Zwanger worden + traag werkende schildklier

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MissBlue, 12 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Toevallig vandaag weer geprikt, vorige waarde was 3,2. Maar heb het idee dat het wel eens wat hoger kan zijn. Huid is droog, nagels splijten en ik ben moe.. Maar ik hoor het wel (3/9)

2. frisenfruitig

frisenfruitig Niet meer actief

@ Leaf: Zie ik nu goed in je onderschrift dat je op 14 juli nog een te snelle schildklier had met een TSH van 0.2? Als dat zo is ben je wel erg snel achteruit gegaan.
    Hashimoto is een ziekte die er meestal 'insluipt' waardoor er eerst wat maanden klachten zijn voordat de diagnose wordt gesteld.Wat voor tabletten heb je gekregen en wat is de dosis?

Het instellen is erg persoonlijk. De duur van goed instellen varieert dan ook per persoon. Ik heb een aantal jaar gesukkeld, maar dat kwam door een te lage dosis medicatie. Toen ik bij mijn huidige internist kwam heb ik er ongeveer zes maanden over gedaan om van een TSH 4.1 naar TSH 0.9 te gaan. Ik ben toen in zes maanden tijd opgehoogd van 0,075 mg Thyrax (3 blauwe tabletten) naar 0,125 mg Thyrax (1witte en 1 blauwe). Na die zes maanden was mijn TSH-waarde goed, maar voelde ik mij nog steeds erg moe en veel geheugenverlies. Daarom overgestapt op een ander merk: Euthyrox. Met dezelfde dosis Euthyrox (0,125 mg) heb ik nu een TSH van 0.1. Dit is aan de lage kant (tegen het hyperen aan), maar in overleg met internist besloten om het zo te laten voornamelijk ivm zwangerwens. En ook omdat ik mij iets beter voelde.

Ik mocht van mijn internist met de TSH-waarde van 4.1 niet zwanger worden. Pas toen ik op de TSH 1.0 zat kon ik er aan beginnen met zijn goedkeuring.

3. frisenfruitig

Nanette lees je goed in! Om zwanger te worden (en te blijven) is het aan te raden om als Hashimoto'er je TSH rond de 1.0 te krijgen. Dat kan dus betekenen dat je een iets hogere dosering nodig hebt. Ben je onder behandeling bij een huisarts of een internist?

Moeheid kan beter worden als je eenmaal op de juiste dosering zit, maar het blijft met ups and downs gaan. Ook is de ideale TSH-waarde waarbij jij je dus op het best voelt voor iedere Hashimoto'er anders. Grofweg moet je onder de TSH 2.0 komen en daarna is het finetunen bij welke TSH-waarde jij je het beste voelt.

4. frisenfruitig

En voor alle nieuwe Hashimoto-meiden: Zorg er voor dat je altijd op hetzelfde tijdstip wordt geprikt, zo vroeg mogelijk en nuchter. Neem pas nadat je bent geprikt je medicatie in. Alleen zo kan je waardes goed vergelijken met elkaar.

5. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Bij de internist, maar pas net. Daarvoor bij de huisarts. Mijn internist zegt ook dat we onder de 2 moeten komen. Ben benieuwd wat de nieuwe waarde is en zal dan de 1 grens ook eens benoemen

6. Leaf

Leaf Niet meer actief

Ja dat lees je goed. Ik snap er zelf helemaal niets van! Ze had het over ontstekingen en dat het dan schommelt. Nogmaals ik begrijp er niets van.
    De tabletten die ik heb gekregen heten Thyrax duotab 100mg. Ik moet elke dag 100mg innemen.

Ik weet ook niet of er iets is wat je schildklier beïnvloedt? Ik heb de 3 weken er tussen erg braaf gegeten, ik was voor het eerst ongesteld in 200 dagen etc. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat het zou kunnen zijn. Zoals ik al 2x heb gezegd. Ik begrijp er niets van! Ik laat het maar allemaal gebeuren.

7. frisenfruitig

@ Leaf, ja alles kan natuurlijk. Hashimoto kan juist grillig verlopen met perioden waarin het hard achteruit gaat.
    Het is niet zo dat drie weken slecht eten je schildklier zo kan beivbloeden. Hashimoto is een auto-immuun ziekte waarbij jouw eigen lichaam antistoffen maakt (TPO) die een bepaalde eiwit aanvallen/afbreken dat de schildklier gebruikt bij het maken van T4. De schildklier is dan dus niet meer in staat om 'genoeg' T4 te maken, daarom slik je dit bij.
    Hashimoto kan 'getriggerd' worden door zwangerschap/miskraam of bijv. een ontsteking van de schildklier.

