Ik weet niet zo goed waar ik deze vraag moet stellen, maar ik denk dat hij hier wel thuishoort. Ik zit nl. ergens over te denken. En ik was benieuwd naar wat jullie ervaring hiermee is. Het zit zo. Ik ben 4x zwanger geweest. Een van die zwangerschappen was mijn (gezonde) dochtertje. Een zwangerschap kreeg ik een zoontje met trisomie 18, die zwangerschap is om die reden afgebroken. En ik heb 2x een miskraam gehad. Nu viel me op dat alle 3 de keren dat de zwangerschap mis liep, mijn eisprong vrij laat viel, zo rond dag 25. En de keer dat de zwangerschap wel goed was, viel mijn eisprong (voor mijn doen) vroeg, op dag 18. Zou het zo kunnen zijn dat een "goed" eitje er sneller over doet om te rijpen en te springen? Dat is een gedachte waar ik mee speel..... Hoe hebben jullie dat ervaren? Toen je een miskraam kreeg, kwam je eisprong later dan je gewend was? En waren de (eventuele) zwangerschappen die wel goed verliepen na een vroege eisprong? Of is het verband dat ik leg puur op toeval gebaseerd en is mijn hypothese onzin? Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.....
Pfoei. Ik denk dat je een groot aantal ervaringsdeskundigen nodig hebt om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen...
Katalaya, het is waar wat jij zegt. Ik denk dat er niet zomaar een antwoord op mijn vraag te geven is en ik zal ook geen antwoord krijgen op de vraag als ik een paar persoonlijke ervaring van mede-zp'ers als antwoord krijg. Ik ben een nadenkertje en dit soort, misschien ver gezochte?, theorieën kunnen dan in mijn gedachten spelen. Misschien kan ik eens kijken in de medische literatuur, of er ooit onderzoek is gedaan naar dit onderwerp. Ik heb er iig nooit iets over gehoord of gelezen.....
het is volgens mij wel zo dat eitjes slechter zijn naarmate ze langer er over doen om te springen. ik weet niet vanaf wanneer dat zo is, dus of dat is bij dag 25 of bij dag 60, geen idee... ik heb 2 ma's gehad en 1 vmk. bij mijn eerste ma had ik mn ei op dag 14 (op tijd voor mijn doen (cyclus varieerde toen tussen de 28-32)), mijn vmk heb ik mn ei ook gehad op dag 14, en mijn laatste ma had ik mijn ei op dag 25, maar dat was ook meteen de ronde na mijn vmk... mijn eerste goede zwangerschap had ik mijn ei op dag 14 mijn tweede goede zwangerschap had ik mijn ei op dag 14 en mijn derde (tot nu toe) goede zwangerschap had ik mijn ei op dag 22 (dit was direct na mijn ma en ik had nog posi testen van mijn ma...) dus bij mij is er niet echt een conclusie aan te verbinden lijkt mij... ben benieuwd of andere meiden dit wel zo hebben...
Een eisprong later in je cyclus is niet van een slechtere kwaliteit dan een vroege eisprong. Dat heb ik nagevraagd bij de gyn, omdat ik daar ook bang voor was toen we nog met de behandelingen bezig waren. Maar dit schijnt helemaal niks uit te maken. Een latere eisprong betekent ook niet dat een eicel er langer over doet om te groeien. Dit gaat meestal in ongeveer hetzelfde tempo. Bij een latere eisprong is je eicel pas later in je cyclus begonnen te groeien, de groeisnelheid is ongeveer gelijk. Het moment van een eisprong kan per cyclus verschillen en verschilt ook per vrouw weer. Een lichaam is niet standaard en precies op een bepaalde manier geprogrammeerd. Dus ik denk dat het moment van je eisprong helemaal los staat van de miskramen. Sterkte!
