Zwanger worden met rhesus negatieve bloedgroep

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door onzekereMama, 2 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzekereMama

onzekereMama Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.136
    551
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Heeft iemand ervaring of je nog iets moet doen wanneer je rhesus negatief bent en al bevallen bent van een rhesus positief kindje.

tijdens mijn zwangerschap van D kwam ik erachter dat ik een negatieve bloedgroep heb en D. Een positieve. Ik weet dat ik na mijn bevalling destijds daar een prik voor heb gehad. Maar moet je die dan nog eens nemen als je probeert zwanger te worden? Er zit al een aantal jaren tussen en ik zag dat er best wat risico’s aan zitten voor de baby wanneer die enting niet heeft plaats gevonden. Het zouden er 2 moeten zijn, maar die tijdens de zwangerschap kan ik me niet meer herinneren. En kan er niet veel informatie over vinden.

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.262
    6.158
    113
    Bij de volgende zwangerschap krijg je inderdaad tijdens de zwangerschap een prik als je baby rhesuspositief (D) is, rond week 27 krijg je een bloedonderzoek en als de baby dan positief is dan krijg je een prik rond 30 weken en na de bevalling.
    Ik kan me niet voorstellen dat je de prik niet gehad hebt tijdens de zwangerschap, want bij mijn eerste 2 kreeg ik ‘m standaard en bleek de baby na de bevalling negatief, dus na de bevalling geen prik gehad en achteraf was de prik in de zwangerschap ook niet nodig geweest.
    Pas bij mijn baby’s uit 2015 en 2017 is er bloedonderzoek in de zwangerschap (naar het bloed van de baby) gedaan en toen had ik toevallig de ‘pech’ van 2 positieve baby’s, dus dubbele prikken.

Maar je hoeft dus niet al een prik te hebben voor je zwanger bent. :)

3. onzekereMama

onzekereMama Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.136
    551
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Dank voor je reactie, had vandaag de gynaecoloog gebeld waar ik destijds liep en die kon ook alleen vinden dat ik hem na mijn zwangerschap gehad heb en niet tijdens.

maar we wachten maar af, eerst hopen dat het ons weer word gegund ♥️

4. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.016
    1.560
    113
    Vrouw
    Wel gek dat ze m mogelijk niet gegeven hebben tijdens de zwangerschap. Ben je in het ziekenhuis bevallen? Misschien hebben zij die info nog ergens?
    Risico is er wanneer er direct bloedcontact is tussen jouw bloed en dat van de baby. Die kans is tijdens de zwangerschap erg klein, tijdens de bevalling een stuk groter.
    bij een missed abortion (heb ik gehad) is het vaak ook niet nodig een prik te krijgen omdat het embryo nog weinig bloed heeft, er moet dus wel aardig wat bloedcontact zijn.
    Ik zou afwachten wanneer je zwanger bent wat de bloedgroep is van je baby en aangeven dat je mogelijk een prik gemist hebt, dan kunnen ze je wanneer nodig extra monitoren.

Deel Deze Pagina