Ik ben al sinds 16 febr ziek gemeld op het werk. Het uwv heeft met toen gebeld met de mededeling dat het allemaal geregeld zou worden en dat ik niets meer hoefde te doen. Het is inmiddels 2 maanden later en heb nog steeds niets gehoord van het uwv. Wel heb ik gehoord via mijn werk dat mijn dagloon bekend is. Kan ik met dit dagloon mijn maandbedrag uitrekenen?
Beste lisettevers, Je bent ziek en de werkgever heeft een melding gedaan bij UWV. Je hebt al wel een telefoontje ontvangen maar daarna heb je niets meer vernomen. Ik wil je graag vertellen wat je kunt verwachten na je ziekmelding. Na de ziekmelding krijg je per post een ontvangstbevestiging. Je wordt gebeld door UWV om de situatie met je te bespreken. Naar aanleiding van dit telefoontje wordt er een afspraakbevestiging opgesteld. Deze kun je terugvinden op MijnUWV. Hij wordt dus niet per post verstuurd. Als het vermoeden is dat je voor een korte periode ziek zal zijn dan wordt er een belafspraak ingepland. Deze kun je ook terugvinden in de afspraakbevestiging. Is de verwachting dat je voor een langere periode ziek zal zijn? Of zijn de klachten ten gevolge van zwangerschap en/of bevalling? Dan wordt je dossier doorgestuurd naar de verzekeringsarts. Een oproep van een arts kan enkele weken duren. Je geeft aan dat je werkgever al heeft begrepen dat er een dagloon is berekend. In dit geval is er al een beslissing op de aanvraag van je Ziektewet-uitkering genomen. Deze beslissing/toekenning kun je ook vinden via Mijn UWV. Op MijnUWV kun je dus ook de betaalspecificaties vinden. De brieven van de verzekeringsarts gaan wel per post. Dus oproepbrieven en eventuele rapportages worden gewoon per post verstuurd. Je wilt ook graag weten of je van het dagloon een maandbedrag kunt berekenen. Krijg je zelf deze Ziektewet-uitkering betaald? Dan wordt het een wekelijkse betaling. Krijgt je werkgever de uitkering dan zullen we per 4 weken uitbetalen. In dit geval betaalt jouw werkgever jouw salaris uit op het voor jou gebruikelijke moment. Ik kan dus niet aangeven wat het maandbedrag zal zijn.Maar we betalen het dagloon over vijf dagen in een week. Door het dagloon maal vijf te doen kun je dus wel berekenen wat het bruto weekloon zal zijn. Het is echter gebruikelijk dat je werkgever je loon doorbetaald tijdens ziekte en dat de werkgever de uitkering als vergoeding ontvangt. Mijn advies is om op MijnUWV te kijken of je nog brieven hebt gemist. Je kunt natuurlijk altijd bellen naar UWV Telefoon Werknemers 0900-9294 om te vragen of er al een volgend contact moment voor jou staat ingepland. Actuele informatie over ziek zijn tijdens je dienstverband vind je hier. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare