Zwanger worden met Hashimoto

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Guusje1987, 31 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koekie83

Koekie83 Actief lid

24 jul 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat is lekker snel dan Poema! Fijn dat je het dan gelijk achter de rug hebt. Ik duim dat dinsdag alles goed gaat en je er niet al te veel last van krijgt.

2. Poema19

Poema19 Actief lid

16 nov 2014
    157
    0
    16
    NULL
    NULL
    He meiden,

Hoe is het hier? Nog positief nieuws? Mijn duimen draaien voor jullie.

Afgelopen dinsdag heb ik de slok gehad. Nu thuis iedere keer afgezonderd van man en kind, vind het best wel heftig. Mis mijn mannetje zo erg en vind het moeilijk om maar een beetje toe te kijken. Nog een weekje, dan mag ik mijn boefje weer platknuffelen.

Verder merk ik toch al wat dingen in mijn lichaam, wat ik best gek vind. Zo heb ik ineens sinds woensdag constipatie, iets wat ik de afgelopen zes maanden niet meer heb gehad. Ik voel me rustiger, heb het niet warm gehad en ik heb ook geen heftige hartkloppingen gevoeld. Zou de slok al zo snel werken? Ik vind het maar apart.

Verder blijf ik mega babykriebels houden. Het worden op deze manier voor mij vijf lange maanden en dan hoop ik maar dat het daarna snel raak mag zijn. Over zoonlief deden wij ruim een jaar, dus dat het niet vanzelfsprekend is, weet ik helaas. Toch kan ik het niet laten om al te fantaseren over opnieuw zwanger zijn, die eerste streepjes op de test, moeders voor moeders en de vreselijke geur uit die kannen. Het prille begin, zó spannend en ondertussen nieuwsgierig naar het wondertje in je buik.

Nou, fijne zondagavond meiden!

3. Koekie83

Koekie83 Actief lid

24 jul 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ach meis, wat lijkt me dat pittig! Zo dicht bij je mannetje en niet mogen knuffelen, poeh. Wat heftig! Hele dikke digiknuffel dan maar!

Hopelijk werkt het inderdaad zo snel en wordt het alleen maar beter!

4. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Hoi meiden,
    Ik heb niet heel jullie topic gelezen, maar wil wel even mijn positieve ervaring met jullie delen.
    Ik heb ook na mn 1e zwangerschap Hashimoto gekregen. Pas 1.5 jaar na de bevalling was ik goed ingesteld en heeft ook echt wel zo lang geduurd voor ik me weer een beetje goed voelde (en niet meer kilo's aankwam)
    Toen kwam de wens voor een 2e.. en ondanks mn overgewicht en Hashimoto (anti-TPO 660) in 4 maanden zwanger!
    Wel slik ik al een hele tijd selenium en vit B,E voor mn weerstand enz.

Ik was vooral de 1e 12 weken enorm bang voor een miskraam en eigenlijk pas na de 20 weken echo heb ik er echt het vertrouwen in dat het goed gaat! Spannend vond ik het wel, die schildklier is zo belangrijk!!

Hopelijk hebben jullie ook een goede ervaring! :)

5. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    @poema: jeetje, ik heb zo met je te doen. Dat zal niet meevallen voor je om de hele tijd op afstand naar je zoontje toe te kijken. Wat zal je hem overladen met kusjes als je weer 'mag'! :)
    Dat je slok zo snel helpt zou volgens mij wel kunnen. Als ik ophoog met medicijnen heb ik ook altijd meteen de volgende dag effect. Heel fijn dat je je rustiger voelt. Ik hoop dat die constipatie weer verdwijnt. Daar kan ik helaas een boek over schrijven sinds ik schildklierproblemen heb. Ik kan je aanraden om gedroogde pruimen te eten om wat te laxeren.

@roos: dank je wel voor je positieve verhaal! Wow, binnen 4 maanden!
    Zijn jouw antistoffen na het slikken van selenium nog een keer getest?
    En natuurlijk, gefeliciteerd :)! Voel je je goed? :)

6. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Ja een jaar later nog een keer en die waren toen nog steeds rond de 600.. had toen ook hele slechte hoop om zwanger te raken. Maar een half jaar later toch zwanger. Op het moment van zwanger worden weet ik mn antistoffen niet.
    Eenmaal zwanger testen ze alleen je TSI antistoffen want die gaan door de placenta.

7. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    @ Roos: thanks, dan onthoud ik dat van de TSI-antistoffen. Fijn dat je snel zwanger was. Ik moet nog een klein weekje wachten om te testen, spannend! Durf er ivm Hashimoto echt helemaal niet vanuit te gaan, maar wie weet :)

8. Koekie83

Koekie83 Actief lid

24 jul 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    Guusje, hoe gaat het nu? Nog 3 dagen voordat je kunt testen zie ik. Spannend! Heb je er zelf een gevoel over?

Poema, hoe gaat het? Mag je vandaag je boefie weer knuffelen? Ik hoop het!

9. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Hallo! Ik heb niet alles gelezen, maar deel graag even mijn verhaal. Misschien hebben jullie er wat aan.

Een paar maanden na de bevalling van mijn eerste werd Hashimoto vastgesteld. Een zwaar jaar volgde. Eenmaal stabiel besloten we dat we een tweede kindje wilden. Ik verwachtte dat het lang zou gaan duren, maar een maand na het stoppen met de pil was ik al zwanger. Een spannende tijd volgde, ik was uiteraard bang voor een miskraam (had antistoffen, anti-TPO geloof ik) maar alles ging goed.

Het meeste is al genoemd; na een positieve test direct thyrax ophogen, regelmatig bloedprikken, na de bevalling weer terug naar je oude dosis. Tijdens mijn zwangerschap was ik onder controle bij de endocrinoloog voor mijn schildklier. Ik hoefde niet naar de gynaecoloog, mocht ook gewoon thuis bevallen (wat niet lukte, maar dat is weer een ander verhaal).

Binnenkort willen we voor een derde kindje gaan. Weet iemand hoeveel selenium het beste kan slikken om de antistoffen naar beneden te krijgen? En hoe lang moet je selenium slikken voordat het effect heeft?

10. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Koekie, wat lief dat je dat vraagt! Ik ga morgen testen, omdat mijn endocrinoloog zei dat ik vanaf 12dpo moest testen om er zo vroeg mogelijk bij te zijn ivm m'n schildklier. Ik voel vanalles, ben al een week misselijk met maagpijn, verlies witte korreltjes uit m'n tepels :(, droom levendig en had behoorlijke ongesteldheidskrampen zonder dat er iets los kwam ;). Maar ik heb eerder gemerkt dat ik mezelf behoorlijk voor de gek kan houden haha, dus vind het reuze spannend morgen! Hoe gaat het met jou? Jouw NOD was begin september dacht ik, dus nu weer rond de eisprong??

Poema, hoe gaat het nu? Idd hopelijk weer lekker met je zoontje kroelen!! :)

Bloeme, hoi en welkom :) wat fijn dat je gewoon in 1 keer zwanger was en een goede zwangerschap icm Hashimoto hebt gehad!!
    We hebben idd selenium hier besproken en wat artikelen over antistoffen naar elkaar gestuurd. Ik zou even teruglezen, want ik vind het moeilijk om je een advies te geven. Ik slik zelf (in mijn zwangerschapsvitamine) 100mg selenium. Ik weet dat ze aanraden om niet meer dan 200mg te slikken. Sommigen zeggen dat hun antistoffen daalden en bij anderen deed het niks. Ik geloof er zelf in dat het belangrijker is dat je schildklier scherp ingesteld staat. Is dat bij jou het geval? TSH onder of rond de 1 en vrije T4 hoog/normaal?

11. Koekie83

Koekie83 Actief lid

24 jul 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    Guusje, spannend! Klinkt wel veelbelovend! Hopelijk houdt je lichaam je niet voor de gek. Ik duim voor je ;)

Ik had vandaag op dag 17 een knalpositieve ovulatietest, dus morgen mijn eisprong. Onwijs lang geleden dat ik zo'n korte cyclus had! En tot nu toe verloopt alles redelijk gelijk aan de ronde dat ik zwanger werd van mijn zoontje, veel pijn helaas, maar hopelijk belooft dat wat goeds. Nu 13 dagen wachten :)

12. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Oh wat spannend Koekie, ik gun het je van harte!! Fijn dat je cyclus ook korter is. Goed dat je dus ovulatietesten doet! Nu goed benutten dat eitje :D

Ik zal het morgen laten weten :)

13. Koekie83

Koekie83 Actief lid

24 jul 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat ei is goed benut hoor ;)

14. Poema19

Poema19 Actief lid

16 nov 2014
    157
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Guusje, dat klinkt heel veelbelovend. Ik herken wel wat dingen die ik ook had bij mijn eerste zwangerschap. Ik duim voor je!

