Vanaf a.s. januari ga ik weer terug de WW in, nadat ik een tijd ziek ben geweest tijdens mijn WW. Dit omdat ik na IVF behandelingen meerdere miskramen heb gehad en een onverwerkte burnout had/heb. Nou is mij aangegeven dat ik ook een proefplaatsing mag aanvragen bij een bedrijf, mits daar het uitzicht van een half jaar contract aan verbonden is. Vooralsnog heb ik geen baan gevonden maar hoop ik van deze proefplaatsing wel zo snel als mogelijk gebruik te maken. In de tussentijd wil ik ook graag doorgaan met mijn ivf behandelingen. Mijn vraag is hoe het nou zit als ik zwanger zou worden tijdens mijn proefplaatsing, of tijdens het half jaar na de proefplaatsing? Heb ik daarna nog recht op een uitkering (ervan uitgaande dat je tegenwoordig op straat gekieperd word als je geen vast contract hebt en zwanger word).
Hallo dingetje81, Wat een zware tijd heb je achter de rug. Je vraagt je nu af wat er gebeurt als je, tijdens een mogelijke proefplaatsing of daarna, zwanger wordt. Dat is een goeie vraag, die ik hier graag beantwoord. Een proefplaatsing geldt als je voor een periode van twee maanden gaat bekijken of jij en het werk een goede match zijn. Gedurende deze periode blijft de WW doorbetaald. Ga je daarna, zoals we hopen, op contract bij de werkgever, dan bekijken we welke gevolgen dat heeft voor je WW. Dit is afhankelijk van de datum waarop je WW uitkering is gestart. WW ingegaan voor 1 juli 2015? Dan kan er sprake zijn van inkomstenaftrek of urenaftrek. Hierover kun je hier meer lezen. Is je WW ingegaan na 1 juli 2015? Dan verrekenen wij de inkomsten uit werk met de WW. Hoe we dat doen lees je hier. Zou het onverhoopt zo zijn dat je weer werkloos wordt, dan bekijken we of je een nieuw recht hebt opgebouwd. Dit bouw je op gedurende de maanden dat je weer aan het werk gaat. Heb je 26 weken gewerkt, dan heb je een nieuw recht opgebouwd. Hier vind je meer informatie. Wordt de WW toegekend dan kun je vanuit de WW de zwangerschap-en bevallingsuitkering (WAZO) aanvragen. Blijf je bij de werkgever in dienst? Dan vraagt de werkgever de WAZO voor je aan. Ik wens je veel succes! Met vriendelijke groet, [FONT="]Petra[/FONT] UWV WebcareTeam