Hi De zwangerschap van mijn zoontje (nu bijna 8 maanden) ging helaas niet zo voorspoedig als we van te voren voor ons hadden gezien. De eerste 28 weken was er nog niks aan de hand, los van wat bekkeninstabiliteit waardoor ik erg last van mijn rug had, maar ach, elke vrouw heeft kwaaltjes tijdens de zwangerschap. Na 28 weken moest ik moest ik van de VK toch echt wel iedere dag mijn baby meerdere keren voelen bewegen, en helaas gebeurde dat niet altijd. De ene dag bewoog hij wel 16 keer verspreid over de dag, de andere dag was het 17:00 uur en had hij nog steeds niet bewogen. Naarmate de zwangerschap vorderde moest ik de VK bellen als ik mijn baby om 12 uur smiddags nog niet gevoelt had. Dan kwamen ze bij mij thuis langs, of moest ik langskomen, en gingen ze naar het hartje luisteren en kijken of ze een beweging konden uitlokken. De hartslag was gelukkig altijd goed maar ik ben zó vaak doorgestuurd voor een CTG en een echo naar het ziekenhuis, omdat ze vonden dat ze te weinig reactie van de baby kregen.. iedere keer die vreselijke onzekerheid. Met een week of 35 (en tig ziekenhuisbezoekjes later) werd verteld dat ze de baby wellicht eerder zouden halen als het zo bleef gaan.. toch mocht ik gelukkig elke keer weer naar huis, soms na 30 minuten ctg, soms na een uur omdat ze nog te weinig reacties van mijn baby hadden gekregen, maar elke keer mocht ik naar huis. Nou het werd 38 weken, en ja hoor weer naar het ziekenhuis, op vrijdag einde vd middag. Ze vonden wederom dat de baby te rustig was dus ik moest zaterdagochtend terug komen voor weer een ctg en echo. zaterdag was het weer goed en ik mocht naar huis, met de mededeling je moet je baby vanavond voelen anders weer terug komen, en morgen hetzelfde. maar zowaar bewoog mijn kindje die avond en de zondag ook!! Maandag was het weer zover! ik werd gebeld door de vk smiddags of hij al bewogen had, en nee.. dat had hij niet. weer naar het ziekenhuis waar we weer uren zoet waren. Na de ctg en echo werd medegedeeld: morgen halen we je baby. (ik was toen 38,5 week). uiteindelijk verliep de inleiding niet goed (ballon verkeerd geplaatst) waardoor het 2 dagen langer duurde en met 39 weken is mijn baby geboren. De bevalling was ook al geen pretje, want de hartslag van mijn zoontje ging steeds blijkbaar te ver zakken, ze kwamen in het begin meerdere keren de kamer binnen dat ik op mijn zij moest liggen, 10 minuten later terug nou andere zij.. want zijn hartslag was niet in orde. Ik heb de hele bevalling in 1 houding gelegen met angst of het wel goed kwam met mijn zoontje. Ook tijdens het persen kreeg hij het te benauwd dus na 15 min persen werd hij met een knip geboren. Nu hebben mijn man en ik het over een 2e kindje en ben ik HEEL HEEL bang dat het weer zo gaat.. of misschien dit keer niet goed afloopt. ik heb geen idee waarom mijn zoontje zo weinig bewoog (sommige dagen wel heel veel! maar ook veel dagen totaal niet dus). En ook de bevalling zit me heel dwars ik ben al bang voor de volgende bevalling. Sorry voor het super lange, misschien wat onduidelijke verhaal, maar ik hoop dat u mij kunt vertellen wat mogelijkheden zouden kunnen zijn voor mijn ervaring?? en wat er gebeurd is. Groetjes een onzekere mama
Hoi, Wat een vervelende tijd moet dat zijn geweest zeg. Ik snap dat het lastig is met deze achtergrond. Je kan helaas niets zeggen over de volgende zwangerschap , ze zijn allemaal anders. Met sommige ziektes of complicaties kan je zeggen dat er een herhalingskans is voor de volgende zwangerschap maar dat is niet met het verhaal wat jij hebt mee gemaakt. De bevalling zal sowieso makkelijker gaan, dat bijna altijd bij een tweede. Zowel voor kind als moeder. Over het voelen van leven: dit verschilt per kind en ook waar de placenta ligt. Daarnaast speelt ook je buik zelf mee...dik of dun, straks of heel soepel. Groeten Evelien
Hi Evelien, Dank je voor je reactie Ik ben opgelucht te horen dat het niet zo hoeft te gaan bij een evt. volgende zwangerschap!! Echter aan de ctg scan in het ziekenhuis namen ze ook vaak (te) weinig beweging waar, dus het lag niet alleen aan of ik het wel of niet voelde helaas Ik hoop echt dat het bij een volgende baby niet weer zo gaat maar kan nu in ieder geval het wat meer naast me neer proberen te leggen. Ik was een beetje bang dat de kans dat het weer zo gaat heel erg groot zou zijn.. Groetjes flower