Hi! Ik ben momentewl bezig met iui en wil graag alles doen wat mogelijk is om mijn kansen te verbeteren. Dus ook gezond eten. Heeft iemand tips en ideeen voor recepten die bevordelijk zijn voor de vruchtbaarheid en gezond zijn? Of dingen die ik juist echt moet laten staan. Ik vindt via google wel een paar producten maar ik hoopte om hele recepten. Ik ben ook een vrij moeilijke eter die veel dingen niet lust maar probeer nu toch daar overheen te stappen en het gewoon te eten.
je zou kunnen beginnen met minder zout eten, en misschien denk je dan "dat eet ik al bijna niet" Maar moet je voor de grap eens kijken op van die kant en klare saus-mixen hoeveel daar in zit. wij maken sinds mei vorig jaar alleen nog maar zelf sauzen voor op maaltijden (dus zelf pastasaus, saus voor de nasi etc.) je zal in het begin merken dat je lichaam in een soort paniek modus terecht komt, maar al snel (na een week á 2 weken) voel je je een stuk opgewekter Daarnaast gewoon de schijf van 5 aanhouden, voldoende groente en fruit eten
Algemeen gezond eten; veel groente en fruit, afhankelijk van je gewicht koolhydraten en niet te veel vlees. Vette vis is goed, en noten en peulvruchten. Probeer bij elke bord eten minimaal de helft van je bord te vullen met groente en smokkel over de dag nog wat groente mee (snackworteltjes, komkommer). Ik ben zelf erg voorstander van om voeding met veel toevoegingen, en kant-en-klaar sausjes/mixen staan daarbij inderdaad op nr 1, te vermijden. En ook geraffineerde suiker mijd ik. Verder eet ik alleen biologisch vlees, dat deed ik altijd al, er zitten erg veel toegevoegde hormonen en antibiotica in normaal vlees. De meningen over wat goede voeding is verschillen nogal, en het verschilt natuurlijk per persoon wat goed voor je is, maar hier voel ik mij het prettigst bij.
Ik wil nog toevoegen dat er geen recept is waar je ineens vruchtbaarder van wordt. Sommige voedingsstoffen schijnen te helpen, zoals granaatappelsap, hoewel veel mensen zeggen dat het niet zo is. Het enige dat echt helpt is een goede algemene voedingsstijl, in combinatie met genoeg bewegen en voldoende slaap. Gewoon gezond leven dus.
Zink, selenium, vitamine E en omega 3 zijn voor jou en je man heel belangrijk. Ik zou een goede multi slikken en tot aan een zwangerschap wat extra bijslikken. Ik kan wel meer info geven, mocht je willen, pb maar.
Ik zou inderdaad een heleboel vlees en zuivel links laten liggen... kan me niet voorstellen dat die hormonen bevorderlijk zijn voor ons lijf.
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik begrijp dat het eten van bepaalde dingen niet opeens ervoor zorgt dat je vruchtbaarder bent, maar ik denk wel dat hoe gezonder je leeft hoe beter, bij ons ligt het probleem bij mijn vriend, zijn zaad is niet optimaal. Maar we doen het samen dus ik wil ook zo gezond mogelijk zijn natuurlijk.