Dit hou ik ook steeds voor ogen. Het wachten is zenuwslopend, want zwanger raken is een ding en zwanger blijven een ander ding. En dan de stap om naar de huisarts te gaan, wanneer zet je die? Na 6 maanden proberen of een jaar?
Waren niet per sé de klassieke symptomen zoals opvliegers (daarvoor is het nog te vroeg ws in de perimenopauze) maar meer dat m’n cyclus wel regelmatig was maar korter was geworden (gemiddeld 24 dagen) en dat ik heftiger reageerde op hormonale veranderingen: migraine rond eisprong, tweede helft cyclus veel moe en misselijk, en enorme pms dagen voor menstruatie). De hormonale wisselingen die je maandelijks meemaakt worden namelijk steeds heftiger naarmate je dichter op de overgang zit (balans tussen oestrogeen en progesteron). Ik werd ook praktisch uitgelachen maar laat je niet met kluitje in het riet sturen! Symptomen van de menopauze beginnen al jaren voor menopauze zelf en zijn een indicatie dat je hoeveelheid eitjes enorm aan het afnemen is! Upside is wel dat als de kwaliteit van die eitjes nog goed genoeg is je nog steeds zwanger kan worden. Maar de kansen worden al behoorlijk lager: ik kreeg een kans van 5% voorgespiegeld.
Boven de 35 zeker niet langer dan 6 maanden zelf proberen! Trajecten kunnen ook al lang genoeg duren. En vanaf 42 ben je natuurlijk redelijk uitbehandeld, en sowieso niet meer vergoed.
Aha, klinkt logisch en tegelijkertijd ook ingewikkeld. Fijn om dan te weten dat die antrale follikels top zijn bij je. Dat stemt wel positief lijkt me. Mijn gyn. benoemde bij de echo dat ze normale activiteit van de eitjes zag, maar of dat dan hetzelfde is als antrale follikels, geen idee!
Ok, dank voor je reactie. Dat van die kortere cyclus herken ik ook enigszins, de laatste maanden is mijn cyclus gemiddeld 2 dagen korter geworden (van 28 naar 26 dagen). Ok, geen groot verschil, maar toch..het argument dat mijn moeder en oma 50+ waren bij de overgang en dat dat voor mij een reden is om me nu geen zorgen te maken, overtuigt mij niet echt. Ik ga dit toch eens met de gyn. bespreken. Overigens las ik ergens dat bij vrouwen van 40+ de kans om zwanger te worden sowieso 5% is. Weet niet wat hiervan waar is, zal ook wel per vrouw verschillen lijkt me.
Volgens mij is die 5% waar jij het over hebt per cyclus. De 5% die ik te horen kreeg was ooit (als in: dat het traject van 6 pogingen überhaupt zou slagen. Niet dus 5% per poging).
Dat is een lange tijd, ik neem aan dat je in een medisch traject zit aan je onderschrift te lezen? Maakt mij nieuwsgierig wanneer je die stap hebt gezet om hulp te vragen. Jouw ervaring is een voorbeeld van dat het ook lang kan duren, niet leuk maar wel realistisch. Lijkt me extra frustrerend aangezien je begin 30 was, toen je begon? Maar toch gewoon de moed erin houden en blijven proberen, want een andere keuze heb je niet echt.
Die 5% kans op zwangerschap per cyclus is ook niet echt positief, maar wel iets waar je rekening mee moet houden, aan de andere kant het is altijd nog meer dan 1 of 2 % denk ik dan maar.
Was 31. We hebben een half jaar geprobeerd. Mijn vriend heeft weinig en traag zaad. En klopt wat het traject betreft. Nu nog 1 cryo en als die mislukt poging 5 en dan zijn we uitbehandeld.
Ja, een vrouw van 25 schijnt rond de 20% kans per maand te hebben. Hoe frustrerend ook, dan klinkt 5% bij een 40-jarige wel realistisch…
Niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal lijkt dit me een heel pittig traject! Ik ga voor je hopen dat poging 5 gaat slagen! Heel veel succes.
Ligt niet aan je leeftijd maar wat geluk hebben. Ben begonnen op mijn 33 en nu na 12 rondes nog niet zwanger…
Klopt ik geloof niet zo in al die statistieken. Het is per persoon gewoon heel verschillend. De ene kan op haar 20e wel niet zwanger kunnen worden en de andere 40 meteen. Ik zei gister nog tegen mijn vk zou deze (2e) missed abortion kunnen komen door mijn leeftijd. Toen zei ze ook nee joh 38 is nog 'jong'. Ik heb vrouwen genoeg vrouwen hier van 43.
Het is inderdaad een combinatie van "geluk" hebben en leeftijd. De kans op miskramen wordt groter maar dat is statistisch en zegt dus niet zoveel over jou als persoon. Of je wel of niet de statistiek bevestigd is ook beetje "geluk" hebben
Mijn zoontje is geboren na een langdurig traject van iui en daarna 4x icsi. Start voor een 2e kindje op mijn 40ste. Kreeg te horen dat ik heel veel dingen niet mee had... Overgewicht, leeftijd, keizersnede in de geschiedenis enz. Toch bij de eerste poging iui zwanger. Dus het kan zeker. Bij mij is alles gecheckt en ook nergens iets gevonden. Gyn vergeleek het met dobbelen. Soms gooi je meteen 6, soms duurt het heel lang. Hopelijk kunnen jullie nogmaals een goed gesprek aangaan met de gyn en kijken naar alle opties. Qua leeftijd en eicel kwaliteit zou ik niet nog een aantal maanden afwachten. Succes