Hallo, Ik heb even een vraagje en ik weet niet zeker waar ik hem moet stellen. Maar aangezien jullie toch wel de experts zijn, doe ik het dus hier. Het gaat dan ook niet over mezelf want ik ben al geruime tijd van de pil af. Mijn beste vriendin echter zit met een probleempje. De reden dat ik dit voor haar vraag is dat ze zelf geen internet heeft en niet naar de dokter durft op dit moment. Zij heeft 2 maanden geleden voor 1 maand (april) lang geen pil genomen. (waarom laat ik even voor haar prive in het midden). Ze is toen perfect na een cyclus van 28 dagen ongi geworden. Ze is de volgende maand (mei) weer met dezelfde pil verder gegaan. Hiervan heeft ze de laatste ingenomen op donderdag 25-5 jl. En ze moet vrijdag 2-6 as weer beginnen aan haar nieuwe strip. Nu is het echter zo dat ze tot op de dag van vandaag geen ongi heeft gekregen......Ze heeft wel sex gehad, maar pas vanaf halverwege de 2e week van de strip. Ze heeft wel sinds gister wat last van krampen, maar verder helemaal niks geks. Komt dit vaker voor nadat je een maand "er tussenuit" bent geweest? Dat je gewoon simpelweg een ongi overslaat? Of heeft ze toch een redelijke kans op een zwangerschap? Hopelijk begrijpen jullie mijn verhaal over haar een beetje en ook waarom ik dit voor haar vraag. Het is een schat van een meid maar ze durft dit zelf aan niemand te vragen dus probeer ik haar via deze weg te helpen. Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie&moeite. Liefs
hoi Esther, als je een maand de pil overslaat en dan weer begint, is de eerste strip niet veilig. Er bestaat dus toch een kans op zwangerschap. Door die maand overslaan is de cyclus sowieso wel even in de war. Het kan dus prima zijn dat de ongesteldheid nog moet komen. Ik zou haar het volgende adviseren: voor ze aan de nieuwe strip begint moet ze een zwangerschapstest doen als ze op dat moment nog steeds niet ongesteld is tenminste. Is die negatief, dan begint ze vrijdag gewoon met de nieuwe strip, ook al is ze niet ongesteld. Ze heeft dan wel kans op een tussentijdse bloeding in de komende weken, maar dat is geen probleem. De volgende strip is in principe veilig. Als ze voor die tijd ongesteld wordt kan ze ook gewoon vrijdag met de nieuwe strip beginnen. Als de test wel positief is moet ze niet weer de pil gaan slikken vrijdag. Als je zwanger bent kan de pil geen kwaad, maar het heeft natuurlijk geen zin om hem dan door te slikken, en een miskraam wek je er niet mee op. Mirjam
Hallo Mirjam, Ten eerste hartelijk bedankt voor je snelle reactie. Dus als ik het goed begrijp (wil het wel goed doorgeven natuurlijk) is het niet zo dat alleen de eerste week van de nieuwe strip onveilig is, maar gewoon de gehele strip? Ik dacht nl ook dat alleen de eerste week onveilig was? Tenminste dat is wat mijn huisarts mij ooit (in een ver verleden) heeft verteld...... Verder zal ik haar dan inderdaad aanraden om maar eerst eens te testen. Liefs
Hoi Mirjam, Even een laatste up-date. Ze heeft vanmorgen vroeg een zwangerschapstest gedaan en deze was negatief. Dus ze is vandaag weer gewoon begonnen met haar nieuwe strip. Hartelijk bedankt namens haar voor het goede advies. Blijkbaar weten huisartsen ook niet altijd waar ze het over hebben...... Maar goed dat wilde ik je nog even laten weten. Liefs Esther