Helaas is gisteren bij mij de diagnose Asherman gesteld. Ik vermoedde zelf al langer zoiets aangezien ik na m'n curretage half december hele lichte menstruaties had met nog eindeloos lang daarna bruine rommel, maar in februari door de gyn weggestuurd na een goede waterecho dat er niets aan de hand was aangezien ze een mooie holte kon zien en ik wel iets rood bloedverlies had de meeste menstruaties (niet alle) en dat dan volgens haar niet kon. Op basis van mijn voorgeschiedenis met manuele placenta verwijdering en miskraam curretage plus veel mindere menstruaties wist de expert op dit gebied eigenlijk al zonder te kijken dat het mis was. Alleen de plek en mate. Dat bleek gelukkig mee te vallen met alleen onderin de baarmoeder. Het afgelopen ruime half jaar heb ik dus eigenlijk voor niks geprobeerd zwanger te worden. En ik ben met m'n 42 al niet meer de jongste plus omdat ik alleen ben is het een stuk meer gedoe helaas. Dat maakt het extra verdrietig allemaal. Zijn er hier vrouwen die (op latere leeftijd) met behandelde asherman alsnog een kindje hebben gekregen? Zwanger ben ik ook met wel geworden, maar dat ging steeds vroeg mis.
Eerste zwangerschap eindigde in een missed abortion, curretage gehad en na 3 maanden bleek ik verklevingen te hebben. Doorverwezen naar het Spaarne en daar is toen Asherman vastgesteld. Verklevingen zijn verwijderd, weer (snel) terug gekomen en daarna opnieuw verwijderd. Uiteindelijk zat er tussen de eerste en tweede positieve zwangerschapstest precies één jaar en is onze zoon geboren toen ik bijna 39 jaar was. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Hi! Bij mij is 1,5 jaar geleden ook Asherman gediagnosticeerd na twee missed abortions. Jouw verhaal lijkt exact op mijn verhaal: lichte menstruaties, veel bruin, hysteroscopie gehad, "neehoor mevrouw, er is niks aan de hand, je hebt absoluut geen Asherman". En toen was ik het zat en heb ik mijn huisarts om een doorverwijzing gevraagd voor het Spaarne. Nou, ik had het dus wel... Na twee operaties en twee hormoonkuren heeft Dr. Hanstede mijn baarmoeder weer hersteld en op dit moment ben ik mijn dochtertje van 2 weken oud aan het voeden. Ik ben Dr. Hanstede eeuwig dankbaar!! Geef niet op! Probeer (hoe moeilijk ook) vertrouwen te hebben. Het kán echt goedkomen! Zoals Shuttle ook al aan gaf, mocht je vragen hebben, let me know!
Dank je voor je reactie. Waar zaten de verklevingen bij jou en hoe ernstig waren die? En wat fijn dat het bij jou een happy end is!
Gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje! Zo klein nog... Ja echt ongelofelijk hoe weinig kennis er is. Ik heb in december een curretage gehad. Toen een lichte menstruatie gehad begin januari met 3 druppels rood bloed. In februari alleen maar 3 dagen bruin. Toen terug geweest, maar kon niks zijn. Zou wel hormonaal zijn vanwege de miskraam enz, want met rood bloed kan je geen verklevingen hebben. Nu ik me er iets meer in heb verdiept blijken toch veel meer vrouwen wel lichte en rode menstruaties te hebben en toch asherman. Beetje wat jij ook zegt. Ik ben nu bij Bergman bij dokter Emmanuel geweest. Als ik het goed begrepen heb zijn lichtere menstruaties na een dergelijke ingreep dan voor altijd reden om aan verklevingen te denken. Er is echt gebrek aan kennis bij de gemiddelde gynaecoloog lijkt het. Hij zei ook tegen mij dat er eigenlijk na een manuele placenta verwijdering altijd 2-3 maanden later een controle hysteroscopie gedaan zou moeten worden de gyn waar ik tijdens m'n zwangerschap onder controle was en die ik bij de nacontrole expliciet heb gevraagd naar het risico op verklevingen vond dat niet nodig. En dat was een hele ervaren academisch werkende gyn. Het is nu niet meer te achterhalen omdat er 10 maanden later dus nog een curretage voor restweefsel na een MA is gedaan, maar het zou kunnen dat die verklevingen zelfs al tijdens de bevalling zijn ontstaan. Waar zaten de verklevingen bij jou? En hoe ernstig was het? Op mijn eigen verzoek heeft hij geen spiraal geplaatst. Ik wil niet nog meer tijd verliezen. Ben 42.5 inmiddels. Dat snapte hij heel goed. Moet nu over 4 weken terug om opnieuw te kijken en evt als er weer iets terug gegroeid is opnieuw verwijderen.
