Trage schildklier en niet serieus worden genomen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MinnieJ, 24 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Wij willen over 2 maanden weer proberen zwanger te raken en aangezien ik bij de eerste er te laat bij was omdat ik niet serieus werd genomen wou ik nu op tijd zijn dus heb ik een verwijsbriefje gekregen van mijn huisarts voor de internist.

Helaas is mijn nieuwe internist (ik woonde hiervoor in Amsterdam en was tot 9 mnd na de zwangerschap onder controle bij de internist daar) enorm nonchalant en ongeïnteresseerd.

Ter info, mijn waardes zijn nu TSH 1.34 en T4 16.

Mijn nieuwe internist zei dat hij me pas weer wil zien met 6 weken zwangerschap. Hij wil me dus niet eens even controleren VOOR de zwangerschap of mijn waardes nog steeds hetzelfde zijn, en hij zei dat ik misschien niet eens mijn medicijnen op hoef te hogen. Terwijl mijn vorige internist zei dat ik minimaal van 100 naar 125 moet!

Voor de rest zei hij dat hij dus alleen controleert met 6 weken en daarna pas weer met 20 weken.

Is dit nou normaal? Ik blijf dan nog liever onder controle bij mijn HA, die doet tenminste niet moeilijk als ik de waardes na wil laten kijken...

2. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    je kan altijd naar een andere internist gaan voor second opinion
    en anders nog een gesprek met je ha heel veel succes

3. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik zou ook terug gaan naar de HA en aangeven dat je je niet serieus genomen voelt en je niet op je gemak voelde bij die internis!
    Waarschijnlijk kan hij je dan verder helpen,of naar een andere internis sturen!

Succes!!

4. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Tja maar is het niet zo dat als ik naar een collega ga van die internist dat deze collega zeer waarschijnlijk solidair zal zijn met zijn collega? Ik vraag me af of het zin heeft. Dit is volgens mij het enige ziekenhuis in Haarlem, echt balen!!

5. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    dan ga je eventueel na een ander ziekenhuis dat recht heb je en het hoeft niet zo te zijn dat ze t eens zijn mss heeft de ene er een andere kijk op
    s6

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat hoeft niet hoor. Je kunt gewoon de poli bellen van de afdeling en dan de volgende afspraak met een andere internist maken. Aangeven dat je je door deze internist niet serieus genomen voelt en om die reden een andere arts wilt. Dat recht heb je :)

7. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Hoi MinnieJ,

Ik slik zelf 112,5 mcg Thyrax, en mijn laatste waardes waren 0.4 (tsh) en 16 (ft4). Echt perfect voor mijn doen!

Mijn internist heeft gezegd dat zodra ik in verwachting ben, ik elke 4 weken moet prikken! Zeker in de eerste 12 weken van je zwangerschap is het van groot belang dat je waardes goed blijven.

Dus als deze internist dat niet wil doen, zou ik zeker een second opinion aanvragen, of prikken via de huisarts.

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

wij willen ook beginnen voor een tweede binnenkort :D

klopt het dat tijdens je zwangerschap je TSH onder de 1 moet zitten? mijne was vorige maand 1,3 en vrijeT4 op dat moment niet gemeten, maar ga ik binnenkort wel doen..

ik moet volgende week naar de endocrinoloog en ga ik het ook met hem bespreken hoe of wat het protocol is als ik zwanger zou worden

maar idd een 2nd opinion aanvragen of idd naar de HA!

9. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

ik heb de internist maar eens even gebeld en uitgelegd da tik ontevreden was hoe het vanmorgen was gegaan.

We hebben zo'n 10 min gesproken en hij zei dus dat er eignelijk nooit onderzoek naar is gedaan waarom een TSH van 1 beter zou zijn dan een TSh van tussen de 1 en 2.

HIj zei dat het nu niet nodig is om te verhogen voor de zwangerschap omdat mijn waardes volgens hem prima zijn. Hij zei nu dat als ik eerder wou komen dan die 6 weken zwangerschap dat dit ook wel mag, maar hij zei dat het beter meetbaar is met 6 weken.

Nu zei hij opeens ook wel dat ik elke maand in die kritieke periode gecontroleerd mag worden, ik weet niet of ditis omdat ik assertief genoeg ben geweest om te bellen of dat er een misverstand was. Maar mocht hij tegen die tijd toch opeens zeggen dat hij mij niet wil controleren o.i.d dan raadpleeg ik gewoon mijn huisarts

10. ricmar94

ricmar94 VIP lid

17 dec 2008
    11.713
    1
    36
    zelfstandig ondernemer
    Gasselternijveen Dr
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    @daantje22: TSH 'moet' rond de 1 zijn (en inderdaad tussen 1 en 2).

@MinnieJ: Ophogen moet, voor zo ver ik weet, zodra je weet dat je zwanger bent. Dan gaat je kindje namelijk ook van het hormoon 'snoepen'. Daarvoor is daar natuurlijk geen sprake van. En tijdens de zwangerschap bij voorkeur iedere vier weken controleren, zeker in het begin, daarna (mits het een tijdje stabiel is natuurlijk!) kan het ook wel om de zes weken.

En wat normaal is...tja, mijn ervaring is, helaas, dat iedere internist zijn eigen visie heeft... Ik zou iemand zoeken waarbij je je serieus genomen en gehoord voelt. En anders inderdaad gewoon via de huisarts regelmatig je bloed laten controleren, kan ook prima.

Deel Deze Pagina