Is er onderzoek gedaan naar de kwaliteit van jouw eicellen? Dat zou je bij je gyn neer kunnen leggen en dat geeft denk ik een beter antwoord op je vraag dan ervaringen van anderen. Ik ken alleen het verband tussen moeilijker zwanger worden bij een laat ei/korte LF. Je LF kun je trouwens positief beinvloeden met tarwekiemolie (capsules) of visoliecapsules, (wel die met omega 3, 6 en 9). Werkt niet altijd, maar aangezien het om simpelweg voedingssupplementen gaat, zou je het eens kunnen proberen? (Zo je dat al niet gedaan hebt). Ik moet trouwens zeggen: ik had altijd een zeer regelmatige cyclus van 28 dagen met op dag 14 een ei. Na de bevalling van mijn dochtertje kwam mijn cyclus, (bij borstvoeding) met 9 mnd weer op gang en was toen zeer onregelmatig met een korte LF (7-8 dagen). Met visolie weer normaal gekregen, een jaar later, maar toen ik zwanger werd dus een miskraam. Daarna opnieuw een korte LF, opnieuw verlengd met nu tarwekiemolie (goedkoper ), nu naar een dag of 12, soms 13. Dat is opnieuw uitgelopen in een miskraam. Daarna wederom een korte LF, die nu na een hysteroscopie waarbij wat lichter verklevingen zijn weggehaald, weer terug is op een dag of 12-13. Zorg iig dat er zorgvuldig onderzoek gedaan wordt en er niet gediagnosticeerd wordt op 'meestal is het dit' of 'bij een grote groep vrouwen wijzen deze klachten op ...'. Zie dus dat diagnostiek gebaseerd gaat zijn op bloedonderzoek, hysteroscpie, echo, enz enz. Succes!
Hoi, Zelf heb ik 5 bewezen miskramen gehad heel pril. Ik denk dat het los staat van of je ei later springt...bij mij kwam het waarschijnlijk doordat het niet goed innestelde. Mijn eisprong varieerde ook heel erg...maar het maakte niet uit of ie laat of op tijd kwam..het kan zoveel oorzaken hebben...
@Rozemarijke: In 2009 hebben we voordat we aan kinderen begonnen, oriënterend fertiliteitsonderzoek gehad. Beetje omgekeerde wereld, maar dat was omdat ik met belangrijke medicatie moest stoppen voordat ik zwanger werd. Toen is er niks afwijkends gevonden en we zijn ook relatief makkelijk zwanger geworden, alle 4 de keren. Mijn progesteronwaarde na de eisprong was erg hoog, uit mijn hoofd iets van 130, meer dan voldoende om een vruchtje te laten plakken, dus dat lijkt het probleem niet te zijn (anders viel er iets te doen met progesterontabletten). Mijn LF is altijd 13 dagen, behalve de ronde direct na mk of bevalling, maar dat is niet gek. Er is dus ook niks mis met de duur van mijn LF, het lijkt mij dan ook dat supplementen in mijn geval geen zin hebben. Ik heb zelf het gevoel dat mijn 2 miskramen gewoon "pech" zijn geweest en dat er niet per sé iets aan de hand hoeft te zijn. Ik heb immers de helft van mijn zwangerschappen wel goed kunnen vasthouden. Die van mijn zoontje* iets te goed, ik begrijp nog steeds niet waarom mijn lichaam een vruchtje met trisomie 18 niet gewoon heeft afgestoten . En mijn eerste zwangerschap was van een tweeling, dan heb je ook een verhoogd risico op een mk. Ik heb me nooit echt bedacht dat ik in de "categorie" herhaalde miskramen val. Ik heb altijd gedacht dat dat pas vanaf 3 miskramen was, maar tegenwoordig is dat al vanaf 2 miskramen. Vanwege die 2 miskramen is er bij mij en mijn man gekeken naar onze chromosomen, maar ook dat was in orde. Ik heb nu nog niet het gevoel dat ik op zoek moet naar een oorzaak voor mijn miskramen. Maar mocht ik het nou nog een keer meemaken, dan ga ik denk ik wel verder laten kijken, want nog niet alle oorzaken voor miskramen zijn bij ons uitgesloten. De vraag die ik stel in dit topic was ook maar een gedachtenspinsel . Maar ik moet zeggen dat als ik deze ronde zwanger zou worden, ik me daar beter bij zou voelen, omdat mijn ei deze keer vroeg kwam . Iedereen bedankt voor de antwoorden. Kijk, als een gyn zegt dat het moment van eisprong niks uitmaakt, dan kan ik daar wel wat mee
Rozemarijke, jij bent al best een tijd bezig voor een tweede, zie ik en nog steeds met lege handen, pfff . Heel veel sterkte, ik hoop dat je binnenkort nog een wondertje mag verwelkomen!