Thyrax is de meest voorgeschreven medicatie. Daarnaast wordt ook wel Euthyrox voorgeschreven. De werking is gelijk evenals de werkzame stoffen, het zijn alleen verschillende merken.

Succes met instellen! Ik hoop dat je redelijk snel mooie waardes hebt en je zelf weer beter voelt!

8. Leaf

Leaf Niet meer actief

@frisenfruitig Bedankt voor je uitleg! Mijn lichaam maakte inderdaad behoorlijk wat anti-stoffen aan. 1200 nog iets.

Nogmaals bedankt voor je uitleg. Ik begrijp er nu wat meer van. Hopelijk zal het allemaal niet te lang duren.

Ik las dat jij al vanaf 2012 bezig bent (mede door een verkeerde internist) en het een jaar duurde voordat je goed was ingesteld. Pff wat lang zeg! Verklaard wel waarom je er zoveel verstand van hebt.
    Wanneer is je volgende NOD?

9. Leaf

Leaf Niet meer actief

Ik kwam dit tegen op internet:

PCOS and Hashimoto

"PCOS and hypothyroidism have many similar symptoms such as insulin resistance, high cholesterol, irregular periods, ovarian cysts and higher free testosterone. Some PCOS patients see their symptoms improve with proper treatment for their hypothyroidism"

Misschien wordt er bij veel vrouwen Hashimoto voor PCOS aangezien. Omdat het zoveel gelijke symptomen heeft.

10. frisenfruitig

Bij is in 2010 de diagnose 'trage schildklier' gesteld. Pas in 2013 de diagnose 'Hashimoto', dat was toen ik onder behandeling kwam bij mijn huidige internist. Ik ben vanaf 2010 aan de medicatie.

Hashimoto is een aandoening waar je de rest van leven mee hebt te dealen. Je zult je hele leven afhankelijk blijven van medicatie. En je hele leven blijf je afhankelijk van de arts die medicatie voorschrijft. Om een 'gelijkwaardige' gesprekspartner te zijn voor de arts en voor jou de beste behandeling te krijgen, moet je jezelf goed inlezen. Kennis en je eigen lichaam goed kennen (door ook zelf alle waardes bij te houden) zorgt ervoor dat je adequate behandeling kunt vragen. Daarom weet ik er wel wat van.

Ik ga PCOS voorleggen aan mijn internist wanneer ik er weer ben.

12 sept is pas mijn NOD

11. Leaf

Leaf Niet meer actief

Ik ben benieuwd wat ze zegt!

Is het echt zo dat mensen met hashimoto de rest van hun leven medicatie moeten slikken?? Ik was zelf eigenlijk alleen van plan om dit te doen omdat ik zwanger wil worden en een gezond kind op aarde wil zetten. Maar ik voel me verder prima dus dacht er eigenlijk klaar mee te zijn zodra ik mijn gezin compleet heb :p. Of is dit nou weer heel naief van me?

Heb jij echt last van je schildklier?

12. joyce2086

joyce2086 Fanatiek lid

6 jun 2014
    1.097
    424
    83
    Rotterdam
    Dit is echt heel naief! Denk dat je je een beetje moet gaan verdiepen in wat hashimoto betekend. Dan zul je lezen dat je wisselende periodes kunt hebben en dat de schildklierfunctie steeds verder achteruit gaat. Ik kwam er pas achter toen hij al niets meer deed (tsh>100) en ben ruim anderhalf jaar bezig geweest met instellen. Ik ben ruim een jaar ontzettend beroerd geweest.
    Instellen duurt erg lang dus denk er niet te licht over! Een onbehandelde Hypothyreoïdie heeft op heel veel lichaamsfuncties invloed en kan zelfs tot coma leiden in extreme gevallen.
    Nogmaals: verdiep je erin want je komt er niet meer vanaf! Sorry als ik erg bot overkom maar behandeling doe je niet alleen om zwanger te worden.

13. Leaf

Leaf Niet meer actief

Oh oke nou dan weet ik dat ook weer. Mijn waardes waren deze 2 keer zo dichtbij wat "normaal" zou zijn dus ik zie er niet echt een ernst van in. Vandaar dat ik zo dacht.
    Dus ik moet de rest van mijn leven aan medicijnen. Nou daar ben ik niet zo blij mee xD.
    Misschien wel goed dat ik er vroeg bij ben en nog geen extreme waardes heb.

Je komt inderdaad een beetje bot over maar maakt niet uit :p. Ik zal me eens goed inlezen over hashimoto en wat me te wachten staat.

