Hoi dames, Gister heb ik me aangemeld bij Geertgen na een verwijzing van de huisarts. Na 3 miskramen en intussen de laatste alweer een jaar geleden wil ik nu toch wel eens hulp. De wachttijd bedraagt momenteel ongeveer een maand. Ik heb heel erg de behoefte om deze maand alles uit de kast te trekken. Ik loop al even bij een acupuncturist, en hoewel ik wel verschil merk, ben ik nog steeds niet zwanger. Ben begin van deze cyclus ook begonnen met vitakruid Femme. Alle andere tips zijn al uitgebreid uit de kast geweest maar zonder enig succes. Nu heb ik een tijdje geleden van mijn schoonzus Utrogestan gekregen. Zij kreeg ivf behandelingen en utrogestan voorgeschreven maar heeft deze niet willen gebruiken ivm bijwerkingen. Helaas heb ik maar 24 capsules. Ik zit vandaag op 2 dpo en had besloten de utrogestan te gaan proberen. Gister was ik bij de huisarts en die is het er niet mee eens. Raad het af en wil ook niet meer voorschrijven. Toch kriebelt het om het te proberen. Wat zouden jullie doen? Ik heb 24 capsules van 200 mg utrogestan. Zou het voldoende zijn als ik er maar 1 per dag opsteek? Ik wilde eigenlijk 2 per dag maar dan heb ik maar voor 12 dagen.. precies genoeg voor mijn cyclus maar mocht ik zwanger zijn, heb ik niets meer over en ik durf de HA dan niet te vragen om meer... Heeft het nut om 1 x daags 200 mg te gebruiken? Of beter gewoon helemaal niet? Ben benieuwd wat jullie denken.. Groetjes!
Het heeft alleen zin als je progesteron te laag is en dan in de juiste dosering. Het is geen wondermiddel waardoor je zwanger wordt of een miskraam voorkomt maar kan wel helpen om je progesteron op peil te houden als daar problemen mee zijn. 1 per dag wordt eigenlijk nooit voorgeschreven, ik vermoed dat die dosering te laag is om effect te hebben. De kliniek gaat je helpen met een aanpak die precies op jou is afgestemd. Ik begrijp dat je alles uit de kast wil trekken en een maand nu heel lang kan voelen maar ik zou toch echt even afwachten. Toen ik overstapte naar een ander ziekenhuis moest ik een half jaar wachten op de intake dus ik herken je gevoel en ongeduld, maar ik denk echt dat je er meer aan hebt als er een professional meekijkt. Heel veel succes en sterkte en hopelijk mag je gauw een zwangerschap voldragen.
Je hebt zeker gelijk... 't voelt zo als een gemiste kans om die dingen maar te laten liggen.. Ik denk zelf sterk dat mijn progesteron de oorzaak is namelijk.. maar is nog niet geprikt dus zeker weten doe ik het niet natuurlijk. Als ik er meer had, had ik het echt graag willen proberen..maar de huisarts werkt helaas niet mee. Ik zie enorm op tegen een traject bij geertgen, dus zou zo graag willen dat het nog zelf lukt..
Maar een traject hoeft ook niet meteen ontzettend invasief te zijn, geef ook zeker aan dat je verwacht dat het aan je progesteron ligt. En er wordt regelmatig ook geen oorzaak gevonden en toch lukt het dan niet. Je bent echt in goede handen daar, maar ik snap je gevoel zo goed. Ik kan me onze laatste maand voor de intake ook nog heel goed voor de geest halen. Als je er nog niet klaar voor bent dan hoef je het ook niet te doen hè? Alles op z’n tijd en doe waar jij je goed bij voelt. Dikke knuffel voor jou.
Ik zou zomaar niet op eigen houtje utrogestan zitten gebruiken. Een miskraam kan door alles gebeuren jammer genoeg. Zou gewoon wachten op je intake
Utrogestan is enkel hulpzaam wanneer je een probleem hebt met je lf en het corpus luteum; zoals bij terugplaatsingen in oa een kunstmatige cyclus (=geen eigen eisprong), na een eicelpunctie of als er reden is om te denken dat je een corpus luteum deficiëntie hebt. Je kan vragen om te checken op progesteron x aantal dagen na je eisprong (cd 24 bvb als je 28d cyclus hebt). Soms barst het corpus luteumcyste waardoor je een terugval hebt in progesteron als je zwanger bent, dan is extra progesteron handig om een mk te voorkomen, maar dit is eerder zeldzaam. Mk zijn eerder door aanlegstoornissen waarbij progesteron extra het gewoon gaat verlengen… Veel succes en geduld gewenst!
Als jouw lf lang genoeg is,heeft utro weinig zin. Ik kreeg utro door een te korte lf: maar het is geen wondermiddel. De miskraam vorig jaar mei kwam er gewoon doorheen. Als de zwangerschap niet goed is, zal utro het niet kunnen repareren. 1x per dag is weinig zinvol, ik moest 3x per dag 200mg gebruiken.
Bedankt allemaal. Ik heb idd besloten ze maar te laten liggen. De afspraak staat intussen bij Geertgen en ik merk dat dat ook weer een soort van rust geeft. Mijn gevoel zegt heel sterk dat t hormonaal is, maar eigenlijk nergens op gebaseerd want heb een super nette cyclus van 29-30 dagen en eigenlijk altijd een LF van 12-14 dagen... maarja je gaat toch zoeken he.. na 3,5 jaar zouden we toch wel eens succes willen hebben. We wachten de intake af. En intussen hoop ik gewoon dat er deze cyclus nog een wonder gebeurt!
Ik hoop met je mee! Het wordt zeker tijd voor antwoorden. Het klinkt inderdaad als een mooie cyclus, dat is alvast een voordeel. Heel veel succes en sterkte.