Ja, we zijn inmiddels anderhalf jaar onderweg en idd nog steeds lege handen. Hopelijk is dat binnenkort anders. Hier trouwens minder goede ervaringen met gynaecologie (er wordt werkelijk waar niets onderzocht behalve chromosomen, de rest heb ik allemaal bij elkaar moeten bedelen), dus ik wijk volgende week uit naar Gent, om bijvoorbeeld zaken als stollingsafwijkingen en progesterontekort daar uit te laten sluiten. Jouw waarden klinken me erg OK in de oren, dus daar ligt het iig dan niet aan. Hopelijk was het enkel pech en wordt het komende jaar dan een beter jaar
Ik had voor mijn zwangerschap zeer onregelmatige cyclussen tussen de 32 en 41 dagen en ik heb 3 VMK gehad van 4,5 en 6 weekjes, bij al die vmk had ik mijn ei op dag 18 ook mijn LF's waren verschillend de ene keer 14 maar vaak was het 16,17 dagen dus dat was echt een rommeltje bij mij, met mijn goeie zwangerschap had ik een lange cyclus van 41 dagen en sprong mijn ei pas op dag 26 en die was wel raak dus ik denk niet dat het met een te laat ei te maken heeft
Hier heb ik bij mezelf ook over nagedacht. Vorige zwangerschappen waren 'late' eisprongen, pas na 23 dagen. Deze zwangerschap had ik voor het eerst een hele mooie cyclus, een ei op dag 19. En dit keer lijkt het wel goed te gaan. Misschien is het toeval, zullen we wel nooit achter komen.
Ik heb een lf van 8 dagen op een cyclus van 28 dagen. Mijn ei springt dus dag 20. Mijn eerste zoon was eerste ronde raak, mijn tweede een ongelukje. Beiden zijn gezond. Dus nee, denk die verbanden er echt niet zijn. Het enige nadeel ervan is dat ik geen persona kan gebruiken, die vindt mijn ei gewoon niet
Geen ervaring met mk. Wel met een laat ei. Dag 18 = Renske (niet erg laat) Dag 23 = buikbaby (voor zover we weten gezond en wel). Ik denk niet dat dit klopt, maar vind het wel een interessante hypothese. Maar ik zou niet opeens late eitjes gaan ontwijken. Ik denk dat de kans dat je door toeval met een later eitje een mk hebt gehad veel groter is dan dat dat tragere eitje van slechtere kwaliteit is. Hoop dat je snel goed zwanger bent Brix, en jij ook Rozemarijke!
Dat kan ik me voorstellen, als je van vrij dichtbij meemaakt dat het ook fout kan zijn . Heel veel succes!
Succes Evenstar. En wens de zwangere meiden van ons clubje ook veel succes! Ik hoop dat ik me binnenkort weer sterk genoeg voel om mee te kunnen schrijven.
Zo, hier ben ik lang niet geweest..... Maar wil wel even op lieve Brix reageren . Bij ICSI in eigen cyclus wordt er niet anders omgegaan met vrouwen/cycli waarbij het ei 'ineens' relatief laat komt. Ei is ei en ei is kans. Ik ken vrouwen bij wie de behandeling succesvol was en die juist die cyclus in de stress hadden gezeten vanwege al die follikelmetingen en ei dat maar niet kwam Dus ik denk niet dat het tijdstip van het ei uitmaakt, anders zou ons ivf-team bij alle late eieren geen ivf/icsi behandeling uitvoeren die cyclus. En dat is dus niet zo. Succes lieverd voor nog zo'n mooi ukje als jullie meis en jullie jochie.