Zwanger worden na vroeggeboorte 17 t/m 24 weken

Discussie in 'Vlindertjes van 17 - 24 weken' gestart door Verox, 25 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rikigf

Rikigf Actief lid

18 jan 2013
    171
    0
    0
    NULL
    NULL
    @dubbelgeluk. Wij hebben onze zwangerschap afgebroken met 23 weken door een een zeldzame chromosoomafwijking en ernstige hartafwijkingen.
    Wij hebben na erfelijk onderzoek besloten om er voor te gaan. Het gevoel om voor nog een kind te mogen zorgen en op te voeden blijft, een broertje of zusje voor onze oudste.

Ons meisje is eind november geboren en ik februari zwanger geraakt.
    Ik vind het niet snel. De verwerking ging verder en ook het besef kwam steeds meer dat er een nieuw kindje komt. Tuurlijk zijn er momenten van onzekerheid, spanning. Vooral tot de 23 weken. Heb toch geprobeerd om positief te blijven. Ik ervaar het als fijn om naar de toekomst te kijken. Over een paar weken hopelijk een gezond, levend kindje in onze handen.
    Vooral goed met je partner praten en doen wat jullie gevoel is.

2. Lenali

Lenali Actief lid

6 dec 2011
    107
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Al een hele tijd niet geschreven en helaas ook nog geen mooie dingen te melden in dit forum, maar wel een vraag:

zijn er ook dames die na het afbreken van de zwangerschap vanwege afwijkingen bij het kindje nooit precies te weten zijn gekomen wat de oorzaak was en daardoor ook niet precies weten hoe groot de kans op herhaling is? Ons kindje had namelijk diverse afwijkingen waardoor hij bijna 100% zeker niet levensvatbaar zou zijn en het anders zeer zwaar zou krijgen. We hebben de zwangerschap met 23+4 beëindigd. Uiteindelijk bleek er inderdaad erg veel mis te zijn met hem, zowel aan zijn ledematen als aan zijn gelaatskenmerken als ook inwendig. Maar wat precies de oorzaak is, dat weten we nog niet, ook niet na uitgebreid genetisch onderzoek. We moeten rekening houden met een recessief autosomale aandoening, waarbij 25% kans is op herhaling, maar het kan ook nog steeds 'domme pech' zijn. Kortom: een kans van 0-25% op herhaling.

Wij willen er heel graag weer voor gaan, maar de angst is toch wel groot: een mogelijke kans van 1 op 4 op herhaling vind ik enorm! En het lastigste: we moeten weer tot 16-20 weken wachten voor we eventueel kunnen zien of er iets mis is, aangezien we niet weten wat de oorzaak is (dus een punctie oid heeft geen zin, op deze afwijking tenminste).

Zijn er meer dames/stellen die met deze onzekerheid aan een volgende zwangerschap zijn begonnen? Hoe ging je daar mee om?

Aan alle zwangere dames hier: ik ben zo blij voor jullie en duim bijna iedere dag dat alles goed mag blijven gaan en jullie straks mooie gezonde kindjes in jullie armen mogen houden. Voor de niet zwangeren onder ons geldt dat trouwens natuurlijk ook ;)

Liefs!

3. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    @ Riki; wat goed van je dat je er zo goed over kan praten! Knap hoor!
    En begrijpelijk dat je wilt dat dit kindje gehaald wordt. Dan weet je ook waar je aan toe bent en wanneer enz. he! Zou ik zelf denk ik ook het fijnst vinden.

@ Joyo; ja mensen beseffen soms ook niet dat een overleden kindje toch echt gewoon je kindje blijft. Dat je, als je verder geen kinderen hebt, toch papa en mama bent en je ouders opa en oma. Op het werk hadden we het ook over kinderen en hoe je ouders het vonden om opa en oma te worden enzo. En toen zei ook iemand dat ik de enige was die hun opa en oma kon maken dan, gezien mijn broer geen kinderen wilde. En toen heb ik gewoon gezegd dat ze dat al zijn. Ja dan krijg je even een rare blik omdat ze het gewoon niet snappen :p Maar toen gewoon gezegd "ja, opa en oma van onze dochter".. en dan is het opeens 'oja!'. Maar dat begrijp ik ook wel.. is ook lastig allemaal.