Dankjewel!! Ja het is echt bizar hoe weinig kennis er nog is. Vlak voordat ik onder narcose ging werd ik angstig voor Asherman en sprak ik mijn gevoelens uit naar de arts. "De kans dat je de loterij wint is groter dan dat je Asherman krijgt!". Ik word nog steeds zo kwaad als ik eraan terug denk, maarja... Oh bij Dr. Emmanuel! Ik dacht dat hij met pensioen was! Hij was de voorganger van Dr. Hanstede en heb enorm veel goede ervaringen over hem gelezen. Ja eigenlijk zouden ze inderdaad altijd zo'n controle moeten doen. Ik ben bang dat dat een tijd- en geldkwestie is. Bij mij zaten er twee verklevingen net voor de opening van mijn rechtereiler. Dr. Hanstede gaf aan dat dit goed te behandelen was. Na verwijdering van de verklevingen heeft ze mijn eileiders doorgespoeld en daaruit bleek dat beide eileiders weer toegankelijk waren. Dit is precies een jaar geleden. De twee menstruaties daarna waren vervolgens ook iets beter geworden maar de derde menstruatie was weer bruin en weinig. Ik had een nieuwe hysteroscopische controle afspraak gepland staan begin december maar eind november kwam ik erachter dat ik toen in verwachting was van ons dochtertje! Waar zaten de verklevingen bij jou? Ik snap heel goed dat je geen koperspiraal wilt! Fijn dat dit ook bespreekbaar is. In mijn speurtocht op het internet vorig jaar kwam ik erachter dat in België en Duitsland veel kinderapsrine wordt gegeven om de doorbloeding van het baarmoederslijmvlies te bevorderen én als je eenmaal in verwachting bent, de placenta. Ik heb dit vorig jaar besproken met Dr. Hanstede en zij gaf 'toestemming' om dit te gebruiken vanaf de eisprong. Ik weet natuurlijk niet of dit de reden is dat het dit keer wel is goed gegaan, maar wie weet! Ik heb de kinderapsrine gehaald bij Kruidvat (wit/groene doosjes, 100 mg, €3,99). Misschien kun je dit voorleggen aan Dr. Emmanuel?
Pff echt hè. Ik heb toen ze die rest zagen zitten op de echo nadat ik cytotec had gehad al meteen aangegeven dat ik geen curretage wilde omdat ik bang was voor verklevingen. Gevraagd of ze geen hysteroscopie wilden doen om dat restweefsel weg te halen, maar dat kon niet volgens de gyn omdat het nog te doorbloed was. Geen idee wat daarvan klopt. Zij gaf aan dat de kans op verklevingen te verwaarlozen is. Beetje wat ze tegen jou gezegd hebben over de loterij winnen. Dr. E (werkt nog 1 dag per week bij Bergman) gaf aan dat de kans klein is, maar zeker niet te verwaarlozen. Maar als je gaat googlen zie je het bij heel veel ziekenhuizen niet eens staan bij de voorlichting over risico's en complicaties na een curretage. 3e ronde zwanger is top natuurlijk! Bij mij zit het onderin de baarmoeder. op de overgang naar de baarmoederhals (graad 2 denk ik). De holte is mooi schoon en de eileiders ook goed te doen gelukkig. Ondanks dat het mild is kan dat wel alle asherman klachten geven zei dr Emmanuel. Je lichaam zet een natuurlijke rem erop ofzo.. Bij mij is naderhand ook niet meer gekeken of mijn bms mooi opbouwde. Was toevallig toen in februari terug op CD 11. Toen was het nog steeds 2.6 mm, maar omdat er nog geen dominante follikel was vond ze dat toen niet alarmerend. Maar achteraf denk ik nu dat was het wel, aangezien ik toen wel een eisprong had op dag 17-18. Ik loop al wat jaartjes mee in het fertiliteitsgebeuren en al zoveel echo's gehad voor IUI's in natuurlijke cyclus. 2.6 mm is toen nooit gemeten zelfs niet op CD 3. En op CD 10/11 was het altijd zeker 6-7 alleen had ik toen meestal een eisprong op dag 13. Maar zo'n groot verschil... Goede tip. Ik ga het de volgende keer bespreken.
