een paar weken goed met de PTU, voelde mijn klachten afnemen. Alleen, na 3 weken werd ik gebeld door de interist. Mijn lever trok de medicijnen niet en ik ontwikkelde toxische hepatitis. Acuut stoppen met de PTU dus. Eerst moesten mijn leverwaarden herstellen alvorens ik kon starten met Strumazol. En het uitzicht op een tweede kindje leek weer een stuk verder weg. Zeker toen de interist begon over de radio actieve slok. Hierbij wordt mijn schildklier (bijna) volledig vernietigd. Dit wil ik niet, mijn schildklier is namelijk niet ziek. Mijn lichaam is in de war. En het betekent ook weer minimaal 6 maanden extra uitstel tot een evt. nieuwe zwangerschap. Ondertussen had ik op internet een aantal interessante artikelen gevonden over voeding en auto imuunziekten en de invloed op elkaar. Paleo (oervoeding) wordt in deze artikelen aangeraden, en dan met name het Auto Immuun Protocool. Je vermijdt hierbij alle voedingsmiddelen die een immuunreactie kunnen opwekken, zoals gluten, lactose, soja, suiker, nachtschadegroente (paprika, chili etc), graansoorten (dus ook mais en rijst). Een hele waslijst, maar ik ben vol goede moed eraan begonnen. Tot mijn verbazing en die van de internist was mijn schildklierwaarde een week later (en een week zonder remmers) nog steeds keurig op 18. En twee weken later weer. De derde week zonder medicijnen was mijn waarde iets gestegen, nu 23. Dat was wel even slikken, maar ik had mij ook niet goed gehouden aan mijn dieet. Inmiddels ben ik totaal anders gaan eten en ik voel mij langzaam weer mijzelf. Niet meer zo hyper, niet meer zo mistig in mijn hoofd en de extreme vermoeidheid lijkt ook op zijn retour. Ik hoop echt dat het aanpassen van mijn voeding de sleutel is tot het minimaliseren van mijn klachten en het 'genezen' van Graves. (je geneest natuurlijk nooit écht van een auto immuunziekte, maar een leven zonder medicijnen is mij heel wat waard). Ik hoop echt dat ik binnenkort hier kan schrijven dat mijn man en ik eindelijk mogen proberen voor nummer 2. Een verhoogde kans op miskramen heb ik inderdaad vaker voorbij zien komen, en dit beangstigd mij ook wel. Daarom hoop ik dat mijn anti-stoffen ook keurig blijven dalen. De bronnen waar ik het heb gelezen: de website van Freya en in de folder Schildklier en Zwangerschap van de Schildklier Organisatie Nederland. De reden waarom artsen er weinig over weten en er weinig informative over te vinden is: de farmaceutische industrie levert het geen nieuwe medicijnen op, en dus geen geld. Daarbij zijn medicijnen voor bijvoorbeeld je hart veel rendabeler voor hen. Ik wens iedereen hier veel sterkte en success met hun auto immuunziekte en een evt. kinderwens! En mijzelf ook