@ Cinderella; ik heb besloten dat ik niet ga. Ik denk dat het wel voor het verwerkingsproces goed zou zijn, maar 2 dagen voor de bruiloft lijkt het me gewoon geen goed plan. Wil niet helemaal verdrietig zijn in die tijd. Dit moet een mooie tijd zijn en dan moet ik het verdriet niet extra gaan opzoeken nu denk ik! En ik voelde me wel schuldig om niet te gaan, maar van de andere kant is dat natuurlijk onzin.... ik denk iedere dag aan haar en het is echt niet zo dat als ik niet ga dat ik haar vergeet... Maar de timing is gewoon niet handig voor ons nu. Als het een andere keer was geweest was ik misschien wel gegaan.

Wat heftig zeg.... 2 achter elkaar ook nog. Gecondoleerd. Je opa heeft wel een mooie leeftijd gehaald zeg! En wel fantastisch afgesloten zo met een cruise!
    Maar goed, voor jouw niet minder erg natuurlijk... Sterkte.

En fijn dat de echo goed was! Geniet er lekker van!

@ Twixxy; ooh wat jammer zeg dat je het nog niet weet. Spannend he?! Hopelijk de volgende echo zekerheid! Heb je een voorgevoel?

@ de rest. Sorry geen tijd meer haha. Knuf voor iedereen!

4. Rikigf

Rikigf Actief lid

18 jan 2013
    171
    0
    0
    NULL
    NULL
    @beetjemama: ik snap helemaal dat je niet gaat. Je denkt elke dag aan haar en dat weet Nora wel hoor! Zo'n dag wordt zeker zwaar en verdrietig. Het is goed dat je je zo fijn mogelijk kunt voorbereiden op jullie trouwdag. Ik vond trouwen een bijzonder moment. Probeer zoveel mogelijk van alle voorpret en de dag te genieten. Het is jullie gegund!

@hier. Vandaag is de datum gepland :) Fijn gevoel en kan bijna niet meer wachten. Ik wil mijn kleine meid graag in mijn handen hebben. Nog even geduld. Volgende week nog 2 1/2 dag werken en dan verlof. Lekker even niks moeten, kamer klaar maken en genieten van mijn oudste. Psychisch moet ik me voorbereiden op een emotionele dag van bevalling en dagen die volgen. Hoop dat het positieve gevoel blijft overheersen.

5. Verox

Verox Niet meer actief

Hey Riki! Word het voor jullie dan een keizersnede? Of word je ingeleid? Met hoeveel weken?

Hier gaat alles nog steeds voorspoedig volgens het boekje. Inmiddels ben ik 35 weken zwanger en bij de laatste controle werd ons meisje geschat op 2520gram. De gynaecoloog benadrukte dat ons meisje nu klaar is. Ze mag gewoon geboren worden. En als ze nu komt dan is alles goed met haar. Volgende week word daarom mijn cerclage verwijderd, en dan is het afwachten.
    Binnen nu en 5 weken zal onze kleine meid geboren worden.

6. Rikigf

Rikigf Actief lid

18 jan 2013
    171
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Verox. Wat spannend hè. Ik ben nu ook 35 weken en de kleine wordt gehaald omdat wij dit willen. Onze oudste is ook met een keizersnede geboren. Dit wordt eerder gepland, week 38-39. Het aftellen is voor ons aangebroken.
    Ik vind het wel prettig om de datum te weten. Kunnen wij er ons op instellen en voorbereiden. Hopelijk gebeurt er ondertussen niks, want dan wordt het een spoedkeizersnede.

7. antwoord

antwoord Actief lid

30 jul 2012
    153
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Meiden,

weer een berichtje van mij hier enorme *piep* weken gehad veel in het zh gezeten met Philip.. gisteren hadden we een echte feestdag er is namelijk besloten dat hij echt bij ons mag blijven we hebben meerdere cursussen gevolgd de afgelopen weken en er is nu dan ook besloten dat hij bij ons mag blijven omdat we het zo goed doen... maar nu dus de *piep* dingen vandaag de uitslagen uit het zh gekregen Philip heeft een ernstige darmafwijking.. dit komt vermoedelijk door het drug gebruik van zijn biologische moeder... ik ben er zo boos om!!! :xmaar aan de andere kant zij is ook nog een kind had gewoon nooit zwanger mogen worden!!! nu is het afwachten hoe Philip het op de medicijnen en nieuwe voeding gaat doen gaat het niet goed moet onze kleine man nog geopereerd worden en dat vind ik doodeng!!! ik ben nu wel opgelucht en blij dat we de zekerheid hebben dat hij hier mag blijven bij ons.. maar aan de andere kant de angst is er weer het word zh in en zh uit met hem... ik hoop zo dat het allemaal mee gaat vallen al weet ik eigenlijk al dat er meerdere zware operaties uitgevoerd moeten worden en dat ze over de uitslagen nog geen enkele zekerheid geven... we weten niet of het beter word... al die onzekerheid soms denk ik waarom wij?! waarom mogen wij niet genieten????:( nu hebben we een prachtig mannetje, maar dan komt er weer een tegenslag soms... :(sorry voor het geklaag maar de uitslagen van vandaag zijn me nogal tegen gevallen ben een beetje down geloof ik... :)