Bij mij zaten ze alleen in de baarmoedermond dus dat viel mee. Eerste menstruatie na verwijderen spiraal was goed, daarna meteen alleen weer bruinverlies. Toen moest ik op de eerste dag van de volgende menstruatie bellen zodat ik een paar dagen later terecht kon in het Spaarne en hebben ze het een beetje 'opgerekt' (er werd gezegd dat ze dat 3 keer zouden kunnen doen). Dat doen ze juist tijdens de menstruatie, zodat de boel tijdens de aankomende eisprong niet verkleefd zou zijn en ik een prima kans op een zwangerschap zou hebben. Dat was inderdaad het geval, want ik was toen direct zwanger!
Hmm dat klinkt ook niet echt prettig dat oprekken. Waarom kan dat maar 3x? Ik kreeg de indruk dat hij volgende maand gewoon weer gaat knippen als er iets terug gegroeid is. Ook een reden dat ik die spiraal niet wilde is dat je toch wel vaak hoort dat het daarna toch weer terug komt. Dan liever iets vaker een hysteroscopie...
Bij mij werd na de eerste ingreep niet meer geknipt, de verklevingen werden "uit elkaar getrokken". Was niet pijnlijk en zo voorbij. Voor zover ik het begreep kan het maar 3x omdat anders de baarmoederhals te veel wordt opgerekt en je dus meer kans hebt op een vroeggeboorte. Ik heb ook tijdens de zwangerschap tot 24 weken metingen van de baarmoederhals gehad omdat deze verkort zou kunnen zijn door Asherman. Daarnaast ook nog een extra echo (van ruim een uur) rond de 28 weken om te kijken of de placenta niet verkleefd zat met de baarmoederwand omdat ik anders in een academisch ziekenhuis zou moeten bevallen i.v.m. kans op meer dan gemiddeld bloedverlies.
Hier ook Asherman, na curettage in januari 2018. Daarna jaar later weer ma en curettage. In totaal tot aug 2020 iets van 6x bij dr. H geweest. Vlak voor ik 39 werd (ook alleen) dochter gekregen Mijn verhaal is vergelijkbaar met de verhalen hierboven. Ik ben dit forum (waardoor ik wist van dr. H in het Spaarne Gasthuis en in maart 2018 al in Hoofddorp zat) en dr. H ook voor eeuwig dankbaar. Mijn verklevingen zaten deels bij de tubahoeken en verder laag, bij de bmm. Graad 2a, heb het even opgezocht. Heel veel succes, hopelijk snel een doorgaande zwangerschap!
Ah ja dat klinkt logisch. M'n vorige zwangerschap had ik een placenta praevia die ook accreta bleek te zijn, maar dat was vooraf niet bekend. Zat heel erg vast en is er uiteindelijk in stukken uitgehaald. Bij een volgende zwangerschap heb ik sowieso al een verhoogde kans op herhaling daarvan. Met asherman waarschijnlijk een nog grotere kans. Nou ja, eerst überhaupt maar weer zwanger worden...
Dank je wel! Ja als je Google moet geloven heb je met asherman altijd geen of alleen bruin bloedverlies tijdens je menstruatie, maar dat blijkt dus een fabeltje te zijn.