zwanger worden met verzakking

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door lentekriebeltje, 21 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lentekriebeltje

lentekriebeltje Actief lid

4 mrt 2010
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

ik heb 2 kindjes (aug 2009 -primaire sectio-& mrt 2011) en we willen graag voor een derde gaan.

na mijn laatste (vaginale) bevalling is een dubbele verzakking geconstateerd; 2e graads van zowel de blaas als de endeldarm. De baarmoedermond zou ook wat lager zijn dan normaal, maar niet (of in elk geval nauwelijks) verzakt. Ik heb bij een bekkenfysio oefeningen gekregen om mijn bekkenbodem te 'verstevigen'.

Nu vraag ik mij af wat een derde zwangerschap voor mijn lijf zal betekenen. Moet ik er rekening mee gaan houden dat:
    - het een zware zwangerschap zal gaan worden door de verzakkingen?
    - de verzakkingen zullen verergeren na nog een zwangerschap/bevalling?

En is het verstandig om de bekkenoefeningen de hele zwangerschap door te blijven doen? Of wordt het persen dan moeilijker door een stevige bekkenbodem? (persen vond ik sowieso al lastig; had een knip nodig)

Verder nog: ik geef ook nog borstvoeding en lees dat je bekkenbodem daardoor ook wat weker kan blijven. Is dat een reden om te stoppen voordat ik zwanger word? En om het volgende kind minder lang te gaan voeden?

Zoals je leest heb ik erg veel vragen. Ik hoop dat iemand van jullie mij van antwoorden kan/wil voorzien.

Alvast bedankt!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Een zwangerschap kan inderdaad de klachten verergeren een bevalling idem. Daarom is het heel verstandig oefeningen te doen gedurende de zwangerschap, doe dit onder begeleiding van een fysio. De fysio kan jou het beste adviseren in hoe of wat. Ook over het wel of niet lang voeden.
    Je zou voordat je zwanger word al eens met een fysio of evt een gynaecoloog kunnen gaan praten over hoe en wat tijdens de zwangerschap en bevalling.

Imke

Deel Deze Pagina