8. Twixxy

Twixxy Actief lid

6 feb 2013
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even een bericht vanuit mij.
    Alles gaat super goed, ik heb een erg druk kindje in m'n buik.
    Nu al super goed te voelen, en je ziet het ook al vd buitenkant soms.
    Zo gaaf.
    Vandaag de 20w echo gehad, (wat een spanning) en we krijgen een gezonde 3de dochter.
    Zo gelukkig zijn we. We wilden zo graag nog een meisje.
    Heerlijk gevoel weer dat geluk! :)
    En dat ze exta druk is in m'n buik is ook zo fijn. Elke keer t bewijs dat ze nog leeft...

Wow, wat gaat t snel voor sommige mama's. Al bijna op t eind.
    Wat ontzettend spannend, mocht er iemand al snel bevallen..
    Nog even wachten natuurlijk, maar alvast super veel succes met de bevalling! Jullie kunnen het en hebben allemaal een lief engeltje op je schouder. :)

9. Verox

Verox Niet meer actief

@Rikigf; nog steeds alles in orde daar? De geplande keizersnede komt voor jullie nu steeds dichterbij. Hoe voel je je?

@Antwoord; Gefeliciteerd met de adoptie van Philip!!!! Wouw, dat is snel gegaan! Wat geweldig dat jullie in ieder geval van die onzekerheid af zijn! Maar wat triest dat Philip het lichamelijk zo zwaar heeft. Hoe reageert hij op de medicijnen? Is het al bekend wanneer hij de operatie moet ondergaan? Vind die op korte termijn plaats of moeten jullie daarmee wachten tot hij wat ouder is?

@Twixxy; gefeliciteerd met de goede 20-weken echo! En heerlijk dat jullie weer een meisje mogen verwachten! Hoe voel je je verder? Ook onze dochter is deze zwangerschap enorm druk in mijn buik, daar was ik ook enorm dankbaar voor! Vanaf de eerste bewegingen zijn we gestopt met het luisteren met de doppler.

Sorry dat ik een tijdje niet gereageerd heb, afgelopen week zou de cerclage (de hechting waarmee mijn baarmoeder verstevigd is) verwijderd worden. Maar toen we voor die afspraak bij de gynaecoloog kwamen werd ter plekke besloten om dat een week uit te stellen. Er bestaat een kans dat de verwijdering de bevalling op gang brengt, en dus geven we de kleine graag een weekje extra om nog net wat groter en sterker te worden. Daar staat tegenover dat ik bij ieder eerder teken van activiteit direct naar het ziekenhuis moet om de hechting met spoed te verwijderen, om te voorkomen dat er teveel druk op komt te staan en er iets beschadigd.
    De afgelopen weken, maar ook de komende tijd zijn dus erg spannend.

10. Twixxy

Twixxy Actief lid

6 feb 2013
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verox; wat een spannende weken. Jullie 2de meisje mag nu echt bijna geboren worden.
    Alvast heel veel succes met de bevalling! Je kunt het!!!
    En jullie Vlinder zorgt dat alles goed gaat met jou en haar zusje.
    Veel liefs

11. Rikigf

Rikigf Actief lid

18 jan 2013
    171
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Verox. Spannend zeg. Hou jezelf goed in de gaten hè. Voel je je er goed onder?
    Onze meisjes zullen binnenkort geboren worden.
    Ik heb een grote buik en heb nu wel last van kwaaltjes. Maar rustiger aan doen en nog even genieten van het bewegen. Heb sinds vorige week donderdag verlof, heel fijn. Ben blij dat ik lang door ben gegaan, straks lang genieten. Ik denk dat het best moeilijk wordt, emotioneel. Merk dat ik nu meer bezig ben met is ze gezond, gaat het goed met haar, etc. Komt natuurlijk doordat het dichterbij komt. Heb ik in de zwangerschap nog niet zo gehad. Wel spanning rond de echo's, maar verder kon ik het steeds wel positief zien. Hoe voel jij je nu als je aan de bevalling denkt?

12. Rikigf

Rikigf Actief lid

18 jan 2013
    171
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Verox. Ben benieuwd hoe het met je gaat?

