vraag over angelsound

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door liesje30, 9 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liesje30

liesje30 Lid

1 jun 2013
    93
    0
    0
    Hoi hoi,

Weet niet helemaal zeker of ik mijn vraag hier mag plaatsen zo niet dan hoor ik het wel.

Ik ben nu 18 weken zwanger en wij hebben een paar weken terug een angelsound gekocht.
    Weet iemand waarom je deze in vergelijking met de dopler van de Verloskundige zo laag moet plaatsen, net boven het schaambot? Omdat de Verloskundige de dopler net onder de navel zet.
    Mijn baarmoeder zit nu toch ook net onder mijn navel.

Ik vraag me gewoon af wat het verschil is.
    Wel heerlijk om zo thuis af en toe zelf de hartslag te horen.

2. abi

abi Bekend lid

12 mrt 2013
    886
    0
    0
    schiedam
    Het zijn moment opnames je baby verplaatst bij mij moest ik niet altijd op dezelfde plek zijn om het hartje te luisteren

3. liesje30

liesje30 Lid

1 jun 2013
    93
    0
    0
    Maar verplaatst de baby dan zo ver op en neer? Het is mijn eerste dus alles nog nieuw. Zit de baarmoeder dan van mijn schaambot tot aan mijn navel

4. ilo14

ilo14 Actief lid

15 aug 2012
    215
    1
    18
    Vrouw
    Ja hij heeft nog heel veel ruimte en kan echt rondzwemmen. Ik hoorde hem onderin mijn buik ook echt het beste. Ik ben er echter vrij snel mee gestopt omdat mijn vlk aangaf dat ik het niet te vaak mocht gebruiken, aangezien de straling schadelijk kan zijn voor de kleine :-s

5. liesje30

liesje30 Lid

1 jun 2013
    93
    0
    0
    Hier zegt de Verloskundige dat het qua straling geen probleem is maar ze raad het juist af voor als je het hartje niet vind en dan zorgen gaat maken. Gebruik hem bijna niet

6. Moederindedop

12 mrt 2013
    31
    0
    0
    HBO opleiding MWD
    Noord Brabant
    Ik heb er ook 1 en gebruik hem ongeveer 2-3 x in de week.
    Ik ben nu 23+3 zwanger en hoor het hartje ook nog steeds onder in mijn buik he beste.
    Eerst links, nu wat meer naar rechts.
    Vlak naast mijn navel links hoor ik het ook wel, maar onderin buik toch echt het duidelijkst.

7. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik hoor hem ook het beste onderin, heb het me ook wel eens afgevraagd, maar denk dat die van de vk gewoon zoveel sterker is dat die het geluid beter opvangt, waar je hem ook neerzet? Mijn vk gaf aan dat je hem prima af en toe eens kunt gebruiken, maar niet te vaak (een keer per week moet kunnen), en niet te lang. Na een minuutje weer uitzetten. Ik heb het tot nu nog maar vier keer gebruikt, twee keer in de periode voordat ik schopjes begon te voelen, gewoon omdat het zoooooo lang duurde voordat je dan weer bij de vk komt en die bevestiging hebt dat alles goed zit, een keer met mijn moeder omdat die het zo graag wilde horen en een keer met mijn beste vriendinnetje. Nu de baby elke dag lekker druk aan het schoppen is heb ik de behoefte eigenlijk al niet meer om te luisteren. Maar bij te vaak en en teveel gebruik kan zo'n apparaat wel degelijk schadelijk zijn volgens mijn vk.

8. abi

abi Bekend lid

12 mrt 2013
    886
    0
    0
    schiedam
    Ik heb hem elke dag gebruikt heel even. Dat ding werkt niet mrt straling maar is gewoon een geluids versterker

9. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Het werkt met geluidsgolven en is volgens mijn vk wel degelijk schadelijk als je het te veel of te vaak doet. Wat raar dat daar zoveel verschillende 'professionele' adviezen over bestaan dan...

10. liesje30

liesje30 Lid

1 jun 2013
    93
    0
    0
    Het is idd wel heel verschillend de adviezen die de Verloskundigen geven.

Als ik angelsound gebruik doe ik dat ook steeds maar even maar het blijft mooi zeker nu ik de kleine nog niet heel goed voel. Kan me voorstellen als je het trappelen iedere dag zo voelt dat je de angelsound ook niet of bijna niet meer zal gebruiken.

Apparatuur van Verloskundige zal zeker beter zijn maar omdat ik mijn angelsound toch wel heel erg laag moet plaatsen en hun de dopler net onder mijn navel zetten net als bij een echo vond ik het wat vreemd.

11. Wien046

Wien046 Bekend lid

1 jul 2013
    894
    404
    63
    Geluidsgolven geven warmte af. Een vriendin (assistent kinderarts) adviseerde mij ook echt het niet te gebruiken. En ik ben dan ook wel zo dat ik liever geen risico neem als het niet hoeft.
    Maar de adviezen zijn inderdaad enorm tegenstrijdig en uiteindelijk moet iedereen het voor zichzelf beslissen.

12. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Dat ding geeft totaal geen straling af.
    Die van de vk en het echo apparaat juist wel dat zit op electra. De angelsound op een batterij.

Ik heb uren dagelijks geluisterd. Heerlijk vond ik dat.

13. abi

abi Bekend lid

12 mrt 2013
    886
    0
    0
    schiedam
    Ja hoe komen jullie erbij dat de angelsound met straling werkt?

14. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Hoi Dames,

Hier wilde ik toch even op reageren. Ik wilde ook een angelsound aanschaffen maar toch even bij een vriendin gecheckt die gynaecoloog is.
    Een angelsound is een doptone. Vaak wordt in de winkel aangegeven dat het 2 verschillende dingen zijn maar dit is echt niet waar. Een angelsound maakt ook gebruik van stralingen. Er bestaan geen apparaten waarmee je stralingsvrij naar het hartje kunt luisteren (behalve in later stadium een stethoscoop of wc-rol).
    Mijn verloskundige gaf ook aan dat ik een angelsound wel mag gebruiken maar niet langer dan 1 minuut en 1 maal per dag i.v.m. straling. Heb het dus na deze 2 verhalen niet gedaan.

Zag toevallig ook een stukje tekst hierover op een site van de verloskundige: Angelsound

Angelsounds
    Graag willen we je aandacht vestigen op het gebruik van een doptone thuis.

Een doptone is een apparaatje waarmee wij als verloskundigen naar het hartje van je ongeboren baby kunnen luisteren. Tegenwoordig zijn deze apparaatjes vrij verkrijgbaar, zodat je ook thuis op ieder gewenst ogenblik het hartje van je baby kunt horen. We realiseren ons dat dit fantastisch lijkt, maar wij zijn hier geen voorstanders van.
    Een doptone werkt op basis van geluidsgolven die worden teruggekaatst als ze een kloppend babyhartje registreren. Zeker vroeg in de zwangerschap is het vaak even zoeken voordat je het hartje gevonden hebt en worden deze stralen in verhouding langdurig op je buik gericht. Er wordt aangenomen dat het langdurig blootstellen van deze geluidsgolven aan het ongeboren kindje geen kwaad kan, maar dit is echter nooit bewezen. Een enkele keer is geen probleem, zoals bij het eerste en/of tweede bezoek aan de praktijk. Het wordt een ander verhaal als je iedere avond op de bank zit met je eigen doptone om ook dan het hartje te beluisteren. Ons advies is om dit niet te doen.

Deel Deze Pagina