Koekie, fijn dat je nu een kortere cyclus hebt! En dat je het eitje hebt kunnen benutten ;). Nu het wachtbankje op, spannend!

Hier weinig nieuws. Toch wat last van bijwerkingen. Heb een zeer pijnlijke keel (schildklier), moeite met slikken en af en toe koude rillingen. Lijkt dus op een ontstekingsreactie. Dit was vrij normaal zei de arts. En nog steeds constipatie, terwijl ik echt veel vezels eet en veel water (en kruidenthee) drink. Woensdag weer bloedprikken en vrijdag consult met de internist. Ben benieuwd. Ga dan ook vragen of ik vitamine b12 moet bijslikken zodra ik begin met foliumzuur. En ik zal ook eens vragen of het kwaad kan als ik selenium erbij slik.

Wat de nucleair arts overigens nog toelichtte over anti- stoffen: met TSI anti- stoffen (die inderdaad de placenta passeren), bestaat het risico dat de baby een te snel werkende schildklier krijgt in de buik. Ook kan de baby struma ontwikkelen. Doordat de schildklier dan vergroot, bestaat de kans dat een natuurlijke bevalling niet mogelijk is omdat het hoofdje niet op de goede manier kan indalen (kin kan dan niet op de borst). Maar dit alles komt zelden voor en geldt alleen voor TSI anti stoffen (die mensen met Graves dus hebben).

Succes iedereen!

15. Koekie83

Koekie83 Actief lid

24 jul 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    @ Guusje, ik kwam even kijken. Heb je al getest? Mijn duimen draaien voor je :)

@ Poema, vervelend die bijwerkingen! Hopelijk wordt het snel beter meis!

Voor wat betreft de TSI antistoffen, aan het einde van mijn zwangerschap had ik die ook, dus het is niet zo dat dat alleen bij Graves is ;) Mijn zoontje zijn schildklier werkte ook te snel na de geboorte, dus dat komt ook bij Hashimoto moeders voor, alleen testen ze die niet in de meeste ziekenhuizen, wat mij en mijn endo betreft onterecht.

16. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Hoi meiden!

Poema, wat vervelend die bijwerkingen. Je zit in een heftige tijd met je gezondheid, maar aan het eind van de tunnel schijnt echt licht! Slik je nu ook al thyrax of moet je daar binnenkort voor bloedprikken om te zien of dat nodig is?

Koekie, ik heb vanochtend getest en was negatief/ik zie ergens in de verte een heeeeel licht streepje maar die is zo licht dat ie niet eens op de foto te krijgen is. Tis geen early test zag ik daarnet, maar heb sinds gister een beetje lichtbruin verlies en had zaterdag ook een keiharde steek in mn buik, dus ik bereid me voor op mn menstruatie :(. Ff weer oppeppen voor de volgende ronde!

17. Koekie83

Koekie83 Actief lid

24 jul 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dikke knuffel Guusje! It sucks!

18. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Dank je wel Koekie! Ik duim dat jij een succesmaand hebt!! :)

19. Koekie83

Koekie83 Actief lid

24 jul 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel meis!

20. Poema19

Poema19 Actief lid

16 nov 2014
    157
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Hoe is het hier?
    Guusje: toch nog spannend en niet volledig uitgesloten hoor, met een heel vaag licht lijntje. Je zat tenslotte nog voor NOD. Hoe is het nu?

Koekie: hoe is het op het wachtbankje?

Mijn duimen draaien voor jullie, hoor! ;)

Hier weinig veranderingen. Pijnlijke schildlier/keel. Slaap goed (lang en diep), voel me rustig en total niet hyper meer. Weer een beetje als mezelf, en dat voelt best fijn. Morgen krijg ik de uitslag van het bloedprikken, ben erg benieuwd. Maar ik verwacht wel een (flinke) daling van de T4.
    Slik nog geen thyrax, maar de kans is 95% dat ik dat binnen nu en 5 maanden wel moet gaan doen.

Liefs

Deel Deze Pagina