Boek cyste eierstok

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Key, 16 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Hallo dames,
    Ik heb een vraagje.. Ik ben een boek aan het lezen, de getuige van lars kepler, en daar komt iets in voor wat ik heel apart vind.
    Bevat spoilers! Wil je t niet weten lees dan niet verder!

Het gaat om een vermoord meisje waar sectie op is verricht. Het meisje had een cyste op haar eierstok. Er werden een aantal dingen over die cyste verteld, een daarvan was dat zij hierdoor niet zwanger kon worden. Is dit altijd zo? Of hangt het af van de grootte en de plek van de cyste?
    Ook werd verteld dat het meisje een verhoogd hcg gehalte had door die cyste en daarom dacht dat ze zwanger was (een positieve test heeft gehad door die cyste) maar dat kan toch niet? Je lijf maakt toch alleen hcg aan als je zwanger bent of weet ik iets niet wat zij wel weten?

Ik heb voor zover ik weet zelf geen cystes ofzo hoor maar ik vroeg het me gewoon af omdat ik nog nooit zoiets gehoord heb. Ik snap uiteraard dat dit een fictief verhaal is maar het lijkt me toch dat ze dit soort feiten wel checken en de waarheid aanhouden?

Dus dat zou je als je een cyste hebt (ook als je dit niet weet) een positieve zwangerschapstest kunnen hebben terwijl je helemaal niet zwanger bent, en waarschijnlijk ook niet kunt worden.. Zou mooi klote zijn!

Wie kan mij helpen?:)

2. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Vind t wel interessant maar weet ook t antwoord niet.
    Ik lees even mee.

Btw wat zijn spoilers?

3. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Spoilers zijn inhoudelijke info over bv een boek of film. Stel dat iemand dit boek net aan het lezen is of nog wil lezen dan verklap ik hier in dit stukje een klein beetje van de inhoud. Vinden sommige mensen niet leuk dus vandaar de waarschuwing:)

4. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Letterlijk 'verpesters' omdat ze je lees- of kijkplezier kunnen verpesten als je bepaalde dingen al weet:)

5. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Ja ik heb hem nu!

Nou kom maar op met die antwoorden meiden?

6. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Als je een cyste hebt en je maakt hcg aan dan kan het een kwaadaardige cyste zijn voor zover ik weet, daarom moest ik een hcg bloedtest toen er bij mij een cyste werd ontdekt. Misschien heb je er wat aan.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Een cyste kan alles hormonaal gezien in de war gooien, dus het kan zijn dat je hele cyclus overhoop ligt waardoor je geen eisprong krijgt en dus niet zwanger wordt. Als het een kleine cyste is, hoeft het geen nadelig effect te hebben. Als alles naar behoren blijft werken, kun je met een kleine cyste gewoon zwanger worden.

Een cyste kan inderdaad invloed hebben op een zwangerschapstest. Soms reageert een zwangerschapstest op een cyste. Een cyste maakt volgens mij geen HCG aan, maar ik denk dat er een of andere kruisreactie is met een ander hormoon wat voor een streepje op je test kan zorgen. Het hoeft echter niet persé zo te zijn. Ik had twee hele grote cystes, ik werd maar niet ongesteld na een IUI-behandeling en de zwangerschapstesten bleven negatief. Een echo gehad en toen bleek ik op elke eierstok een grote cyste te hebben (6x8 en 4x6 cm).

8. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Wow dat klinkt best groot ja! Wat hebben de dokters toen gedaan? Geopereerd?
    In het boek hebben ze het echt over dat er hcg in haar bloed zat.. Was gewoon erg benieuwd of dat kon!

9. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    En had je daarvoor dan ook geen menstruaties? Vraag me af hoe je kunt weten of je cystes hebt

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik was al onder behandeling van de gyn, omdat ik helemaal geen cyclus had. Ik heb PCOS, dus ik krijg uit mezelf nooit een eisprong. En tijdens routine-zaadonderzoek bleek de kwaliteit verminderd te zijn, waardoor we ook in aanmerking kwamen voor IUI. Hormoonmedicijnen gehad, waardoor ik wel een eisprong kreeg en inseminatie gedaan. Ik werd vervolgens maar niet ongesteld. Wel buikpijn, aparte kwaaltjes. De zwangerschapstesten bleven negatief, dus de gyn ingeschakeld. Een echo gehad en toen bleek ik op elke eierstok een flinke cyste te hebben. Een cyste is over het algemeen een follikel (eiblaasje) die niet gesprongen is, maar doorgegroeid is tot een cyste. Ze waren dus in diezelfde cyclus ontstaan, eerder zaten ze er nog niet.

Cystes verdwijnen over het algemeen weer vanzelf, meestal tijdens/na één of meerdere menstruaties. Omdat ik er twee had en ze ook zo groot waren, wilde de gyn ze middels een kijkoperatie weghalen. Voor die operatie was helaas een wachtlijst van een maand of vier. In de tussentijd werd alles stop gezet. Een maand na de diagnose een echo gehad en toen bleken ze er nog steeds te zitten, dus dan de operatie maar afwachten. Vier maanden later kreeg ik de oproep voor de operatie. Voor de zekerheid een paar dagen van tevoren een echo bij de gyn om te kijken of de cystes er nog zaten en te meten hoe groot ze waren. En toen bleken ze beide spoorloos verdwenen en er zat zelfs een spontane eisprong aan te komen! Dus de operatie kon afgelast worden en in plaats daarvan konden we meteen weer ingepland worden voor een inseminatie.

Als je een grote cyste hebt, dan voel je dat over het algemeen wel. Je hebt een drukkende buikpijn, vaak uitstralend naar je zij. Kleine cystes hoef je niet op te merken, die komen pas aan het licht tijdens een echo. Als je heel veel kleine cystes hebt, dan kan het PCOS zijn. Dan zijn je hormonen door de cystes zodanig verstoord, dat je hele cyclus plat ligt. Heb je 1-2 kleine cystes, dan merk je daar vaak helemaal niks van.

Ik had dus geen HCG in mijn lichaam door de cystes. Ik heb bij anderen wel eens gehoord dat een zwangerschapstest op een cyste reageerde. En dan ging het niet om een kwaadaardige cyste. Geen idee waarom dat bij de een wel zo is en bij de ander niet.

11. ster80

ster80 Fanatiek lid

17 nov 2012
    1.104
    0
    0
    noord brabant
    Cystes kunnen ze zien dmv inwendige echo's of uitwendige echo's of mri scan of kijkoperatie . Bij mij duiden de cystes op endometriose. Met cystes kun je zwanger worden. Het hangt af van de plaats waar ze zitten en hoe groot ze zijn....

12. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Wow jippie dank je voor je uitgebreide antwoord! Wat een gekuk dat de cystes vanzelf verdwenen zijn! Het is dus niet meteen iets ernstigs als ik het goed begrijp?
    Mn boek zal t wel bij het verkeerde eind hebben, of in ieder geval de boel over één kam scheren
    Jij ook bedankt ster! Weer een stukje wijzer geworden:)

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Een goedaardige cyste is inderdaad niet meteen ernstig. Over het algemeen verdwijnen ze vanzelf of kunnen ze weg gehaald worden. Bij een grote cyste heb je echter wel een kans dat je eierstok door het gewicht van de cyste om zijn as gaat draaien. Dit is behoorlijk link, je moet dan met spoed naar het ziekenhuis voor een operatie en je verliest je eierstok meestal. Maar zolang je de andere nog hebt, kun je nog steeds op de gewone manier zwanger worden. De andere eierstok neemt automatisch de werking over.

Een kwaadaardige cyste is natuurlijk een heel ander verhaal. Dan heb je kanker met over het algemeen geen gunstige prognose, omdat het meestal pas in een (te) laat stadium wordt ontdekt. Maar daar ging je boek niet over.

Deel Deze Pagina