13. Verox

Verox Niet meer actief

Hey Rikigf! Wat lief dat je er nog naar vraagt!
    Wij zitten vol spanning te wachten op onze kleine!
    Vorige week dinsdag is in het ziekenhuis mijn preventieve cerclage verwijderd. Exact met 37 weken. Enorm spannend want met het verwijderen van de cerclage zou mogelijk de bevalling op gang worden gebracht...

Het was een verschrikkelijk spannende dag, want na het verwijderen van de cerclage leek inderdaad alles erop dat de kleine heel erg snel geboren zou worden! Volgens de gynaecoloog wees alles daarop, en ik werd meteen opgenomen. Ik mocht niet meer naar huis...

Maar onze kleine meid had andere plannen! Ik voelde me prima en s'avonds mocht ik onverwacht weer naar huis! Sindsdien zitten we echt te wachten tot de kleine zich aandient. Ze kan vannacht geboren worden, maar ook pas over drie weken. Heel bizar...

Morgen heb ik weer controle, dan ben ik 38 weken zwanger. Ik ben benieuwd wat de gynaecoloog gaat zeggen...

Hoe is het daar?

14. Rikigf

Rikigf Actief lid

18 jan 2013
    171
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier gaat het goed. Vandaag 38 weken. Wat gerommel gehad, maar hier zit de dame ook nog lekker. We zullen zien of we de geplande datum gaan halen. Anders kunnen we meteen terecht in het ziekenhuis. Ik wil haar nu wel graag in mijn handen hebben en zien of het allemaal goed is.
    Heel veel succes! Zet 'm op! Nog even geduld bewaren en dan zijn we de rijkste mensen op de aarde :)

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.106
    12.087
    113
    Wat een droom moet het voor jullie zijn, om zo ver in de zwangerschap te zijn gekomen. Ik kan mij helemaal voorstellen dat ze nu van jullie wel mogen komen, ik hoop zo dat ook ooit mee te maken!
    Veel succes nog dames, voor jullie het weten kunnen jullie heerlijk verliefd jullie wondertje vasthouden.

Ik heb inmiddels gesprek gehad bij gyn ivm de mogelijkheden voor een eventuele volgende zwangerschap. Ze willen mij in ieder geval proluton/ progesteron spuiten geven. Achteraf bedacht ik mij dat ik dat niet helemaal kan plaatsen, aangezien die spuiten er toch voor zorgen dat je baarmoeder rustig blijft? Ik heb geen enkele harde buik gehad gedurende mijn zwangerschap, dus ik snap niet zo goed waarom ik die spuiten moet krijgen. Ik hoopte op een pessarium of een cerclage, maar daar zijn ze nog wat terughoudend in, tenzij het wederom een tweeling betreft. Bij een eenling zal dat te zijner tijd besproken worden. Dit vond ik wel tegenvallen, aangezien dat toch mijn houvast is voor een mogelijk volgende zwangerschap. Wij zullen dan ook tegen die tijd goed alles bespreken en eventueel met een second opnion hierin mee gaan (of niet).
    Daarnaast wil ze graag nog onderzoeken of er niets 'geks' te zien in in mijn baarmoeder, daar krijg ik binnenkort een echo voor.

Verder ploeteren wij de dagen door, maar is de wens voor een broertje of zusje (of weer 2 natuurlijk!) voor onze zonen heel groot. Foliumzuur wordt alweer trouw ingenomen en als de echo verder goed is willen wij er wel weer voor gaan, ook al vind ik het heel spannend... Van de positieve verhalen op dit forum krijg ik wel veel hoop en moed.

16. pandaatje

pandaatje Lid

2 jul 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Dubbelgeluk,

Volgens mij zijn die spuiten ook om de vliezen sterker te maken. Las dat jouw vliezen ook zomaar gebroken zijn.
    Ben er veel over aan het lezen omdat ik hier bij de gynacoloog niets over gehoord heb en ik toch wel harde buiken en dus ook spontaan gebroken vliezen had.
    Misschien willen ze het voor de vliezen geven.

Hopelijk is de echo goed en kunnen jullie weer wat naar de toekomst kijken. Heb je de echo snel? En laat je vooral niet afschepen door artsen tegen die tijd. Heb een verhaal van iemand gehoord waarbij ze terughoudend waren bij een tweede zwangerschap en het dus weer mis ging. Bij mij zouden ze er ook terughouden mee zijn omdat een cerclage bv ook wat beschadiging kan geven maarja beter dat dan dat het weer mis gaat vind ik.

Heel veel succes bij de echo en hopenlijk een goede uitslag!

