Zwanger worden/zijn en te langzame schildklier?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Kylie1986, 18 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Hoi dames,

Ik vraag mij af of hier dames zijn met een te langzaam werkende schildklier?
    Wat zijn jullie ervaringen met het zwanger worden/zijn?
    Ik heb verleden week al bij de huisarts geweest, dus weet al het e.e.a.
    Maar ben toch benieuwd of hier meer meiden zijn?

Groetjes Kylie

2. vpkaatje

vpkaatje Fanatiek lid

31 aug 2010
    1.905
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn schildklier werkt ook te traag, ik ben nu net met Thyrax begonnen... mijn temp is zeer laag en mn cyclussen erg lang. De eerst cyclus duurde 67 dagen en ik zit nu al op dag 77 zonder eisprong. Vorige keer had ik eisprong op dag 54. Ben zelf in juli gestopt met de pil en dus nog maar 1 eitje gehad. Begint aardig te frustreren.

3. Kylie1986

Wat balen!
    Ik ben slik nu zo'n 3 jaar thyrax, en dat blijft mooi stabiel.
    Ben half november gestopt met de pil, heb deze week 4 dagen een vage buikpijn gehad, en vruchtbaar slijm (kende ik nog niet), dus ik heb wel een eisprong gehad..

Houdt dat verband met je schildklier, dat je maar 1 eitje gehad hebt.
    Ben je al wel goed ingesteld, als je nog maar zo kort thyrax krijgt?

4. Pimmetje

Pimmetje Actief lid

29 okt 2010
    225
    0
    0
    Leerkracht/ docent
    In het mooie Drenthe
    Ik heb ook een langzame schildklier en ik ben bezig om zwanger te worden. Mijn gyn zegt dat als je schildklier goed afgesteld is dat er geen belemmingeringen zijn om zwanger te worden. Na mijn derde IUI hebben ze de TSH na een week getest en die was prima!
    Toch blijf ik, net zoals jullie wel onzeker. Je leest veel verhalen op internet en via de schildkliervereniging waarbij vrouwen heel veel problemen hebben om zwanger te worden en te blijven en waarbij de schildklier helemaal op de hobbel gaat... Hopelijk is dat bij ons niet het geval!!

5. Kylie1986

Wat ik tot nu toe te weten ben gekomen:
    - bij slechte schildklierfunctie moeilijk tot onmogelijk voor het eitje om in te nestelen.
    - verhoogde kans op allerlei nare dingen (vroeggeboorte,doodgeboorte, een reeks afwijkingen)
    - bij een kinderwens regelmatige controle, tijdens zwangerschap gemiddeld per 4-6 weken bloedonderzoek
    - tijdens de zwangerschap wordt gemiddeld dosering thyrax met 30-50% verhoogd.
    - na de bevalling kan je tijdelijk hyper worden.
    - volgende HA: gezonde stellen worden na 2 jaar de mmm ingestuurd, schildklierpatiënten na 1 jaar.

Ik ben dus netjes ingesteld, ik weet niet of ik al was begonnen als dat niet zo was..

6. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Wij waren in augustus 2008 gestopt met de pil, augustus 2009 de mmm in. 8 Januari te horen gekregen dat m'n schildklier te traag was, week later aan de euthyrox. Volgens echo's geen eisprong gehad, kuur provera en op 2 februari een posi test!

Had de ene maand een normale cyclus van ong 30 dagen, maar ook wel eens een cyclus van 2-3 maand. Verder is m'n medicatie tijdens de zwangerschap verhoogd, liep ik onder controle bij de gyn voor zws, eerst bij de ha voor schk en later bij de endocrinoloog.

Dochter is helemaal gezond geboren met 37+1 week, na ruim 48 uur gebroken vliezen.

7. vpkaatje

vpkaatje Fanatiek lid

31 aug 2010
    1.905
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Kylie, nee ben nog niet goed ingesteld, slik het net iets meer dan een week. Kan wel maanden duren zei de arts tegen mij. Moet waarschijnlijk nog wel opgehoogd worden. Maar ja, dat kan allemaal niet in 1x. Moet per 6 weken bekeken worden.
    Je cyclus kan ontregeld raken door een te traag werkende schildklier, dus tsja dan heb je ook minder eitjes. Balen...

Maar oef ik schrik toch wel van sommige berichtjes...

8. Pimmetje

Pimmetje Actief lid

29 okt 2010
    225
    0
    0
    Leerkracht/ docent
    In het mooie Drenthe
    Wat een mooi verhaal Saz667! Dat geeft ons weer moed!