14. joyce2086

joyce2086 Fanatiek lid

6 jun 2014
    1.097
    424
    83
    Rotterdam
    Gelukkig. Het is erg belangrijk om zelf goede kennis te hebben want die hebben helaas niet alle artsen, met name huisartsen schieten vaak te kort.
    En dat botte: sorry! :) Ben er alleen echt hondsberoerd van geweest en lang doorgelopen en gedacht dat het psychisch was (burnout of depressie) Was uiteindelijk een opluchting dat het toch medisch was maar is gewoon een hele lange weg geweest.
    En rondom zwanger worden is er ook geen ontkomen aan, het wordt iedere 6 weken bloed prikken. Ip geen probleem maar is gewoon soms vervelend. Maar met medicijnen is het goed te regelen en ik voel me weer helemaal mezelf hoor. Het kan veel erger denk ik altijd maar.
    Nogmaals: niet rot bedoeld he!
    Liefs

15. Leaf

Leaf Niet meer actief

Hmm ik ben wel een erg depressief persoon. Althans niet in de omgang. Maar hoe ik in het leven sta, vooral tegenover mezelf.
    Zou wel mooi zijn dat dat voor mij ook met de schildklier te maken heeft en niet psychisch!

Ik moet nog even aan het idee wennen dat ik een "regular" word in het ziekenhuis! Maar dat moet dan maar.

En nogmaals, geen probleem joh :p. Je was duidelijk en ik weet wat ik kan verwachten.

Trouwens gefeliciteerd met je zwangerschap!!!

16. Leaf

Leaf Niet meer actief

Hee dames,

Ik zit nu een weekje aan Thyrax 100mg per dag en had gisteravond een heel vreemd gevoel. Ik werd misselijk, rusteloos en een heel vreemd gevoel aan mijn hoofd (moeilijk uit te leggen). Vandaag ben ik nog steeds erg rusteloos.

Is dit een teken dat mijn dosis te hoog is? Heeft iemand dit meegemaakt en kan diegene me uitleggen wat je zou moeten voelen?

Liefs,
    Leaf

17. joyce2086

joyce2086 Fanatiek lid

6 jun 2014
    1.097
    424
    83
    Rotterdam
    Hoi Leaf.

Ben je gelijk met 100 mcg begonnen dan, meestal beginnen ze iets rustiger?
    In het begin kun je beroerd worden van de thyrax, had ik zelf ook en zeker toen ik te snel moest ophogen.
    Overleg anders even met je internist of je niet eerst 2/3 weken een half tabletje mag slikken en dan naar een hele.
    De dosering 100 zal ws niet te hoog zijn voor je lichaam gezien je tsh maar je moet wel wennen aan de medicijnen zelf. Bovendien heeft ieder lichaam een eigen dosering nodig dus dat zal toch nog even zoeken en 'finetunen' worden.
    Succes meid!

18. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Ik denk dat die dosis véél te hoog is. Ik ben indertijd begonnen met 25. Ondertussen geen schildklier meer omdat die is verschrompeld en neem nu 150 (zwanger) en voor de zwangerschap nam ik 112,5 (ene dag 125, andere dag 100).

Wat ik héél erg raar vind is dat je schildklier in juli nog te snel werkte, dat zie je ook heel duidelijk aan je waarden. In augustus heb je één bloedtest gehad en werkte ze ineens veel te traag? Hebben ze jou daar meer uitleg over gegeven?

19. Leaf

Leaf Niet meer actief

Ja ik las ook op internet dat je normaal met 25 begint. Vond het ook al vreemd dat ik met 100 moest beginnen meteen.

Mijn internist zei dat ik waarschijnlijk een ontsteking had en daarom mijn schildklier van snel naar laag ging. Ik begrijp zelf ook niet waarom ze er vanuit gaat dat mijn "normaal" een te trage schildklier zou zijn ipv een te snelle.

Ik heb donderdag een telefonisch consult met de internist. Misschien wordt het dan allemaal duidelijker. Heb vandaag weer een bloedtest gedaan.

20. frisenfruitig

@Leaf: dat gevoel kan je inderdaad hebben als je een te hoge dosering gebruikt of als je te snel 'ophoogt'. Meestal wordt begonnen met een dosering van 0.025 (1 blauwe), na zes weken bloedprikken en weer ophogen met 0.025 etc. Maar in sommige situaties beginnen ze ook met een hogere dosering, vooral als je zulke slechte waardes hebt. Ik zou dit goed met je internist bespreken. En ik kan het ook niet vaak genoeg zeggen: lees je zelf goed in! Dan kan je niet afgescheept worden door je internist met bullshit. (sorry, maar niet iedere arts heeft de juiste kennis op dit gebied heb ik zelf ervaren)

Deel Deze Pagina