Zwanger worden na dermoid cyste met 1 eileider en 1 eistok

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Mel88, 1 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mel88

Mel88 Actief lid

3 mrt 2017
    456
    119
    43
    Hallo,

Toen ik 13 jr was ben ik geopereerd aan een dermoid cyste. Voor mijn leeftijd was dit een zelfzame operatie. Behalve de pijn, weet ik mijzelf er niet heel veel meer van te herinneren.

Bij de operatie is 'alles' aan 1 kant weggehaald. Daarna gewoon ongesteld geworden en volgens de artsen hoefde ik mij in de toekomst geen zorgen te maken dat ik niet zwanger zou kunnen rakken, mijn andere eileider en -stok zouden het overnemen. In de jaren die daaropvolgen nog best vaak buikklachten gehad, die door de artsen weggeschreven werden onder een spastische darm. Inmiddels lijkt dit allemaal onder controle en nergens last van. Vroeger had ik ontzettende pijnklachten bij mijn menstruatie, was er letterlijk ziek van. Toen aan de pil gegaan en nergens meer last van gehad. En nu na het stoppen met de pil, ook nergens last van.

Nu wilt het zwanger worden nog niet direct lukken en een vriendin vroeg mij, waarom ik eigenlijk niet bij de gyn loop met zo'n verleden. Nou dit maakte wij wat onzeker, waarop ik ben gaan googelen en verschillende verhalen lees over het wel of niet inschakelen van een gyn na operatie dermoid cyste.

Zijn er toevallig mensen die in het zelfde schuitje zitten/zatten en advies hebben? Ik wil niet 'zomaar' naar de gyn gaan als het op een natuurlijke manier ook kan, anderzijds wil ik ook niet mijn tijd verdoen als het toch niet op een natuurlijke manier kan. Ik heb veel vragen, er is toch ook best wat angst dat een zwangerschap niet mogelijk is. Ik hoor graag jullie ervaringen.

2. mari83

mari83 Actief lid

1 mrt 2012
    157
    30
    28
    Ik ben zo'n zes jaar geleden ook geopereerd waarbij een eierstok is weggehaald i.v.m. een borderline tumor. Er werd toen gezegd dat de andere eierstok na verloop van tijd de functie gaat overnemen. Ik zou licht verminderd vruchtbaar zijn, maar zeker nog kinderen moeten kunnen krijgen.
    Inmiddels ben ik 2 kinderen rijker. Bij de eerste zwangerschap duurde het lang en hadden we uiteindelijk iui nodig (maar toen speelde er ook wat bij mijn vriend). Van de tweede was ik in de tweede maand al spontaan zwanger.
    Het kan dus zeker wel, maar duurt het lang of maak je je zorgen dan kan het nooit kwaad eens wat onderzoek te laten doen lijkt me. Ik heb nog een paar jaar onder controle gestaan bij de gynaecoloog (omdat een borderline tumor kan terugkomen aan je andere eierstok) en hij zei toen wel dat zulke operaties toch wel eens problemen kunnen geven bij het zwanger worden doordat er door de operatie verklevingen of beschadigingen kunnen ontstaan.

3. Mel88

Mel88 Actief lid

3 mrt 2017
    456
    119
    43
    Bedankt voor je reactie! En geruststellend om te lezen dat je inmiddels 2 kinderen hebt gekregen. Is de tweede van dezelfde partner? Toch bijzonder dat het dan opeens snel kan gaan!

Toen toen jullie bij de eerste voor iui gingen, waren er toen ook dingen bij jou geconstateerd of alleen bij je partner?
    Ik maak mij inderdaad ook een beetje zorgen om eventuele verklevingen. Tevens heb ik een giga groot litteken en dus ook het nodige littekenweefsel. Misschien wacht ik deze maand nog af en ga ik dan mijn vraag gewoon eens voorleggen aan de HA.

4. mari83

mari83 Actief lid

1 mrt 2012
    157
    30
    28
    Het lag bij ons wel complex. We hadden bij de eerste al 14 maanden zelf geprobeerd, maar in de tussentijd werd bij mijn vriend zaadbalkanker geconstateerd en bleek een paar maanden later dat daarvoor chemotherapie nodig was. Daarom mocht ik na de chemotherapie een tijd lang niet zwanger van hem raken. Van te voren hebben we zaad in laten vriezen en daarvan ben ik zwanger geraakt met iui. Dat het spontaan niet lukte kan dus ook aan hem gelegen hebben. Hij is ook de vader van mijn tweede kind, toen ging het dus boven verwachting makkelijk.

5. mari83

mari83 Actief lid

1 mrt 2012
    157
    30
    28
    We hebben trouwens iui gedaan omdat ik wel het advies had gehad om onze kinderwens niet uit te stellen omdat de tumor terug zou kunnen komen aan de andere eierstok. Uit de medische onderzoeken kwamen bij mij verder geen problemen naar voren waarom het zwanger worden niet zou lukken, maar ook mijn vriend was nog gewoon voldoende vruchtbaar, ondanks de zaadbalkanker (dat veranderde tijdelijk toen hij chemo kreeg). Niet helemaal duidelijk dus waarom het bij de eerste in die 14 maanden proberen niet gelukt was.

6. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Een vriendin van mij hebben ze met 17 de linker eileider en eierstok verwijdert vanwege een kwaadaardige cyste. Zij was binnen 3 maanden zwanger en heeft nu een prachtig zoontje van 2,5 jaar oud. Het kan dus wel.

7. Mel88

Mel88 Actief lid

3 mrt 2017
    456
    119
    43
    @mari83 jeetje wat ontzettend heftig. Toen hebben jullie zeker ook wel in een rollercoaster gezeten. Pfff.
    Heel fijn dat er toch twee wondertjes geboren zijn.

@Jenneke88 goed nieuws! Geeft mij hoop, en dat ook op een korte termijn zeg!

8. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Als je nagaat dat ik met mijn twee werkende eierstokken 15 maanden over deze zwangerschap heb gedaan, is het gewoon fantastisch voor haar. Ze heeft zich er echt zorgen over gemaakt, maar na 3 maanden was ze al zwanger, ze was toen 27. Het kan dus wel. En als het goed is, neemt je andere eierstok het geheel over. Maar wacht niet te lang als je twijfelt, ga dan liever eerder naar de gyn als later. Heel veel succes

9. Mel88

Mel88 Actief lid

3 mrt 2017
    456
    119
    43
    Ja bijzonder hè! Zegt dus niets 1 of 2 eierstokken. Fantastisch dat jullie nu zwanger zijn, gefeliciteerd.
    Ik geloof idd wel dat die andere het overneemt, maar ik ben eerder bang voor
    Verklevingen ofzo. Mr ik ga de huisarts gewoon eens vragen om advies. Ben benieuwd!

Deel Deze Pagina