Zwanger worden na chemo

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pindaatje, 16 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Hey meiden,

ik ben benieuwd naar ervaringen van vrouwen die, nadat hun partner chemo heeft ondergaan, zwanger zijn geworden, of bij wie het juist niet lukte (op de natuurlijke manier).

Ik heb gelukkig al 2 gezonde kindjes, waar ik enorm dankbaar voor ben maar heb nog een hele sterke wens voor een 3e kindje.

Even mijn verhaal in het kort. Toen ik 6 maanden zwanger was van mijn jongste, werd er bij mijn man zaadbalkanker ontdekt. 1 bal werd operatief verwijderd, er werden geen uitzaaiingen gevonden dus toen volgde een periode van 'wait and see'. Inmiddels ruim 9 maanden later is er helaas toch een vergrootte lymfklier gevonden die op een uitzaaiing wijst. Daarom zal hij 3 chemokuren moeten ondergaan. Over enkele weken zal dat starten... waar ik overigens vreselijk tegenop zie, hij wordt 8 dagen opgenomen, dan 2 weken thuis en dit 3x achter elkaar. Verschrikkelijk voor hem natuurlijk en voor mij 9 weken waarin mn wereld op zn kop zal staan, de zorg van de kids en het huishouden volledig op mij zal neerkomen, en waarin ik op en neer naar het ziekenhuis zal gaan plus ook nog eens naar mijn werk 'moet' (van mn werkgever mag ik gelukkig zelf bepalen hoeveel ik werk gedurende die periode).

Maar goed, de vraag is hoe het zit met de kwaliteit van zijn sperma na deze chemokuren? Raakt hij miss onvruchtbaar of verminderd vruchtbaar? Ze zeggen dat het verder niet uitmaakt dat hij nog maar 1 bal heeft trouwens.

Voor de zekerheid laten we sperma invriezen maar ik hoop dat we dat niet hoeven te gebruiken, kunstmatige inseminatie wil ik het liefst voorkomen natuurlijk!

Heeft iemand ervaring hiermee?

2. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik heb er verder geen verstand van maar wil jullie heel erg veel sterkte wensen!

3. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    dikke knuffel meis! hoop dat er hier wat meiden met antwoorden zijn..

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Wil jullie even heel veel sterkte en een digitale knuffel geven!

5. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Als je kunt invriezen zou ik dat zeker doen. Mijn broer heeft hetzelfde gehad. Het was iets anders want hij had altijd al een niet ingedaalde bal en juist zijn andere testikel is door de kanker aangetast. Hij heeft dus geen werkende ballen meer. Ook heeft hij erectieproblemen. Hij is niet in de situatie dat hij er iets aan doet. Te lang verhaal om uit te leggen waarom, maar of dat laatste dus simpel verholpen kan worden, weet ik niet.

Veel sterkte en mijn broer is alweer tien jaar kankervrij. En zaadbalkanker is de best te genezen vorm. Althans dat zeiden ze tien jaar terug. Ook hij had trouwens uitzaaiingen in zijn lymfen en longen.

6. NinaD

NinaD Niet meer actief

Hoi Pindaatje,
    Wat een zware tijd voor jullie!
    Gelukkig heeft hij een hele goede prognose, zoals al gezegd is.
    Na afronding van de chemo zal het waarschijnlijk maanden duren voordat zijn sperma weer normaal is. Dat kunnen ze aan de hand van een onderzoek vaststellen. Wanneer je toch eerder aan een derde denkt, is invriezen beste optie.

Veel sterkte en succes!

Liefs, N

7. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Heel veel sterkte!!!!

8. 2xtantein1week

2xtantein1week Fanatiek lid

15 dec 2011
    2.166
    1
    0
    Hi pindaatje,

Wat een heftig zware periode!

Ik ken een die man ook zaadbalkanker heeft gehad. Hij heeft sperma laten invriezen en daarna is er 1 bal verwijderd en hij heeft een half jaar chemokuren gehad. Toen hij ong. een jaar niet meer ziek was kreeg hij een relatie. Ze hebben inmiddels een kindje van het ingevroren sperma. Ik weet verder niet heel zeker of hij nog vruchtbaar zaad heeft of niet, en ik weet ook niet helemaal zeker of ze 1 of 2 ballen hebben verwijderd, maar volgens mij 1. Vind het echt een goede beslising dat jullie zaad laten invriezen. Ik hoop dat het nog op de natuurlijk weg kan!

Mijn moeder heeft ook kanker gehad. (is natuurlijk een heel ander verhaal) Ze had een gezwel in haal baarmoeder. In eerste instantie wilden ze haar baarmoeder verwijderen, maar op het laatste moment is er besloten dit niet te doen. Ze heeft twee keer een periode van chemokuren gehad, en is daardoor 2 jaar ziek geweest. Uiteindelijk heeft ze nog 3 gezonde kinderen gekregen op de natuurlijke weg. Ik weet niet of dit je ergens helpt, en man in anders dan een vrouw, maar wilde het toch vertellen. Er kan veel en de wonderen zijn de wereld echt nog niet uit! Veel sterkte!

9. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Hey pindaatje,

Allereerst sterkte. Erg vervelend om dit soort nieuws te horen.

Een vriend van ons heeft het ook gehad. Zij hadden ook sperma laten invriezen, maar ze zijn toch op een natuurlijke manier zwanger geraakt. Inmiddels is het kind alweer ruim een jaar oud. Geen idee af leeftijd nog een rol speelt bij dit soort dingen. Hij was begin dertig.

Deel Deze Pagina