Ik wil niemand ontmoedingen maar bij mij heeft het lang geduurd voordat mijn schildklier helemaal goed ingesteld was. Ik denk bij elkaar wel twee jaar. Nu had ik wel een internist die persé andere waardes wilde zien, terwijl ik mij daar niet goed bij voelde. Op een gegeven moment heb ik een beetje mijn eigen weg gevolgd waardoor mijn schildklier tot rust kwam en mijn waardes goed werden. Iedereen zal dit op zijn manier ervaren, denk ik... Gewoon moed houden, Vpkaatje!

9. iertje86

iertje86 Actief lid

19 jan 2010
    117
    0
    0
    Ik heb slik al sinds mijn 16e thyrax en daarbij de pil omdat ik hele rare cyclussen had.
    Ben oktober 2009 gestopt met de pil en kreeg gewoon dezelfde cyclussen als met de pil.
    In januari laten prikken en thyrax opgehoogd, begin maaart was ik zwanger.

Toen ik 12 weken was, pas weer gecontroleerd en nog iets opgehoogd. Dit is tot de bevalling stabiel gebleven. Heb wel een hele zware zwangerschap gehad, maar had niks met mijn schildklier te maken. 5 weken na de bevalling alweer ongesteld geweest en net weer begonnen met de pil. Dus het kan allemaal ook zonder problemen hoor!!

10. Kylie1986

Het heeft bij mij ook minstens een jaar geduurd eer mijn schildklierwaardes goed waren, en ik vrijwel klachtenvrij was. Ben voor het laatst een jaar geleden iets omhoog gegaan.

Ik zou persoonlijk het risico niet nemen, wanneer ik nog niet goed ingesteld zou zijn.
    Heeft je HA de risico's met je besproken, VpKaatje?

11. vpkaatje

vpkaatje Fanatiek lid

31 aug 2010
    1.905
    0
    0
    NULL
    NULL
    De huisarts zegt gewoon dat de lange cyclussen wel zouden kunnen komen door de afwijkende schildklierwaardes. En dat het daarom allemaal wel langer kan duren. Ze heeft verder niks verteld over andere problemen enzo. Half januari moet ik weer terug voor bloedonderzoek en gesprekje, ik wil dan ook meteen een doorverwijzing naar de gyn. Het duurt me te lang zo. Zit nu op dag 78 en heb nog geen eitje gehad... de cyclus gaat dus zo'n 100 dagen duren of langer op deze manier.

Ben ook wel eens bang voor pcos. Maar ja, waarschijnlijk zal het allemaal wel met die klier te maken hebben.

12. Kylie1986

Ik vind het persoonlijk onverantwoordelijk van jouw HA.
    Stel nou dat je toch een ei krijgt, en dat ie gaat innestelen.
    Je loopt een verhoogd risico op allerlei afwijkingen, die niet alleen voor je kindje maar ook voor jou gevaarlijk zijn..
    Gemiddeld zou je er een jaar over doen om helemaal goed ingesteld te zijn, en tijdens een zwangerschap moet je meer med's slikken.
    Hoe kan je HA jou goed instellen als je al geen goede waardes heb in het beginsel?

13. lily26

lily26 Fanatiek lid

29 feb 2008
    1.009
    0
    0
    Hai,

Hier nog een met een te trage schildklier. Ze zijn er bij achter gekomen door te onderzoeken waarom mijn cyclussen zo onregelmatig waren.
    Ik ben vanaf het begin goed ingesteld geweest dus hoeft niet altijd een jaar te duren;). Ik ben bij mijn eerste zwangerschap 10 mnd (waarin ik varieerde van 5 tot 8 weken)bezig geweest om zwanger te raken,dit is uiteindelijk gelukt doordat ik eicontrole kreeg en dus getipt werd dat ie ging springen.(Hiervoor vmk gehad). Nu ik al die tijd al aan de thyrax zat dacht ik dat mijn cyclus nu wel normaal zou zijn, maar helaas onze eerste ronde na deze pil was weer 44 dgn.:(

Wist niet dat een te trage schildklier zo gevaarlijk kon zijn,dacht er altijd eigenlijk best wel licht over.(Ik heb ook niet zoveel thyrax nodig misschien dat het bij mij minder heftig is..) Mij is wel verteld meteen terug te komen als ik weer zwanger wilde worden. Heb 10 jan pas mijn afspraak.Toch zou ik blij zijn als ik deze ronde aantel..wil eigenlijk niet wachten op die afspraak of is dat dom?:)

Liefs

14. vpkaatje

vpkaatje Fanatiek lid

31 aug 2010
    1.905
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lily26, ik snap je heel goed, ik voel het tzelfde. Ten eerste schrik ik er best van dat het zo gevaarlijk kan zijn. Op zich heb ik geen heeeeele verontrustende waardes, misschien dat mn huisarts daarom niet zo over alle risico's verteld. Zelf heb ik ook afgesproken half tot eind januari terug te komen bij de huisarts en dit duurt mij eigenlijk ook te lang. Aan de andere kant, ach even de rust zo rond de feestdagen, ook niet verkeerd. En dan kan ik mn lichaam nog even de kans geven om samen met de Thyrax zn ritme te vinden. Tsja die pil gooit toch ook een hoop in de war.

