Hoi! Mijn eerste bevalling was vrij zwaar en lang. Totaal 21 uur. Ik heb t zonder pijn medicatie gedaan. Hier heb ik bewust voor gekozen. Nu twijfel ik of ik bij mijn tweede bevalling t zelfde zou doen. Ik wil niets doen wat ten nadele is voor mijn kindje maar een bevalling van 21 uur zonder pijn medicatie zie ik ook niet nog een keer zitten. Kortom, mijn vraag: wat zijn de bijwerkingen van een ruggenprik voor mijn kindje? Alvast bedankt!
Hoi Romy, Hierbij de nadelen van een ruggenprik op een rijtje: - Meer kans dat de weeën afzwakken waardoor je bij gestimuleerd moet worden - daling van de bloeddruk. Dit proberen ze te voorkomen door je bloedvaten voldoende te vullen via het infuus met fysiologisch zout. - Kans dat de verdoving niet helemaal goed zit en je alsnog pijn ervaart aan 1 kant van het lichaam - Je bent beperkter in bewegingen door een infuus, katheter in de rug (slangetje waardoor je de pijnstilling via je rug toegediend krijgt) en het beperkte gevoel in je benen. - iets meer kans op kunstverlossingen (vacuüm, keizersnede) doordat het gevoel in je bekkenbodem weg is (hierover zijn de meningen echter wel wisselend) - een mogelijke bijwerking van de ruggenprik is koorts bij de moeder. De baby moet na de geboorte als zijnde infectie behandeld worden met antibiotica en opgenomen worden. - Andere bijwerkingen zijn jeuk en soms hoofdpijn na de bevalling door een 'lek' in het hersenvocht. Bijwerkingen voor moeder kunnen uiteraard doorwerken op het kind zoals de daling van bloeddruk, afzwakken van de weeën, koorts etc. Weet dat deze bevalling helemaal niet zo hoeft te gaan als de vorige bevalling. Een tweede gaat over het algemeen een stuk sneller en makkelijker. Maar het is heel begrijpelijk gezien de vorige bevalling dat je nadenkt over eventuele pijnstilling. Maak goede afspraken met je verloskundige of gynaecoloog. Het maken van een geboorteplan kan je hier ook bij helpen. Succes! Groetjes Gea
Super bedankt voor de uitgebreide en snelle reactie. Ik denk indd dat ik t weer ga proberen zonder, maar als t weer een lange bevalling word, ik de mogelijkheid tot een ruggenprik open houd. Ik zal t er ook uitgebreid met mijn vk over hebben. Bedankt voor de tips. Groetjes Romy