Groetjes Pandaatje

17. Vertrouwen

Vertrouwen Niet meer actief

Hey meiden,
    Hier weer even een berichtje van mijn kant.
    Alles gaat hier goed. Aankomende zaterdag al weer 31 weken ver. :)
    Vorige week is er bij mij zwangerschapssuiker ontdekt door de glucosetest die ik twee weken geleden moest ondergaan. Sinds een week prik ik nu 4x op de dag om mijn waardes in de gaten te houden. Tot nu toe alleen na het avondeten te hoog.
    Naast de gynaecoloog loop ik nu ook bij een diabetes verpleegkundige, diëtist en internist.
    De internist wil nog een paar dagen aankijken en dinsdag krijg ik dan te horen of ik misschien toch insuline moet gaan spuiten. Die kans zit er wel in. Maar alles voor mijn lieve ongeboren zoontje!
    De gynaecoloog, mijn man en ik hadden niet verwacht dat ik zwangerschapssuiker zou hebben omdat ons ongeboren zoontje qua groei en gewicht net onder het gemiddelde zit en meestal zie je bij baby's van een moeder met suiker een te grote en zware baby voor de termijn. Maar dat kan zo opeens veranderen als er nu geen maatregelen bij mij worden genomen.
    Je lichaam maakt in de zwangerschap hormonen aan en die hormonen zorgen soms dat het suiker niet goed wordt afgebroken waardoor er te veel suiker naar de baby gaat. Dat is dus bij mij het geval.
    Als ik bevallen ben zal de suiker binnen 24 uur weer weg zijn. Maar door de suiker heb ik nu wel binnen 10 jaar 50% kans op diabetes en ook een hoge kans op ouderdomssuiker. Ik zal nu dan ook jaarlijks gecontroleerd worden hier op.
    Voor de rest wordt mijn babytje nu in week 38 gehaald. Dat is het protocol voor alle zwangeren met suiker. Dit omdat er complicaties voor kunnen doen tijdens de bevalling en met de baby.
    Hoe dan ook zal ons zoontje minimaal 6 uur in het ziekenhuis moeten blijven na de bevalling ter observatie en in het ergste geval 24 tot 48 uur op de kinderafdeling. :( Ik kan het daar nu al moeilijk mee hebben. :( Wil mijn zoontje niet gelijk afstaan na al een zoon te hebben verloren. :( Hopelijk maakt hij het bij de bevalling goed en is het niet nodig. Hij mag dan gewoon bij mij blijven op de kamer.
    Door de suiker kan zijn lichaampje zo gewend zijn dat zijn suikerspiegel te laag wordt bij de bevalling. Hij zal ook geprikt worden als hij geboren is. Mijn arme mannetje. :( Ik zal zeker met hem meehuilen dan. :(
    Voor de rest merk ik niks van de suiker. Moet alleen de tijd goed in de gaten houden om mijn waardes te prikken. Maar dit valt allemaal heel erg mee.
    Dus over 8 weken is hij geboren of ben ik nu aan het puffen. :) Heerlijk om nu af te tellen. :)
    Voor de rest mag ik nergens over klagen. Heb enkel wat vocht wat ik vast hou en wat sneller moe én ik begin wat te waggelen met lopen. Maar hé welke zwangere heeft dat niet? ;)
    Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat!

Rikigf en Verox: heel veel sterkte en succes met jullie bevalling! Wat zal het heerlijk zijn om jullie kindjes in je armen te kunnen sluiten! Komen jullie hier het nieuws nog vertellen als ze er zijn?

xxxxxx Vertrouwen

18. Verox

Verox Niet meer actief

Hey meiden,
    Even een kort berichtje van mij. Vanmiddag om 12.45 uur ben ik met exact 39 weken voorspoedig bevallen van een gezonde dochter!
    De bevalling kwam s'ochtends spontaan op gang met weeën/buikkrampen en zette erg snel door.

19. LoPi

LoPi Bekend lid

7 mrt 2012
    520
    278
    63
    Vrouw
    omgeving Deventer
    @verox: Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter. Wel fijn dat het niet 1 november is geworden denk ik. Ik wens je ook alvast veel sterkte voor as vrijdag... dat zal wel een kraamtranen-dag voor je worden!

@hier: alles gaat goed... laatste loodjes en ik heb nu ook daadwerkelijk alle voorbereidingen gedaan.

20. JoyofLiving

JoyofLiving Fanatiek lid

10 apr 2013
    2.571
    0
    0
    Verox, van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter en zusje!! Geniet!!

Deel Deze Pagina