15. lily26

lily26 Fanatiek lid

29 feb 2008
    1.009
    0
    0
    vpkaatje,

Jep idem dito. Wij gaan nu pas eigenlijk beginnen, maar gewoon weten dat je weer elke ronde een week of 4 in de stress zit...grrr! Wel afgesproken dat het klussen leuk moet blijven..was de vorige keer echt te geforceerd..haha

16. vpkaatje

vpkaatje Fanatiek lid

31 aug 2010
    1.905
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja dat ken ik, ook zoiets... maar ja je wil je enige eitje niet mislopen

17. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Hier ook iemand met een traagwerkende schildklier. Bij mij is de medicatie al jaren goed ingesteld.

Ik ben in ronde 7 zwanger geworden. Als je goed ingesteld bent hoeft het allemaal geen probleem te zijn. Afhankelijk van hoe ernstig de afwijking is moet je wel onder behandeling van een gynaecoloog komen te staan. Je moet wel vaker je bloed laten onderzoeken (1 x per maand) tijdens de zwangerschap, omdat de waardes dan meer kan gaan schommelen.

Wat wel zo is: ik heb een moeilijke zwangerschap gehad (voor mijzelf, niet zozeer voor de kleine): veel moe en extreem misselijk en overgeven (hyperemesis Gravidarum). Er is geen bewijs voor, maar men vermoed wel dat dit verband kan houden met een traagwerkende schildklier.

Ik zou overigens wel wachten met proberen zwanger te raken totdat de medicatie goed is ingesteld. Vanwege de risico's, maar ook omdat het voor jezelf best nog zwaar kan zijn als je medicatie nog niet goed ingesteld is.

18. vpkaatje

vpkaatje Fanatiek lid

31 aug 2010
    1.905
    0
    0
    NULL
    NULL
    HELP! Had zonet bij afvegen roze slijmverlies. De vorige cyclus had ik dat een week na de eisprong en een week daarna werd ik ongesteld. Dacht dat het toen een (mislukte) innestelingsbloeding was. Temp is wisselend, ziet er niet naar uit dat ik een eisprong gehad heb. Gisteren had ik een lange rekbare slijmsliert, maar mijn ovutesten zijn nog steeds na al die maanden wachten licht! Zwangerschapstest paar dagen geleden voor de zekerheid gedaan, ook negatief. Wat kan dit zijn?

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.167
    8.897
    113
    Mijn schildklier is ook te traag, daarnaast heb ik PCO(S). Ik slik sinds een aantal jaar thyrax en sinds een paar maanden ook cytomel. Ben nog steeds niet goed ingesteld. Tijdens mijn zwangerschap waren mijn waarden stabieler (met ophogen tussendoor) en voelde ik me (dus) ook wat beter dan ervoor/erna.

@vpkaatje: Ik zou me voor de zekerheid laten doorverwijzen naar een gynaecoloog. Die kan dan nagaan of er niet bv. sprake is van PCO(S) of iets anders waardoor je cyclus zo lang en onregelmatig is. Loop je voor je schildklier ook bij een internist/endocrinoloog? Is ook aan te raden als je een zwangerschapswens hebt/zwanger bent. En als je zwanger bent: zorg dat je TSI-antistoffen gecontroleerd worden!

20. Kylie1986

Ben toch wel 'blij' dat er meer meiden zijn..
    Veel mensen weten niet veel van de risico's, ik ook niet, heb gegoogled.
    Daarna een afspraak bij de huisarts geweest..
    Ik loop ook niet bij een internist of endocrinoloog. Ik geef zelf aan wanneer ik mijn waardes gecontroleerd wil hebben, en als ik binnen de normale waardes zit, maar me niet goed voel, mag ik gewoon ophogen.
    Op dit moment zit ik op 0,1 mg. En daar voel ik me prima bij.
    Op het moment dat ik zwanger ben, moet ik naar een gyna en bevallen in het ziekenhuis. Eerst baalde ik daarvan, maar nu zie ik de voordelen er wel van ..

Deel Deze Pagina